Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

X Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 29 maja 2025 r.

Protokół nr IX.2025

z sesji Rady Miejskiej w Baborowie

 

Obrady rozpoczęto 2025-05-29 o godz. 16:11, a zakończono o godz. 17:14 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 13 członków:

  1. Anna Kwiatkowska
  2. Michalina Jakubowska
  3. Judyta Kuśmierczyk
  4. Irena Biegus
  5. Bogusław Litwinowicz
  6. Wojciech Smrokowski
  7. Jarosław Ronczka
  8. Joanna Pawlik
  9. Michał Kiner
  10. Tomasz Kiziak
  11. Żaneta Bienia
  12. Teresa Wołk
  13. Magdalena Bradel

Lista obecności stanowi zał. nr 2 do protokołu.

1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad; - 16:11

2. Przedstawienie porządku obrad; - 16:11

2.1. Wprowadzenie do porządku obrad w pkt 4 ppkt 13 i 14 - odwołanie radnych z Komisji Rady w związku ze złożonymi rezygnacjami Pani Magdaleny Bradel i Pana Jarosława Ronczka - 16:11

głosowanie w sprawie wprowadzenie ppkt 13 - odwołanie radnych z Komisji Oświaty - 16:12

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Judyta Kuśmierczyk, Anna Kwiatkowska, Michał Kiner, Żaneta Bienia, Wojciech Smrokowski, Bogusław Litwinowicz, Michalina Jakubowska, Teresa Wołk, Irena Biegus, Joanna Pawlik, Tomasz Kiziak
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (2):
    Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

głosowanie w sprawie wprowadzenie ppkt 14 - odwołanie radnych z Komisji Budżetu - 16:13

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Anna Kwiatkowska, Judyta Kuśmierczyk, Bogusław Litwinowicz, Irena Biegus, Joanna Pawlik, Michalina Jakubowska, Żaneta Bienia, Teresa Wołk, Tomasz Kiziak, Michał Kiner, Wojciech Smrokowski
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (2):
    Jarosław Ronczka, Magdalena Bradel
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

3. Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich Sesji; - 16:13

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z VIII Sesji RM - 10.04.2025r. - 16:14

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Anna Kwiatkowska, Tomasz Kiziak, Joanna Pawlik, Judyta Kuśmierczyk, Wojciech Smrokowski, Teresa Wołk, Michał Kiner, Magdalena Bradel, Żaneta Bienia, Jarosław Ronczka, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Bogusław Litwinowicz
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z IX Sesji RM - 28.04.2025r. - 16:14

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Joanna Pawlik, Anna Kwiatkowska, Żaneta Bienia, Judyta Kuśmierczyk, Wojciech Smrokowski, Irena Biegus, Tomasz Kiziak, Bogusław Litwinowicz, Teresa Wołk, Michał Kiner, Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

4. Podjęcie uchwał w sprawach: - 16:15

4.1. w sprawie wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony- projekt uchwały druk nr 98/25; - 16:15zał. nr 2 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony- projekt uchwały druk nr 98/25; - 16:16

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Joanna Pawlik, Anna Kwiatkowska, Judyta Kuśmierczyk, Wojciech Smrokowski, Michalina Jakubowska, Bogusław Litwinowicz, Żaneta Bienia, Irena Biegus, Teresa Wołk, Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka, Michał Kiner, Tomasz Kiziak
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/96/25, która stanowi zał. nr 3 do protokołu.

4.2. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Baborów- projekt uchwały druk nr 99/25; - 16:16  - zał. nr 4 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Baborów- projekt uchwały druk nr 99/25; - 16:17

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Anna Kwiatkowska, Michalina Jakubowska, Wojciech Smrokowski, Teresa Wołk, Joanna Pawlik, Żaneta Bienia, Magdalena Bradel, Irena Biegus, Judyta Kuśmierczyk, Jarosław Ronczka, Michał Kiner, Bogusław Litwinowicz, Tomasz Kiziak
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/97/25, która stanowi zał. nr 5 do protokołu.

