- Menu BIP
- AKTY PRAWNE
- Protokoły z Sesji
- VIII Kadencja (2018-2024)
XLVI Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 20 grudnia 2023 r.
z Sesji Rady Miejskiej w Baborowie
odbytej w dniu 20 grudnia 2023 r.
Obrady rozpoczęto 2023-12-20 o godz. 14:06:51, a zakończono o godz. 16:08:39 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 11 członków:
- Roman Kraszewski
- Wojciech Śliwiński
- Marian Bliźnicki
- Magdalena Bradel
- Dagmara Fryzel-Kalita
- Michalina Jakubowska
- Jadwiga Kowalczykowska
- Jarosław Ronczka
- Wiesław Sobczyk
- Ewa Stanulewicz
- Krzysztof Tokarz
Lista obecności stanowi zał. nr 1 do protokołu.
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. - 14:06:00
2. Przedstawienie porządku obrad. - 14:07:00
3. Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji. - 14:08:00
głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XLIV Sesji Rady Miejskiej - 4 grudnia 2023 r. - 14:09:00
Wyniki imienne:
- ZA (10):
Jarosław Ronczka, Wiesław Sobczyk, Wojciech Śliwiński, Jadwiga Kowalczykowska, Magdalena Bradel, Ewa Stanulewicz, Michalina Jakubowska, Krzysztof Tokarz, Marian Bliźnicki, Dagmara Fryzel-Kalita - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU (4):
Kamila Bartman, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys
głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XLV Sesji Rady Miejskiej - 11 grudnia 2023 r. - 14:10:00
Wyniki imienne:
- ZA (9):
Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Wojciech Śliwiński, Magdalena Bradel, Wiesław Sobczyk, Marian Bliźnicki, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Roman Kraszewski, Krzysztof Tokarz - BRAK GŁOSU (4):
Kamila Bartman, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys
4. Podjęcie uchwał w sprawach: - 14:10:00
4.1. wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 428/23- zał. nr 2 do protokołu. - 14:10:00
Przewodniczący RM odczytał uchwałę nr Pw/70/2023 SO RIO w Opolu z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie opinii o przedłożonym projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej Gminy Baborów – zał. nr 3 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna.
Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.
Głosowanie w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej - druk nr 428/23 - 14:15:00
Wyniki imienne:
- ZA (8):
Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Wiesław Sobczyk, Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Michalina Jakubowska - WSTRZYMUJE SIĘ (3):
Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki, Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU (4):
Kamila Bartman, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XLVI/436/23, która stanowi zał. nr 4 do protokołu.
4.2. uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2024 rok - projekt druk nr 427/23 – zał. nr 5 do protokołu- 14:16:00
Przewodniczący RM odczytał uchwałę nr Pb/70/2023 SO RIO w Opolu z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2024r.( zał. nr 5 do protokołu) oraz uchwałę nr Dp/71/2023 SO RIO w Opolu z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu określonego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2024 r.( zał. nr 6 do protokołu)
Nastąpiła zmiana quorum - 14:17:00
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 12
Do sesji dołączyli radni:
- Dorota Fitzoń
Nastąpiła zmiana quorum - 14:25:00
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 13
Do sesji dołączyli radni:
- Kazimierz Morys
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
Dyskusja:
Radny W.Śliwiński – na komisji Budżetu Burmistrz szeroko omawiał kwestie inwestycji, które mają być wykonywane w 2024r. , jakie są terminy wykonania tych inwestycji na podstawie podpisanych umów.
Burmistrz Gminy – gdyby pytanie było zadane przed sesją to przygotowałby taką informację. Z pamięci nie jest w stanie odpowiedzieć. Na Komisje Budżetu przygotuje dla radnego taką informację.
Radny W.Śliwiński – otrzymał pismo od Burmistrza dotyczące wydatków na administrację, gdzie jest napisane, że zatrudnienie w UM jest 36 etatów w tym 3 etaty za zastępstwo od osób nieobecnych. Na początku tej kadencji było 30 etatów. Czy to jest powodem, że koszty na administracje wzrosły o 320 tys zł.
