- Menu BIP
- AKTY PRAWNE
- Protokoły z Sesji
- VIII Kadencja (2018-2024)
XLV Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 11 grudnia 2023 r.
Protokół nr XLV/2023
z Sesji Rady Miejskiej w Baborowie
odbytej w dniu 11 grudnia 2023 r.
Obrady rozpoczęto 2023-12-11 o godz. 17:01:51, a zakończono o godz. 17:55:54 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 13 członków:
- Roman Kraszewski
- Wojciech Śliwiński
- Irena Biegus
- Marian Bliźnicki
- Magdalena Bradel
- Dorota Fitzoń
- Dagmara Fryzel-Kalita
- Michalina Jakubowska
- Jadwiga Kowalczykowska
- Kazimierz Morys
- Jarosław Ronczka
- Wiesław Sobczyk
- Ewa Stanulewicz
Lista obecności stanowi zał. nr 1 do protokołu.
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad; - 17:01:00
Wiceprzewodniczący RM Jarosław Ronczka poinformował, że Sesja RM została zwołana na wniosek Burmistrza Gminy Baborów zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.
2. Przedstawienie porządku obrad; - 17:02:00
3. Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości - projekt druk nr 433 A/23- zał. nr 2 do protokołu - 17:03:00
Burmistrz Gminy przedstawił uzasadnienie do proponowanego projektu uchwały.
Nawiązał do zaciągniętego na początku kadencji kredytu na realizacji inwestycji, które były niedoszacowane, opinii RIO w 2028 i w 2019 wskazującej, że sytuacja finansowa Gminy jest zagrożona, braku podwyższania podatków nie mającego przełożenia na ilość inwestorów. Podkreślił, że wzrost stawek podatków nie jest podwyżką tylko urealnieniem, waloryzacją w związku z np. inflacją i innymi czynnikami mającymi wpływ na wzrost kosztów bieżących. Porównał stawki na tle 30 gmin graniczących z Gminą Baborów. Wzrost podatków spowoduje wpływy w wysokości 150 tys zł przy założeniu, że 100 % podatników wpłaci.
Radna E.Stanulewicz – nawiązała do spotkania roboczego w sierpniu i zapytała dlaczego dopiero teraz proponowany jest ten projekt uchwały. Projekt budżetu został przygotowany bez konieczności waloryzacji podatków. Stwierdziła, że znowu na ostatnią chwilę i Sesja Nadzwyczajna.
Burmistrz – zaznaczył, że na tym spotkaniu roboczym nie było żadnej prośby o przygotowanie kalkulacji, żadnego pomysłu ze strony radnych.
Radna E.Stanulewicz – stwierdziła, że rozmawiano o trzech wariantach, ale głównie chodzi o czas, dlaczego Burmistrz szybciej tego nie przedstawił
Burmistrz Gminy – wskazał, że uchwały podatkowe podejmowane są w listopadzie, grudniu, rzadko we wrześniu, ale z radnymi rozpoczął rozmowy dużo wcześniej. Zaznaczył, ze podczas głosowania nad tą uchwałą na poprzedniej sesji radni mieli możliwość zgłoszenia wniosku o zmniejszeniu stawek podatkowych.
Radny W.Śliwiński – nawiązał do długu w 2010r. kwocie 8,5 mln zł. i kolejnych 8 lat gdzie nie było podwyżki podatku, wszystkie straty, które wystąpiły były pokrywane z wydatków bieżących, a teraz na 2024r. zwiększa się wydatki bieżące o 3.202.827 zł a kwota z podatków to 150 tys zł i nie rozumie o co toczy się gra. Burmistrz powiedział, że w 2018r. było 8.200.000 zł kredytu i trzeba było dołożyć do remontu rausza i oczyszczalni ścieków, ale Gmina otrzymała zwrot dofinansowania w kwocie 3,5 mln zł i naprawdę fizyczny dług wyniósł 4.700.000 zł . Być może trzeba było podnosić w tych 8 latach podatki, ale ówczesna Burmistrz nie widziała takiej potrzeby. Nie widzi celowości i sensu.
Burmistrz Gminy – przypomniał, że w czasie kadencji P.E.Wagi były realizowane zadania, które miały dofinansowania unijne i Gmina otrzymała zwrot dotacji a z początkiem 2010 r. wzrósł podatek rolny. Wskazał, że w 2010 r. wynagrodzenie minimalne wynosiło 1317 zł zł w 2018 – 2100 zł – wzrost-54%. W tej kadencji 2018 – wynagrodzenie 2100 zł plus stażowe, bo zostało wyłączone z wartości minimalnej. Na rok 2024 – 4300 zł- wzrost o 104 %. Chciałby mieć takie dwie kadencje, gdzie była stabilność i możliwość planowania. W poprzedniej kadencji cena benzyny spadła, a olej napędowy wzrósł minimalnie. W czasie tej kadencji benzyna wzrosła o prawie 38 % a olej napędowy o ponad 45%., znaczący wzrost ceny energii, inflacja, covid, wojna na Ukrainie. Gmina Baborów ma jedne z najniższych stawek podatkowych w obrębie całego regionu Śląska Opolskiego, to chyba o czymś świadczy i mogą radni dalej zakłamywać rzeczywistość, ale jest ona inna. Jak można spowodować żeby koszty bieżące nie rosły jak wynagrodzenie minimalne wzrasta o 104%, cena energii o 250 % itd.