4.3. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Baborów - projekt uchwały druk nr 100/25; - 16:17 – zał. nr 6 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Baborów - projekt uchwały druk nr 100/25; - 16:18

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Judyta Kuśmierczyk, Anna Kwiatkowska, Michał Kiner, Joanna Pawlik, Michalina Jakubowska, Żaneta Bienia, Bogusław Litwinowicz, Wojciech Smrokowski, Teresa Wołk, Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Magdalena Bradel
  • PRZECIW (1):
    Tomasz Kiziak
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/98/25, która stanowi zał. nr 7 do protokołu.

4.4. przejęcia od Powiatu Głubczyckiego zadania publicznego - zarządzania częścią dróg powiatowych na terenie Gminy Baborów - projekt druk nr 106/25 - 16:18 – zał. nr 8 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie przejęcia od Powiatu Głubczyckiego zadania publicznego - zarządzania częścią dróg powiatowych na terenie Gminy Baborów - projekt druk nr 106/25 - 16:19

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Anna Kwiatkowska, Tomasz Kiziak, Wojciech Smrokowski, Żaneta Bienia, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Bogusław Litwinowicz, Judyta Kuśmierczyk, Jarosław Ronczka, Teresa Wołk, Magdalena Bradel, Joanna Pawlik, Michał Kiner
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/99/25, która stanowi zał. nr 9 do protokołu.

4.5. rozpatrzenia skargi na Burmistrza Gminy Baborów- projekt druk nr 101/25; - 16:20 - zał. nr 10 do protokołu.

Przewodniczący Skarg, Wniosków i Petycji Michał Kiner przedstawił projekt w/w uchwały.

Głosowanie w sprawie rozpatrzenia skargi na Burmistrza Gminy Baborów- projekt druk nr 101/25; - 16:22

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Tomasz Kiziak, Judyta Kuśmierczyk, Wojciech Smrokowski, Bogusław Litwinowicz, Teresa Wołk, Żaneta Bienia, Irena Biegus, Anna Kwiatkowska, Joanna Pawlik, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Magdalena Bradel
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (1):
    Michał Kiner
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/100/25, która stanowi zał. nr 11 do protokołu.

4.6. rozpatrzenia petycji dotyczącej pomnika przyrody- projekt uchwały druk nr 102/25; - 16:22zał. nr 12 do protokołu.

Przewodniczący Skarg, Wniosków i Petycji Michał Kiner przedstawił projekt w/w uchwały.

Głosowanie w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej pomnika przyrody- projekt uchwały druk nr 102/25; - 16:23

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Judyta Kuśmierczyk, Wojciech Smrokowski, Tomasz Kiziak, Bogusław Litwinowicz, Żaneta Bienia, Teresa Wołk, Joanna Pawlik, Anna Kwiatkowska, Michał Kiner, Magdalena Bradel, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/101/25, która stanowi zał. nr 13 do protokołu

4.7. rozpatrzenia petycji dotyczącej przeciwdziałania tworzeniu ośrodków dla cudzoziemców- projekt druk nr 103/25; - 16:23 – zał. nr 14 do protokołu.

Przewodniczący Skarg, Wniosków i Petycji Michał Kiner przedstawił projekt w/w uchwały.

P.Kolasa Adrian – autor petycji- odniósł się do wypowiedzi  radnego M.Kinera, że przecież w województwie opolskim zostały podjęte przez radnych takie uchwały.

Przew. Komisji Skarg, Wniosków i Petycji – stwierdził, że  są to uchwały, które nie wywołają żadnych skutków prawnych. Oczywiście rada może przyjmować uchwały kierunkowe, ale nie takie, które wychodzą poza kompetencję gminy, bo taka uchwała nie wywołałaby żadnych skutków prawnych,
a mogłaby zostać uznana za przekroczenie kompetencji Rady Miejskiej. Ponieważ podjęłaby decyzję w sprawie, do której tak de facto nie jest organem wyznaczonym, kompetentnym.  To leży po stronie administracji rządowej i ewentualnie Wojewody.