Burmistrz Gminy – po to mamy komisje, by zadawać pytania i wówczas jest czas na przygotowanie odpowiedzi. Odnośnie zatrudnienia również przygotuje takie zestawienie radnemu na najbliższą komisję. Wzrost wydatków bieżących na administrację – gmina o podobnej wielkości jak Gmina Baborów tylko gmina wiejska wg sprawozdania na wrzesień wydatki bieżące Gmina Baborów 3.340 tys zł a inna Gmina to 5.400 tys zł. Na pewno radny ma na względzie to co uległo wzrostowi tj. energia, płaca minimalna, wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem Urzędu niezależne od nas uległy wzrostowi. To czynniki związane z kosztami funkcjonowania Urzędu, administracji. Budżet na 2024r. to 47.605.609,90 zł , wydatki na 2024r. to 54.219.493,04 zł. Niektóre inwestycje przeszły do realizacji na przyszły rok. Niektórzy radni porównując sobie poza salą kadencje i oceniacie Burmistrza w pryzmacie jednej kadencji w porównaniu do niektórych dwóch kadencji. Chcecie, żebym za jedną kadencję odmienił całą gminę Baborów. Nigdy nie mówił, że planuje inwestycje na jedną kadencję. Planowanie inwestycji na jedną kadencję byłoby nie w porządku wobec mieszkańców, ponieważ Burmistrz i radni powinni patrzeć długofalowo na politykę rozwoju Gminy. Mnóstwo inwestycji jest zaplanowanych do realizacji do 2024, 2025r. o czym radnym wspominał. Mówił również, że do końca roku będzie składany jeszcze jeden wniosek . Gdyby się udało to jest kolejny milion zł na uruchomienie żłobka w Baborowie.
Radna E.Stanulewicz – czy są przygotowane odpowiedzi na pytania zadanie na ostatniej Komisji Budżetu zadane przez radnego W. Śliwińskiego i D. Fryzel-Kalitę, bo miały być przygotowane na sesję.
Burmistrz Gminy – proszę o przypomnienie pytania, postara się odpowiedzieć.
Radna D.Fryzel-Kalita – czy jest możliwość zrekompensowania wydatków i dochodów związanych z gospodarka mieszkaniową.
Kolejne dotyczyło żłobka, ale Burmistrz nie znał jeszcze szczegółów i teraz Burmistrz powiedział, że będą znane pod koniec stycznia.
Dlaczego zawarta jest podobna kwota wydatków dotyczących gospodarki odpadami i jak w poprzednim roku, nie zakładamy, że dołożymy 300 tys zł z budżetu gminy. Burmistrz wspominał, że zostanie przygotowany specjalny program , który pozwoli obniżyć koszty dotyczące gospodarki odpadami i szczegóły zostaną radnym przedstawione.
Burmistrz Gminy – odnośnie żłobka pracownicy zajmują się pozyskaniem dotacji na żłobek. Będziemy się ubiegać na dotacje na działania inwestycyjne i na bieżące utrzymanie dzieci w żłobku przez okres 36 miesięcy od dnia uruchomienia. O szczegółach poinformuje na komisji w przyszłym roku.
Gospodarka odpadami – zostało przeprowadzone spotkanie z dwoma firmami, i wspólnie będzie się ustalać zakres, formułę współpracy, która ma przynieść dodatkowe przychody dla Gminy Baborów.
Skarbnik Gminy – na ostatniej Komisji wyjaśniała skrótowo radnej, że nie ma możliwości prawnej zastosowania takich stawek czynszu w takich wysokościach w 100% udziale pokryło koszty wydatków. Temat musiałby być dokładnie przeanalizowany na posiedzeniu Komisji.
Radny W.Śliwiński - na ostatniej Komisji zadawał pytanie odnośnie ilości etatów i odpowiedź miała być przygotowana. Zwrócił się z pismem , otrzymał odpowiedź a Burmistrz mówi, że znowu musi przygotowywać odpowiedź. Burmistrz powiedział, że wzrost tych kosztów to wzrost pensji minimalnej. Patrząc na wynagrodzenia na 2024r. to średnia wychodzi ok. 100 tys zł na jeden etat, a mówi się o najniższej pensji minimalnej po podwyżce od 1 stycznia, to kwota jest znacznie wyższa od 50 tys zł.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że w takim razie nie rozumie pytania skoro radny otrzymał odpowiedź na piśmie.
Radny W.Śliwiński – stwierdził, że otrzymał niejasną odpowiedź
Burmistrz Gminy – dodał, że skoro tak radny uważa może zadać kolejne pytanie w tej sprawie, żeby sprawa była jasna i nie powielał kolejnych pytań. To co radny robi przeliczając na jeden etat 100 tys zł, nie wszyscy pracownicy mają 100 tys zł na etacie. Chciałby tak wynagradzać pracowników. Dla pewności i szczegółowej wiedzy najlepiej by radny zadał pytanie na piśmie. Jeżeli radny zapytał o minimalne wynagrodzenie to odpowiedź była o ilości minimalnych wynagrodzeń. Jeżeli pracownik miał 5 zł więcej niż minimalna to nie ma informacji, że jest to minimalna. Jako pracodawca ma świadomość, że wszystko drożeje. Jeżeli ktoś jest pracownikiem i zarabia minimalne przez 20 lat, to pozytywnego nastawienia do pracy by nie miał, więc co roku musi mieć jakiś wzrost wynagrodzenia ponad minimalną. W ostatnich latach wynagrodzenie minimalne mocno wzrosło. Nie wyobraża sobie by ktokolwiek na tej sali przychodził do pracy i efektywnie pracował bez żadnej podwyżki bo mieści się w minimalnej. Po kilku latach takiej sytuacji pracownik po 20 latach pracy ma pensję minimalną, a przychodzi osoba z zewnątrz i dostaje to samo co pracownik z 20 letnim stażem, wykształceniem i doświadczeniem.