Radny W.Śliwiński – stwierdził, że koszty administracji Urzędu w 2018r. były na poziomie 1900 tys zł a teraz są zaplanowane na 4300 tys zł. Zapytał o wysokość subwencji wyrównawczej w związku z sytuacjami, które się w kraju odbywają i one też pokrywają koszty z tytułu covid itd. Brakuje mu szerszej informacji na co poszły subwencje wyrównawcze, bo one przecież zabezpieczyły wzrosty cen.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że radni zawsze mają możliwość zapytania odnośnie subwencji wyrównawczej. Nie trzeba czekać na komisje czy sesje można zapytać, bo urząd pracuje 5 dni w tygodniu. O subwencjach były rozmowy i są one z reguły znaczone. Np. ostatnia subwencja miała być przekazana na inwestycje związane z termomodernizację.
Radny W.Śliwiński – na Komisji Oświaty przekazano informację o otrzymaniu 2.888.000 zł na termomodernizację budynku szkoły. Tą subwencję częściowo przeznaczono na koszty administracji a 800 tys na 1/3 termomodernizacji szkoły. Z tej puli poszło na ul. Kolejową a pozostała część przesunięta na Księże Pole, które jeszcze nie jest zaczęte i to tez miało wpływ na to, że jest przeciwko podwyżce podatków. Jeżeli Gmina potrafiła 850 tys stracić na tym, że nie wykorzystano środków, które wpłynęły w 2020 r. w kwocie 1.500 mln zł i wtedy ta stacja uzdatniania wody kosztowałaby 1 mln zł a tak kosztowała 1.800 tys zł. To ile takich podwyżek Gmina straciła tylko na tej jednej inwestycji.
Burmistrz Gminy – mówienie, że coś Gmina straciła, zwrócił o wskazanie przez radnego na piśmie co Gmina straciła z tych środków, które otrzymała i wówczas się do tego odniesie. Środki otrzymane złożone były na lokacie w banku. To co powstało na lokacie pokryło zwiększone koszty m.in. tych inwestycji. Gmina uzyskała rekordowe.
Radny R.Kraszewski – odniósł się do złożonego projektu budżetu do RIO i ewentualnej opinii w tej sprawie. Stwierdził, że mówienie, że odpis na koncie zrekompensował straty jest pomyłką. Wskazał na inwestycję ul. Wiejskiej- założono kanalizację deszczową, po czym dowidzieli się, że trzeba większą rurę i dołożono w tę inwestycje 300 tys zł. To jest prawidłowo prowadzona gospodarka i powadzenie inwestycji. Podkreślił, że podatki za późno i chaotycznie.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że radni nie chcieli brać czynnego udziału przy działaniach. Wskazał, że jak nie było woli rozmowy a teraz radni chcą podważać zasadność zmian podatkowych. Dziwi fakt, że radni nie mają argumentów przeciw rozsądkowi przemawiającemu za zmianami podatkowymi. Niektóre osoby zapomniały w jakiej rzeczywistości Gmina funkcjonowała. Błędem byłoby, gdyby Gmina zapomniała o kanalizacji w ul. Wiejskiej, bo w przypadku remontu ratusza zapomniano o klatce schodowej. Ułożenie kanalizacji o większej przepustowości wynikało z planu wykonania terenu pod trzecie osiedle mieszkaniowe.
Radny W.Śliwiński – odniósł do prowadzonej gospodarki finansowej – w listopadzie głosowano za kwotą 330 tys zł na wydatki związane z wywożeniem odpadów komunalnych w Gminie Baborów z wydatków bieżących czyli z podatków. W całej kadencji wydano 1.260.000 zł z czego 913.000 zł na gospodarkę odpadami i ok.350 tys zł na dokapitalizowanie ZUK, a rozmawiamy tylko o kwocie 150 tys zł
Burmistrz Gminy – wskazał, że podatki służą temu, by właściwie prowadzić prawidłową gospodarkę finansową Gminy. Jeżeli są braki w gospodarce odpadami to Rada ma możliwość tę stratę pokryć. Jeżeli radny uważa, że należy ponieść stawkę mieszkańcom za odbiór może zgłosić wniosek.
Wobec wyczerpania dyskusji Wiceprzewodniczący RM poddał po głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości - projekt druk nr 433 A/23. - 17:55:00
Wyniki imienne:
- ZA (8):
Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Dorota Fitzoń, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Kazimierz Morys - PRZECIW (5):
Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Krzysztof Tokarz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLIV/434/2023, która stanowi zał. nr 3 do protokołu.
4. Zakończenie obrad. - 17:55:00
Wobec wyczerpania porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady zamkną XLV sesje Rady Miejskiej.