- Menu BIP
- AKTY PRAWNE
- Protokoły z Sesji
- VIII Kadencja (2018-2024)
XLIV Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 4 grudnia 2023 r.
Protokół nr XLIV/2023
z Sesji Rady Miejskiej w Baborowie
odbytej w dniu 4 grudnia 2023 r.
Obrady rozpoczęto 2023-12-04 o godz. 16:05:28, a zakończono o godz. 19:16:13 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 13 członków:
- Roman Kraszewski
- Wojciech Śliwiński
- Irena Biegus
- Marian Bliźnicki
- Dorota Fitzoń
- Dagmara Fryzel-Kalita
- Michalina Jakubowska
- Jadwiga Kowalczykowska
- Kazimierz Morys
- Jarosław Ronczka
- Wiesław Sobczyk
- Ewa Stanulewicz
- Krzysztof Tokarz
Lista obecności stanowi zał. nr 2 do protokołu.
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad; - 16:05:00
2. Przedstawienie porządku obrad; - 16:06:00
3. Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich Sesji; - 16:08:00
Przyjęcie protokołu z obrad XLII Sesji Rady Miejskiej w Baborowie - 16:09:00
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski, Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Dorota Fitzoń, Wojciech Śliwiński, Irena Biegus, Marian Bliźnicki, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Magdalena Bradel
Przyjęcie protokołu z obrad XLIII Sesji Rady Miejskiej w Baborowie - 16:09:00
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Irena Biegus, Ewa Stanulewicz, Roman Kraszewski, Marian Bliźnicki, Jadwiga Kowalczykowska, Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka, Michalina Jakubowska, Wiesław Sobczyk, Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys, Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Magdalena Bradel
4. Podjęcie uchwał w sprawach: - 16:09:00
4.1. ustanowienia wieloletniego programu osłonowego „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 - projekt druk nr 430/23- zał. nr 2 do protokołu; - 16:09:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna
głosowanie w sprawie ustanowienia wieloletniego programu osłonowego „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 - projekt druk nr 430/23; - 16:10:00
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Marian Bliźnicki, Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita, Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLIV/430/2023, która stanowi zał. nr 3 do protokołu.
4.2. podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania pomocy w zakresie dożywiania dla osób objętych wieloletnim programem „Posiłek w szkole i w domu”na lata 2024 – 2028 - projekt druk nr 431/23 -zał. nr 4 do protokołu; 16:10:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego– pozytywna
Głosowanie w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania pomocy w zakresie dożywiania dla osób objętych wieloletnim programem „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024 – 2028 - projekt druk nr 431/23 - 16:12:00
Wyniki imienne:ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Dorota Fitzoń, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Wojciech Śliwiński, Irena Biegus, Ewa Stanulewicz, Marian Bliźnicki, Wiesław Sobczyk, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys
- BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/431/2023, która stanowi zał. nr 5 do protokołu.
4.3. określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania dla osób objętych wieloletnim programem "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028 - projekt druk nr 432/23 zał. nr 6 do protokołu - 16:12:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna
Głosowanie w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków w zakresie dożywiania dla osób objętych wieloletnim programem "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028 - projekt druk nr 432/23 - 16:12:00
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Marian Bliźnicki, Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Roman Kraszewski, Jarosław Ronczka, Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLIV/432/2023, która stanowi zał. nr 7 do protokołu.
4.4. przyjęcia programu współpracy Gminy Baborów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami realizującymi zadania publiczne w 2024 roku - projekt druk nr 429A/23- zal. nr 8 do protokołu; - 16:13:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
Głosowanie w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Baborów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami realizującymi zadania publiczne w 2024 roku - projekt druk nr 429A/23; - 16:14:00
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski, Marian Bliźnicki, Dorota Fitzoń, Wiesław Sobczyk, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Wojciech Śliwiński, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita
- BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLIV/433/2023, która stanowi zał. nr 9 do protokołu.
4.5. ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników oraz kandydatów na strażaków ratowników ochotniczych straży pożarnych Gminy Baborów - projekt druk nr 434A/23- zał. nr 10 do protokołu. - 16:14:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna
Głosowanie w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników oraz kandydatów na strażaków ratowników ochotniczych straży pożarnych Gminy Baborów - projekt druk nr 434A/23 - 16:16:00
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Marian Bliźnicki, Wojciech Śliwiński, Jarosław Ronczka, Dorota Fitzoń, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Irena Biegus, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLIV/434/2023, która stanowi zał. nr 11 do protokołu.
4.6. określenia stawek podatku od nieruchomości - druk nr 433/23- zał. nr 12 do protokołu; - 16:16:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna
Burmistrz Gminy w formie prezentacji przedstawił uzasadnienie do projektu uchwały.