P.Kolsa A. -  czyli Gmina  nie ma wpływu na tego typu działania

Głosowanie w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej przeciwdziałania tworzeniu ośrodków dla cudzoziemców- projekt druk nr 103/25; - 16:27

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Judyta Kuśmierczyk, Tomasz Kiziak, Anna Kwiatkowska, Joanna Pawlik, Żaneta Bienia, Bogusław Litwinowicz, Teresa Wołk, Wojciech Smrokowski, Magdalena Bradel, Irena Biegus, Michał Kiner, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/102/25, która stanowi zał. nr 15 do protokołu

4.8. zmiany uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości - projekt druk nr 107/25; - 16:27 – zał. nr  16 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości - projekt druk nr 107/25; - 16:28

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Tomasz Kiziak, Anna Kwiatkowska, Michalina Jakubowska, Joanna Pawlik, Bogusław Litwinowicz, Magdalena Bradel, Judyta Kuśmierczyk, Irena Biegus, Żaneta Bienia, Wojciech Smrokowski, Teresa Wołk, Jarosław Ronczka, Michał Kiner
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/103/25, która stanowi zał. nr 17 do protokołu

4.9. uchylenia uchwały w sprawie wyznaczenia inkasentów łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz ustalenia wysokości ich wynagrodzenia- projekt druk nr 108/25; - 16:28- zał. nr 18 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie uchylenia uchwały w sprawie wyznaczenia inkasentów łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz ustalenia wysokości ich wynagrodzenia- projekt druk nr 108/25; - 16:29

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Judyta Kuśmierczyk, Anna Kwiatkowska, Bogusław Litwinowicz, Żaneta Bienia, Magdalena Bradel, Tomasz Kiziak, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Wojciech Smrokowski, Teresa Wołk, Jarosław Ronczka, Michał Kiner, Joanna Pawlik
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/104/25, która stanowi zał. nr 18 do protokołu

4.10. zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt uchwały druk nr 104A/25; - 16:29 – zał. nr 19 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt uchwały druk nr 104/25; - 16:31

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Judyta Kuśmierczyk, Wojciech Smrokowski, Michał Kiner, Bogusław Litwinowicz, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Teresa Wołk, Joanna Pawlik, Anna Kwiatkowska, Jarosław Ronczka, Żaneta Bienia, Tomasz Kiziak, Michalina Jakubowska
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/105/25, która stanowi zał. nr 20 do protokołu

4.11. zmiany uchwały budżetowej oraz wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2025 rok- projekt uchwały druk nr 105A/25; - 16:31- zał. nr 21 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie zmiany uchwały budżetowej oraz wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2025 rok- projekt uchwały druk nr 105A/25; - 16:32

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Anna Kwiatkowska, Żaneta Bienia, Judyta Kuśmierczyk, Michał Kiner, Bogusław Litwinowicz, Magdalena Bradel, Tomasz Kiziak, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Teresa Wołk, Joanna Pawlik, Wojciech Smrokowski, Michalina Jakubowska
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/106/25, która stanowi zał. nr 22 do protokołu.

4.12. likwidacji filii Biblioteki w Suchej Psinie oraz zmiany Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Baborowie - projekt druk nr 109/25 - 16:32- zał. nr 23 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna

Głosowanie w sprawie likwidacji filii Biblioteki w Suchej Psinie oraz zmiany Statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Baborowie - projekt druk nr 109/25 - 16:33

Wyniki imienne:

  • ZA (13):
    Joanna Pawlik, Irena Biegus, Judyta Kuśmierczyk, Anna Kwiatkowska, Michalina Jakubowska, Tomasz Kiziak, Żaneta Bienia, Bogusław Litwinowicz, Magdalena Bradel, Michał Kiner, Jarosław Ronczka, Teresa Wołk, Wojciech Smrokowski
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (0):
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/107/25, która stanowi zał. nr 24 do protokołu

4.13. odwołania radnych z Komisji Oświaty, Zdrowia i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Baborowie- projekt uchwały druk 110/25; - 16:33 – zał. nr 25 do protokołu.