Radny W.Śliwiński – zapytał , jaka jest zasadność zwiększania zatrudnienia o 6 etatów w stosunku do ubiegłej kadencji, bo ta ilość zatrudnienia wystarczała i kasa była czynna przez cały tydzień. Nie widzi zasadności zatrudniania takiej ilości etatów, jeżeli to podnosi wzrost kosztów związanych z administracją.
Burmistrz Gminy – nie wystarczało w ubiegłej kadencji, bo to co pokazała RIO w swoich dokumentach, to jednak budżet Gminy był mocno zagrożony. Więc tych środków gdzieś brakowało. Jest dużo zastępstw, wynikających z różnych sytuacji rodzinnych. Jest młoda kadra, która również ma życie prywatne i odchodzą na pewien czas z pracy, ale w to miejsce trzeba zatrudnić inne osoby.
Radna E.Stanulewicz – w związku z podpisanymi umowami na wykonanie niektórych inwestycji, czy któryś z wykonawców wystąpił już o waloryzację wynagrodzenia
Burmistrz Gminy – wystąpiła firma, która wykonuje tranzyt wodociągowy Czerwonków-Księże Pole i rozmowy trwają. Według szacunków Gminy pomimo tego że będzie zwiększenie raczej nie będzie się dopłacać ze środków Gminy.
Głosowanie w sprawie podjęcia uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2024 rok - druk nr 427/23 - 14:46:00
Wyniki imienne:
- ZA (10):
Krzysztof Tokarz, Dagmara Fryzel-Kalita, Dorota Fitzoń, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys - PRZECIW (1):
Wojciech Śliwiński - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Roman Kraszewski, Marian Bliźnicki - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Irena Biegus
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XLVI/437/23, która stanowi zał. nr 6 do protokołu.
4.3. przyznania ekwiwalentu pieniężnego strażakom ratownikom OSP Gminy Baborów za wykonywanie zadań innych niż wymienione w art. 15 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych - projekt druk nr 437/23 – zał. nr 7 do protokołu- 14:46:00
Głosowanie w sprawie przyznania ekwiwalentu pieniężnego strażakom ratownikom OSP Gminy Baborów za wykonywanie zadań innych niż wymienione w art. 15 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych - projekt druk nr 437/23 - 14:47:00
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Marian Bliźnicki, Magdalena Bradel, Dagmara Fryzel-Kalita, Wojciech Śliwiński, Roman Kraszewski, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Irena Biegus
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XLVI/438/23, która stanowi zał. nr 8 do protokołu.
4.4. wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2023 r. - projekt druk nr 438/23- zał. nr 9 do protokołu. - 14:47:00
Skarbnik Gminy omówiła proponowane zmiany ujęte w uzasadnieniu do projektu uchwały.
Głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2023 r. - projekt druk nr 438/23 - 14:51:00
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń, Marian Bliźnicki, Wiesław Sobczyk, Ewa Stanulewicz, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Kazimierz Morys - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Irena Biegus
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XLVI/439/23, która stanowi zał. nr 10 do protokołu.
4.5. zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 439/23- zał. nr 11 do protokołu - 14:51:00
Głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 439/23 - 14:51:00
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Marian Bliźnicki, Dorota Fitzoń, Jarosław Ronczka, Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys, Wiesław Sobczyk - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Irena Biegus
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XLVI/440/23, która stanowi zał. nr 12 do protokołu.
5. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie miedzysesyjnym; - 14:52:00
Przewodniczący RM poinformowała o działaniach w okresie międzysesyjnym w tym o piśmie dot. pilnego dokonania wyboru 1 ławnika do Sądu Rejonowego w Głubczycach.
6. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym; - 14:53:00
Burmistrz Gminy w sprawozdaniu przekazał, że:
- ogłoszony został konkurs na prowadzenie działań związanych z placówką prowadzącą rehabilitację w Baborowie. Zaplanowana kwota na przyszły rok tj. 150 tys zł
- od stycznia Gmina przymierza się do wprowadzenia zakazu organizacji poruszania się samochodów osobowych na ul. Kolejowej by podwyższyć bezpieczeństwo mieszkańców i spowodować jak najlepsze warunki dla realizacji związanej z przebudową
-jest potwierdzenie, że w okresie świątecznym,noworocznym do końca stycznia będzie włączone oświetlenie uliczne. Gmina otrzymała dokumenty dotyczące podpisania stosownych porozumień w zakresie inwestycji w zakresie wymiany oświetlenia na ledowe na terenie całej gminy.