W dyskusji głos zabierali radni:W.Śliwiński, R.Kraszewski, M.Bliźnicki, K.Tokarz oraz mieszkanka Baborowa Elżbieta Kielska, Jacek Dolec.
Głosowanie w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości - druk nr 433/23; - 17:49:00
Wyniki imienne:
- ZA (5):
Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Jarosław Ronczka - PRZECIW (6):
Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń - BRAK GŁOSU (2):
Kamila Bartman, Magdalena Bradel
Projekt nie uzyskał akceptacji radnych i tym samym uchwała nie została podjęta.
Przewodniczący RM ogłosił 10 min. przerwę w obradach
5. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym; - 17:50:00
6. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym; - 18:06:00
Burmistrz Gminy odniósł się do głosowania nad projektem uchwały dot. stawek podatku.
Poinformował m.in o otrzymanym dofinansowaniu na modernizację oświetlenia ulicznego w kwocie 1.305.000 zł
Podjęto działania zmierzające do zorganizowania żłobka w Baborowie na bazie byłego przedszkola przy ul. Powstańców – wniosek będzie składany do końca grudnia.
P.Elżbieta Kielska – mieszkanka Baborowa- stwierdziła, że park miejski jest nieoświetlony. Po kilku projektach, dofinansowaniach przestał świecić, czy to jest czasowe, bo kiedyś był oświetlony w całości.
Burmistrz Gminy – w parku były realizowane dwa projekty w tym. związane z wymianami źródeł światła. M.in. zasilanie z uwagi na częste awarie wymaga modyfikacji. Przy okazji wymiany opraw oświetleniowych ten zakres zostanie ujęty. Ma nadzieję, że park w przyszłych latach będzie robiony, bo są to pierwsze inwestycje od wielu lat związane z modernizacją parku, które służą mieszkańcom.
P.Elżbieta Kielska – to park nie będzie teraz świecił tylko w przyszłości, bo do 2018 roku świecił. Po zrealizowanych projektach przestał świecić.
Burmistrz Gminy – po 2018 roku też świecił, tylko wtedy chodziło się tam po błocie i konieczne było wykonanie kilku prac ziemnych i może doszło do jakiejś usterki. Kompleksowo przy wymianie oświetlenia zostanie to wykonane, teraz było by to z wydatków bieżących i nie stać Gminy na to. Inwestycja wymiany opraw spowoduje, że nie będzie nocnych wyłączeń oświetlenia i oświetlenie led poprawi widoczność.
Radny W.Śliwiński – czy radni mogą zapoznać się ze szczegółowymi wydatkami funkcjonowania GOK-u, Urzędu Miejskiego,Oświaty, OPS przed pracami nad budżetem Gminy, czy konieczne jest zwrócenie się z pismem.
Burmistrz Gminy – może radny zwrócić się z pismem i wskazać w nim to co potrzebuje. Na komisji i sesji wszystkie informacje były przekazane. Zapraszał na spotkania robocze. Uwag merytorycznych do przedłożonych informacji nie było a głosowanie było odwrotne.
Radny W.Śliwiński – każdy z radnych chciałby się zapoznać z takim materiałem nie tylko on. Po zapoznaniu zie z taki danymi dyskusja nad budżetem będzie bardziej merytoryczna.
Burmistrz Gminy – jak radny otrzyma odpowiedź może Pan przekazać radnym
Radna D.Fryzel-Kalita – na czym miałoby polegać dofinansowanie jakie dofinansowanie, jaki koszt. Burmistrz wspominał o instytucji zewnętrznej, która miała by się tym zajmować. Dlaczego rodzice mieliby do tego tematu dopłacać.
Burmistrz Gminy – na dzisiaj nie ma przygotowanego rozliczenia projektu żłobka. Natomiast na utworzenie żłobka w programie MALUCH PLUS mamy dofinansowanie np. 30 tys zł na jedno dziecko, szacujemy, że żłobek będzie na dwie grupy po 18 dzieci, lub mniej to jest wg szacunków. Potem przez trzy lata jest dofinansowanie przez trzy lata z projektu na kwotę ok. 800 zł. Natomiast koszt utrzymania dziecka w żłobku jest większy i będzie wynosił np. 1400, 1200 zł to wtedy albo podejmujemy współpracę z podmiotami prywatnymi, gdzie Gmina otrzymała opinię z Ministerstwa jest godne z prawem. Dochodzi do tego optymalizacja kosztów i gospodarskie spojrzenie co jest. Trzeba przeanalizować, czy Gmina ewentualnie dopłaca czy rodzie będą musieli więcej zapłacić. Nie wie jak to będzie wyglądało. Po dzisiejszym głosowaniu każda decyzja będzie musiała być dokładnie analizowana.