Radna  Teresa Wołk – stwierdziła, że jest bardzo zdziwiona i zapytała o powody rezygnacji Przew. RM i Wiceprzewodniczącej z członkostwa w obu komisjach, gdzie omawianych jest dużo spraw

Wiceprzewodnicząca RM -  odpowiedziała, że  radni uczestniczyli w szkoleniu na którym  uzyskali informację, że  100 %  radnych  nie może być członkami w każdej Komisji. Potwierdzone zostały obawy, że to jakby były trzy sesje. W miarę możliwości będą uczestniczyć w posiedzeniach Komisji  ale wiadomo, że  bez możliwości głosowania. Nie ma to wpływu na środki bo Przew.RM i Wiceprzew.RM otrzymują ryczałt.

Głosowanie w sprawie odwołania radnych z Komisji Oświaty, Zdrowia i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Baborowie- projekt uchwały druk 110/25; - 16:36

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Joanna Pawlik, Tomasz Kiziak, Anna Kwiatkowska, Irena Biegus, Wojciech Smrokowski, Teresa Wołk, Judyta Kuśmierczyk, Bogusław Litwinowicz, Michał Kiner, Żaneta Bienia, Michalina Jakubowska
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (2):
    Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/108/25, która stanowi zał. nr 26 do protokołu

4.14. odwołania radnych z Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Baborowie - projekt uchwały druk nr 111/25; - 16:36- zał. nr 27 do protokołu.

Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna.

Głosowanie w sprawie odwołania radnych z Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Baborowie - projekt uchwały druk nr 111/25; - 16:37

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Judyta Kuśmierczyk, Irena Biegus, Bogusław Litwinowicz, Anna Kwiatkowska, Tomasz Kiziak, Michał Kiner, Wojciech Smrokowski, Teresa Wołk, Joanna Pawlik, Michalina Jakubowska, Żaneta Bienia
  • PRZECIW (0):
  • WSTRZYMUJE SIĘ (2):
    Jarosław Ronczka, Magdalena Bradel
  • NIE GŁOSOWALI (0):
  • NIEOBECNI (2):
    Marcin Olender, Marcin Siemieniec

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr X/109/25, która stanowi zał. nr 28 do protokołu.

5. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym; - 16:37

Przewodniczący poinformował, że w każdy  poniedziałek pełnił dyżur w UM, uczestniczył w różnych imprezach okolicznościowych  na które był zapraszany. Reprezentował Radę w szkole  z okazji 80 rocznicy zakończenia II wojny światowej i uczestniczył w różnych spotkaniach.
Do biura Rady wpłynęły następujące pisma:
- Wpłynęły  pisma:

-Nadleśnictwa Rudy Raciborskie dot. przekazywania informacji o działalności Nadleśnictwa Rudy Raciborskie zał. 29   do protokołu.

- firmy Octo Legal reprezentującą firmę AGROL Matejka  dot. sprzedaży  oraz dzierżawy nieruchomości położonych w Baborowie – zał. nr  30   do protokołu.

Z  w/w pismami można się zapoznać w biurze Rady i w repozytorium plików.

Ponadto przytoczył pismo E.B. – zał.  nr 31 do protokołu.

 

6. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym; - 16:41

Burmistrz Gminy – jest to  ostatnie sprawozdanie w tej formie, kolejne będą w formie papierowej przekazywane na skrzynki radnym.  Pani Radna zapytała o ulicę Kolejową – obecnie trwają rozmowy
z projektantami, geodetami, PKP oddziałem Wrocław, Tarnowskie Góry, Wojewodą, z służbami wojewody, z służbami Pani Starosty. Sytuacja wyglądała dosyć patowo przez długi czas, ponieważ
z podobną sytuacją nigdy się nie spotkał i projektanci, którzy projektowali,  jednostki  które uzgadniały zawsze był problem, że musimy wyważać nawet w nieotwarte drzwi, ale akurat przebijać się przez mur. Na dzisiaj jesteśmy po wydaniu decyzji zatwierdzającej podziały. Obrazować problem, ja po raz kolejny zachęcił radnych do korzystania z Geoportal. To jest portal, który pokazuje zagospodarowanie przestrzenne, podziały geodezyjne  w obrębie ul. Kolejowej na terenach kolejowych zamkniętych, ile  było podziałów do zrobienia.  Po części Gmina przejmowała to co mogła. Gdy już były na ukończeniu prace planistyczne,  dochodziło do tego, że znowu trzeba coś skrócić. Jednocześnie rozpoczynana była procedura zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Baborów i te zapisy planu trzeba było dostosować już do nowych przepisów, ale jednocześnie należało wybiegać
w przyszłość i to znacznie w przyszłość, żeby ten plan posłużył dla Gminy do tego momentu, w którym znajdujemy się  dzisiaj. Wczoraj otrzymaliśmy od PKP kolejne uzgodnienie, które dopuszcza zmianę decyzji Gminnej podziałowej i tu jak komuś mówi z budowlańców, z projektantów czy nadzoru, że zastosowaliśmy taką procedurę wywłaszczenia Skarbu Państwa, to wszyscy się dziwią jak gmina może wywłaszczać Skarb Państwa. Nikt tak nie praktykuje, nie mamy  nigdzie  przypadku na którym  Gmina mogłaby się opierać. Wczoraj otrzymaliśmy z PKP Wrocław uzgodnienie możliwości zmiany decyzji zmierzającej do wywłaszczenia Skarbu Państwa. Dzisiaj dosłano  dokumenty poprawione, ponieważ była wada techniczna w podpisie tego dokumentu i jutro wydajemy decyzję zmieniającą, na mocy której Gmina złoży wniosek do Sądu o wpisie i przyjęciu działek pod budowę drogi. Dlatego część prac szła wolniej. Ten dokument pozwoli na  złożenie wniosku o kolejne pozwolenia.  Jeżeli chodzi
o pozwolenia, które składałyśmy. Przygotowaliśmy dokumenty do złożenia pozwolenia do Wojewody o wydanie całości zezwolenia. Wojewoda po przeanalizowaniu stwierdził, że on nie jest kompetentny do wydania pozwolenia na tereny, ponieważ to tereny są w części zamknięte, w części otwarte.
W Starostwie nie mają kompetencji w wydaniu  pozwolenia na tereny zamknięte. W związku z tym, nasza decyzja, która będzie teraz wydawana, jest podstawą dla nas do złożenia wniosku do sądu
o przejęcie małej części  terenu, na którym będziemy  budować część poszerzenia jezdni. Jednocześnie PKP Wrocław przygotowuje wniosek z operatem do Ministerstwa. Ministerstwo w oparciu o to co zrobiło, zrobiliśmy jako gmina i PKP Wrocław będzie się rozciągało kategorie terenów zamkniętych, kolejowych dla obszaru o który Gmina Baborów będzie występowała o wpis Gminy jako właściciela. Nie stoi to w żaden sposób na przeszkodzie do realizacji naszych prac związanych z kanalizacją deszczową, wodociągiem, wykonaniem  prac na ulicy Opawskiej i ulicy Polnej.  Od najbliższego poniedziałku firma będzie już wchodziła w teren pobocza, w teren działek zamkniętych, które uzgodnione i pozwolenie zostało wydane  przez  wojewodę i  wydane przez starostę po wcześniejszych uzgodnieniach odstępstwach od ministra właściwego, gdzie nie mieliśmy  możliwości przejść zgodnie z warunkami technicznymi. Od  początku wiedzieliśmy, że będą z drogą duże problemy, ale że aż takie będą problemy to chyba nikt się nie spodziewał. Na pewno Państwo chcecie zadać pytanie, czy w tym roku zdążymy. Ma wielką nadzieję, że już żadnego potknięcia prawnego czyli żadnej niespodzianki prawnej już nie będzie i będziemy mogli zamknąć całość inwestycji.  Problemem też jest dojazd
i prowadzenie prac przy takim  natężeniu ruchu ciężarowego w szczycie, w sezonie, gdzie  sezon to jest październik, listopad.  Na pewno będzie  dużym problemem i największe utrudnienia dla mieszkańców i firmy się pojawią, ponieważ ta droga będzie musiała być w części zamykana. Nie mówiąc dużo o wiadukcie, który będziemy musieli w całości zamknąć w godzinach dziennych, czyli do godzinami siódmej, ósmej droga pod wiaduktem będzie przejezdna, później będzie zamknięty. Może  to trwać kilka tygodni. Natomiast to są takie działania, które są robione raz na  kilkadziesiąt lat. Padło na tę kadencję.  Podobna sytuacja jest w Rakowie, gdzie musimy w okresie  blisko żniw zamknąć główny most w tamtej części Gminy Baborów, gdzie droga już jest nie przejezdna. Gdzie borykamy się
z pewnymi utrudnieniami i tu w Baborowie mamy PKP, wojewodę, starostwo, gminę, przedsiębiorców, tereny zamknięte. Tam mamy Wody Polskie  z którymi też się borykamy. To jest pobieżne wyjaśnienie, którego nie da się przekazać w kilka minut.