- do końca grudnia będzie złożony wniosek o dofinansowanie na uruchomienie żłobka w Baborowie na 30 dzieci – dwie grupy. Chyba, że po dzisiejszych konsultacjach coś się jeszcze zmieni.
- na etapie końcowym jest proces wykonania dokumentacji dot. rewitalizacji Gminy Baborów. W nowym roku na jednej z komisji zostanie przedstawiony projekt budynku SIM i założenia. Było pytanie odnośnie 7 tys w budżecie na mieszkaniówkę – jest to na podział działki dla SIM.
- odnośnie ośrodka zdrowia w Baborowie- z końcem grudnia ma być nowy właściciel, z którym prowadzone są rozmowy nt. przyszłości służby zdrowia na terenie Gminy Baborów.
7. Wolne wnioski i informacje; - 14:57:00
Mieszkanki ul. Kolejowej Elżbieta Fleszer o J.Głogiewicz przedstawiły uwagi związane z planowanym remontem ul. Kolejowej, obecne problemy mieszkańców związane ze stanem tej drogi i uciążliwości wynikające z funkcjonowania na tej ulicy Przedsiębiorstwa AGRO MATEJKA.
Burmistrz Gminy – ustosunkował się do przedstawionych uwag i pytań. Zasugerował przeniesienie tematu ul. Kolejowej na posiedzenie Komisji przy wykorzystaniu pełnej prezentacji wszystkich punktów, dokumentacji.
P.E.Kielska – zapytała:
- czy w UM w Baborowie zatrudniony jest na umowę zlecenie pracownik do promocji Gminy – pytała ostatnio nie odpowiedziano jej
- jak mieszkańcy ul. Kolejowej nie przedsiębiorstwo będą mieli możliwość wyjazdu, dojazdu do swoich posesji w trakcie remontu, jak to jest planowane i kiedy konkretnie zostaną rozpoczęte prace na tej ulicy z podaniem miesiąca.
- kiedy zostaną rozpoczęte prace inwestycji Czerwonków- Księże Pole. Jaki powód podało przedsiębiorstwo potrzeby tej waloryzacji umowy czyli zwiększenia wartości umowy. Konkretny powód, uzasadnienie.
- kiedy SIM zostanie przekazana działka pod budowę budynku wielorodzinnego w ramach umowy z 2021r.
Burmistrz Gminy – na promocję typowej umowy nie ma, nie zatrudniano umowy do promowania Gminy. Zlecono przygotowanie materiałów audiowizualnych. Jest jedna umowa, która została rozliczona. Kwota to 835,00 zł. Pozostałe pytania nie zostały zadane wcześniej w związku z tym przygotuje odpowiedź.
P.E.Kielska – stwierdziła, że to jest kpina z mieszkańców
Burmistrz Gminy - odnośnie ul. Kolejowej trwa proces i nie wypowie się na temat konkretnej daty, bo musi zobaczyć w dokumenty jak będzie wyglądała sytuacja. Inwestycja w Księżym-Polu podobnie. Ocenianie, że jest to kpina pozostawia do oceny P.Kielskiej.
P.E.Kielska – dlaczego sesja została zorganizowana o godz.14:00, bo praktyką było organizowanie sesji o godzinie takiej, gdzie pracujący mieszkańcy chcieliby być na sesji i radni.
Przew.RM – stwierdził, że jego decyzją jest zwołanie sesji, biorąc pod uwagę możliwą dyskusję w sprawie uchwały budżetowej. Praktyką jest to, że o 14:00 jest sesja .
W innych samorządach sesje odbywają się dużo wcześniej. Decydując się na mandat radnego radni wiedzą i nie zakładają z góry, że terminy będą o godz. 16:00, o tym decyduje Przewodniczący RM, który zwołuje sesję. Pobierając dietę jest to gratyfikacja za czas, w którym radny nie wykonuje swojej pracy zawodowej. Nie uważa, żeby była to wczesna godzina.
Mieszkańcy ul. Kolejowej złożyli do Przewodniczącego zapytanie o możliwość zwołania w styczniu, lutym sesji z udziałem przedstawiciela Firmy AGRO-MATEJKA i projektanta ul. Kolejowej. Czy zapadła decyzja w tej sprawie.
Przew. RM – nie, będzie rozmawiał z Przewodniczącymi Komisji, jeżeli zapadną decyzje zostanie udzielona odpowiedź.
Przewodniczący RM złożył życzenia z okazji Świat Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
8. Zakończenie obrad.- 16:07:00
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący zamknął XLVI sesje RM.