Radna D.Fryzel-Kalita – czyli pierwsza część dofinansowania pomagałaby Gminie na utworzenie miejsca dostosowania infrastruktury do powstania budynku a drugie dofinansowanie miałoby służyć zmniejszeniu kosztów rodzica w kwestii płatności za pobyt dziecka w żłobku.
Burmistrz Gminy – tak przez okres 3 lat.
Radna D.Fryzel-Kalita – bo obecnie rodzice mogą korzystać z bonu żłobkowego
Burmistrz Gminy – dofinansowanie dla pierwszego dziecka są inne dla drugie dziecka są inne, dodatek w ramach projektu MALUCH PLUS i zobaczymy jaka kwotą się do zamknie. Na dzisiaj nie ma wyliczonych kwot dot. żłobka. Po pierwsze do końca roku trzeba złożyć wniosek, uruchomienie żłobka i wcześniej nabór a uruchomienie nastąpiłoby od września 2024r.
7
Radna D.Fryzel-Kalita – rozumie, że na tym etapie nie przeprowadzono żadnych wyliczeń, nie wiemy ile kosztowałoby utrzymanie, jakie koszty powstania i utrzymania żłobka ale podjęto decyzje o złożeniu wniosku o dofinansowanie w ramach przeprowadzonego wywiadu wśród obecnych rodzin, które potencjalnie chciałyby z takiego żłobka korzystać, bo na początku tej kadencji takiej chęci ze strony rodziców nie było. Rozumie, że teraz sytuacja się zmieniła stąd widzimy zapotrzebowanie i dlatego podjęto taką decyzję.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że nie ma ze sobą wyliczeń, nie był przygotowany na rozmowę nt. żłobka. Pewne działania zostały podjęte odnośnie formy prowadzenia żłobka Na początku kadencji nie było chętnych, bo warunkiem było oddanie dziecka do żłobka i powrót do pracy.
Radna D.Fryzel-Kalita – została podjęta uchwała o sprzedaży budynku na ul. Powstańców czy to nie stanowi sprzeczności z tym panowaniem
Burmistrz Gminy – nie
Radny M.Bliźnicki – czy opłaca się rozbudowywać ten budynek na żłobek
Burmistrz Gminy – okna, dach są wymienione, układ komunikacyjny jest odpowiedni.
Radny M.Bliźnicki – a klatka schodowa przecież straż nie dała zezwolenia
Burmistrz Gminy – dwa lata temu jedna z firm była zainteresowana prowadzeniem żłobka i wystąpiła o pewne uzgodnienia. W tym budynku nie zaniechano opieki dziecięcej, więc nie zmienia formy i przeznaczenia.
7. Wolne wnioski i informacje; - 18:37:00
Radny M.Bliźnicki – zapytał, o będzie ze zbiornikiem w Boguchwałowie. Spotkanie w tej sprawie nie doszło do skutku. Przy nim jest dom, zrobiła się niecka i wygląda to tragicznie.
Burmistrz Gminy – mieszkaniec nie zgłaszał takiej sytuacji, że tworzą się zapadliska, bo wtedy byłoby spotkanie i omówiono by szczegóły jak to zrobić. Ale są to wydatki bieżące, na chwilę obecną nie jest zaplanowane o realizacji.
Wicestarosta Powiatu Artur Czechowicz – przekazał folder i informacje odnośnie utrzymania zimowego dróg powiatowych i sposobu utrzymania tych dróg.
Przew. RM – wskazał na znaczącą poprawę odnośnie utrzymania zimowego dróg w stosunku do poprzednich lat. Wskazał na potrzebę remontu niektórych odcinków dróg.
Wicestarosta Powiatu- odniósł się do remontów dróg i potrzeby w tym zakresie. Nawiązał o remontu drogi Baborów Czerwonków tj. dofinansowania, kosztów i chęci ogłoszenia przetargu do końca grudnia
P.Elżbieta Kielska – zwróciła uwagę na źle odśnieżone gminne chodniki. W związku
z tym, że na ostatniej Komisji Budżetu bardzo nierzetelnie przedstawiono dokumentację projektową i informacje z tym związane z ul. Kolejową, Rynkiem i ul. Wiejską wykonaną w poprzedniej kadencji poprosiła o umożliwienie na kolejnej komisji, by radni poznali prawdę i umożliwić obecność projektanta, który wykonał te dokumentacje P.Rafała Skomala.
Zapytała o sposób odpowiedzi na pytanie o zatrudnienie w Urzędzie osoby do promocji.
8. Zakończenie obrad; - 19:16:00
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący RM zamknął XLIV Sesje rady Miejskiej.