Drugi temat  to jest Plan Ogólny, nad którym pracujemy. Plan ogólny wyłącza stare  studium uwarunkowań  zagospodarowania przyszłego gminy. Plan ogólny musi obejmować całość gminy, to jest nowy dokument, który będzie wskazywało strefy zabudowy, uzupełnienia. Jesteśmy wczoraj po spotkaniu w pracowni urbanistycznej, która realizuje już kilka miesięcy ten dokument i podchodziliśmy do niego spokojnie, ponieważ jest nowy dokument, są nowe przepisy, będzie coś lepszego. Okazało się, że to jest dokument, który bardzo radykalnie podchodzi do zabudowy,  wyznacza i umożliwia wyłącznie zabudowę mieszkaniową, zagrodową. Mamy coś takiego jako obszar uzupełnienia zabudowy na wioskach. Jeżeli akurat dana działka w części nie znajdzie się w obszarze uzupełnienia zabudowy
i ten obszar uzupełnienia zabudowy dzieli się np. na  zabudowę mieszkaniową, jednorodzinną.  Właściciel tego terenu nie będzie mógł uzyskać pozwolenia na przebudowę budynku, budowę budynku nowego, dobudowę ganku. Jak zostanie ogłoszony, to poprosimy konsultacje na wioskach, bo to głównie będzie dotyczyło terenów sołeckich, żeby mieszkańców zachęcać, żeby na te spotkania przychodzić. Będą to wielogodzinne spotkania. Dla przykładu budynek  mieszkalny w Rakowie może stać w części na terenie rolnym  i plan ogólny wyłącza, czy jest teren rolniczy, czy nie rolniczy, daje możliwość zabudowy i bez konieczności pewnych odrolnień,  tak bardzo ogólnie. Ale jak właściciel budynku nie jest rolnikiem  i wskaże albo zostawi w planie w zapisach planu budowy zabudowę zagrodową, to nie będzie mógł dobudować ganku, ani przebudować tego ganku, bo zabudowa zagrodowa dotyczy tylko i wyłącznie rolników, czyli osób, które mają powyżej 1 ha przeliczeniowego. Jeżeli  jednak  mieszkaniec złoży wniosek, że chce mieć zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, to może te sprawy robić. Natomiast przepisy nas też ograniczają, ponieważ do tego wszystkiego, ile będziemy mieli na całej Gminie Baborów, obszarów, uzupełnienia zabudowy, nie decyduje urbanista, burmistrz ani państwo radni, tylko to decyduje wzór. Według tego wzoru, demografii liczymy, ile możemy na terenie mieć powierzchni pod  zabudowę.  Plan ogólny miał być uporządkowaniem tego wszystkiego. Okazało się, że plan ogólny jest rygorystycznym dokumentem, który wymusi na gminy, że gminy będą musiały ponosić wydatki bieżące w zakresie prac planistycznych. I cokolwiek Gmina będzie musiała uszczegółowić, to będzie musiała na bazie planów ogólnych zrobić plany miejscowe do poszczególnych  sołectw, do poszczególnych okręgów. Nie zna odpowiedzi na wiele pytać, mimo, że na spotkaniu zadawane były kilkakrotnie i urbaniści nie byli w stanie na nie odpowiedzieć, bo ciągle się coś zmienia.

Przew.RM poinformował, że do Burmistrza wpłynęło pismo podpisane przez sołtysów z prośbą
o podniesienie diet sołtysom z 150 zł do 300 zł. miesięcznie ( zał. nr 32 do protokołu). Po rozmowie
z Burmistrzem zostało ustalone, że wniosek zostanie przekazany do Komisji Budżetu. 

Burmistrz Gminy – prośba do słuchających mieszkańców, którzy mogą powiedzieć, że jest to podwyżka aż o 100%.  Chciałby tylko zauważyć i wskazać, że sołtysi wykonują swoją pracę, często pojawiają się
w urzędzie, często jeżdżą na spotkania, często muszą odpowiadać niekiedy za to, co nie mogą zmieniać. Ale to odpowiedzialność jest pierwsza i spada na sołtysa. Dlaczego mówi o tych wyjazdach,  ponieważ sołtysi nie dostają  ekwiwalentów za wyjazdy, delegacji za wyjazdy.  Kilkanaście kilometrów po kilka razy i ta kwota już się zwiększa. Na Komisji Budżetu na pewno będziemy porównywać to z innymi gminami. Oczywiście 1 do 1 nigdy nie można porównywać, bo specyfika każdej gminy jest zupełnie inna. Są gminy bogatsze, są biedniejsze, jest  forma współpracy.  W tym roku w budżecie nie  było zaplanowanych środków. We wrześniu składane są wnioski do budżetu na przyszły rok. To jest  odpowiedni moment, żeby się nad tym zastanowić.

Radny W.Smrokowski -  stwierdził, że było poruszone że to jest 100% podwyżki, ale  trzeba wziąć pod uwagę to, kiedy w ogóle ostatnio było to podnoszone.

7. Wolne wnioski i informacje; - 16:59

Radny T.Kiziak-   stwierdził, że w związku z opadami deszczu w Sułkowie znowu były zalania posesji. Zalania wynikają z działań mieszkańców, którzy zasypali rowy, zaorali drogi. Działania mieszkańców zmieniły kierunek spływu wód. Może udałoby się odtworzyć część jakiegoś rowu, spływ wód, bo sytuacja będzie powracać. Należałoby podjąć jakieś działania.

Burmistrz Gminy -   zostało podjęte zarządzenie w zakresie stawek opłat za wykorzystanie dróg, zaoranych dróg, czyli wykorzystanie drogi na cele rolnicze. Musimy to tylko delikatnie zmodyfikować, bo niekiedy  można stworzyć martwy przepis.  Kwota 3 tysiące złotych za zaoranie  drogi, ponieważ to nie jest aż 3 tysiące tylko w ramach tych środków trzeba  zabezpieczyć odwodnienie, odprowadzenie wód opadowych z tych newralgicznych terenów. Albo jest  3 tysiące za hektar, jako opłata coroczna, ale wstępnie jeżeli namierzone zostaną drogi, to jest opłata minimum 10 tysięcy za hektar, którą chcemy wprowadzić.  Z panią Mecenas, będziemy rozmawiać, czy możemy się cofnąć wstecz. Kodeks cywilny wskazuje, że punkty graniczne są do utrzymania  przez właścicieli.   Ewentualna forma to porozumienie, odtworzenie punktu, odtworzenie pasa drogowego,  ale te środki, które będą szły, będą wpływały na działanie na terenach tych newralgicznych.  Warto  pomyśleć o odtworzeniu spółki wodnej, która kiedyś funkcjonowała. Ale potrzebujemy do tego rolnika, ponieważ spółkę wodną tworzą rolnicy. Rolnicy dbają o przepływ wód, o odwodnienie  terenów. Tylko bywało tak, że rolnik tłumaczył się tym, że na swoim gruncie nie miał rowów i nie będzie płacił.  Tylko, że ze swoich przykładowych 20 hektarów zrzuca wodę do rolnika, gdzie tego rolnika co ma 1.20 ha, z czego tam jest 200 metrów kwadratowych rowu. Ten duży nie chce zapłacić, a tego małego zalewa. Tego małego zalewa, ponieważ nie ma wyczyszczonego rowu, no to zalewa  5 posesji mieszkaniowych. Będą to nieprzyjemne sprawy,  te drogi są zaorane od  bardzo dawna.  Te drogi zniknęły   już 20 lat temu, więc dlaczego my mamy z tego nie czerpać korzyści, dzięki którym będziemy zabezpieczać  gospodarkę wodną.

8.  Zakończenie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej zamknął X Sesje Rady Miejskiej.