- Menu BIP
- AKTY PRAWNE
- Protokoły z Sesji
- VIII Kadencja (2018-2024)
XLII Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 28 września 2023 r.
Protokół nr XLII/2023
z Sesji Rady Miejskiej w Baborowie
odbytej w dniu 28 września 2023 r.
Obrady rozpoczęto 2023-09-28 o godz. 16:06:49, a zakończono o godz. 17:55:15 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 12 członków:
- Wojciech Śliwiński
- Irena Biegus
- Magdalena Bradel
- Dorota Fitzoń
- Dagmara Fryzel-Kalita
- Michalina Jakubowska
- Jadwiga Kowalczykowska
- Kazimierz Morys
- Jarosław Ronczka
- Wiesław Sobczyk
- Ewa Stanulewicz
- Krzysztof Tokarz
Lista obecności stanowi zał. nr 1 do protokołu.
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad; - 16:06:00
2. Przedstawienie porządku obrad; - 16:07:00
3. Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich Sesji; - 16:08:00
przyjęcie protokołu z obrad XL Sesji - 16:09:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń, Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Jadwiga Kowalczykowska, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Wojciech Śliwiński, Kazimierz Morys, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki,
przyjęcie protokołu z obrad XLI Sesji - 16:10:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka, Wojciech Śliwiński, Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Dorota Fitzoń, Irena Biegus, Jadwiga Kowalczykowska, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys, Wiesław Sobczyk, Dagmara Fryzel-Kalita - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
4. Podjęcie uchwał w sprawach: - 16:10:00
4.1. zaliczenia drogi do kategorii gminnych dróg publicznych oraz ustalenia jej przebiegu (ul. Szczęśliwa)- projekt druk nr 414/23;- zał. nr 2 do protokołu- 16:10:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.
głosowanie w sprawie zaliczenia drogi do kategorii gminnych dróg publicznych oraz ustalenia jej przebiegu (ul.. Szczęśliwa)- projekt druk nr 414/23; - 16:11:00
Wyniki imienne:
- ZA (10):
Wojciech Śliwiński, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys,Wiesław Sobczyk - PRZECIW (1):
Ewa Stanulewicz - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Krzysztof Tokarz - BRAK GŁOSU (4):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/417/2023, która stanowi zał. nr 3 do protokołu.
4.2. zaliczenia drogi do kategorii gminnych dróg publicznych oraz ustalenia jej przebiegu (ul. Widokowa)- projekt druk nr 415/23- zał. nr 4 do protokołu; - 16:12:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.
głosowanie w sprawie zaliczenia drogi do kategorii gminnych dróg publicznych oraz ustalenia jej przebiegu (ul. Widokowa)- projekt druk nr 415/23; - 16:12:00
Wyniki imienne:
- ZA (10):
Dorota Fitzoń, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Wojciech Śliwiński, Kazimierz Morys, Magdalena Bradel, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska - PRZECIW (1):
Ewa Stanulewicz - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Krzysztof Tokarz - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/418/2023, która stanowi zał. nr 5 do protokołu.
4.3. przyjęcia Gminnego Programu przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej w Gminie Baborów na lata 2023-2027- projekt druk nr 416/23 – zał. nr 6 do protokołu; - 16:13:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.
głosowanie w sprawie przyjęcia Gminnego Programu przeciwdziałania przemocy domowej i ochrony osób doznających przemocy domowej w Gminie Baborów na lata 2023-2027- projekt druk nr 416/23; - 16:13:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Wojciech Śliwiński, Dorota Fitzoń, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Kazimierz Morys, Irena Biegus, Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Jadwiga Kowalczykowska - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/419/2023, która stanowi zał. nr 7 do protokołu.
4.4. przejęcia od Powiatu Głubczyckiego zadania publicznego-zarządzania częścią dróg powiatowych w Baborowie- projekt druk nr 418/23- zał. nr 8 do protokołu; - 16:14:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna.
Radna Ewa Stanulewicz – zapytała, czy faktycznie przejęcie będzie tylko na czas trwania inwestycji, czy później nie będzie tak, że zostaniemy z utrzymaniem tej drogi na stałe.
Burmistrz Gminy – wskazał, że w Dzienniku Urzędowym Woj. Opolskiego publikowane jest porozumienie wraz z wszelkimi zmianami dot. inwestycji na Rynku i tak samo będzie w przypadku inwestycji na ul. Kolejowej. Przejęcie będzie na czas trwania inwestycji i trwałości projektu.
głosowanie w sprawie przejęcia od Powiatu Głubczyckiego zadania publicznego-zarządzania częścią dróg powiatowych w Baborowie- projekt druk nr 418/23; - 16:16:00
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Dorota Fitzoń, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Irena Biegus, Kazimierz Morys, Michalina Jakubowska, Magdalena Bradel, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Jadwiga Kowalczykowska - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/420/2023, która stanowi zał. nr 9 do protokołu.
4.5. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oraz udzielenie bonifikaty( lokal mieszkalny ul. Raciborska 50/5 w Baborowie)- projekt druk nr 417/23- zał. nr 10 do protokołu; - 16:16:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna.
Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oraz udzielenie bonifikaty( lokal mieszkalny ul. Raciborska 50/5 w Baborowie)- projekt druk nr 417/23; - 16:17:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Wojciech Śliwiński, Jarosław Ronczka, Michalina Jakubowska, Dorota Fitzoń, Krzysztof Tokarz, Irena Biegus, Dagmara Fryzel-Kalita, Jadwiga Kowalczykowska, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys, Magdalena Bradel, Wiesław Sobczyk - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/421/2023, która stanowi zał. nr 11 do protokołu.
4.6. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Baborów (dz.. nr 206 w Dziećmarowie)- projekt druk 419/23- zał. nr 12 do protokołu; - 16:17:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna
Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Baborów (dz.. nr 206 w Dziećmarowie)- projekt druk 419/23; - 16:18:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Dorota Fitzoń, Wojciech Śliwiński, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka, Dagmara Fryzel-Kalita, Wiesław Sobczyk, Jadwiga Kowalczykowska, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys, Magdalena Bradel - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/422/2023, która stanowi zał. nr 13 do protokołu.
4.7. wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony (dz. 352/16 w Baborowie)- projekt druk nr 420/23- zał. nr 14 do protokołu; - 16:18:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna
Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.
głosowanie w wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony (dz. 352/16 w Baborowie)- projekt druk nr 420/23;sprawie - 16:19:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Jarosław Ronczka, Wojciech Śliwiński, Wiesław Sobczyk, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Kazimierz Morys, Jadwiga Kowalczykowska, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Krzysztof Tokarz - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/423/2023, która stanowi zał. nr 15 do protokołu.
4.8. wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości na czas oznaczony(cz. dz.443 w Baborowie)- projekt druk nr 421/23 – zał. nr 16 do protokołu; - 16:19:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego-pozytywna.
Nie podjęto dyskusji nt projektu uchwały.
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości na czas oznaczony(cz.dz.443 w Baborowie)- projekt druk nr 421/23; - 16:20:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Wojciech Śliwiński, Dorota Fitzoń, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Irena Biegus, Jadwiga Kowalczykowska, Magdalena Bradel, Kazimierz Morys, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/424/2023, która stanowi zał. nr 17 do protokołu.
4.9. wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2023 r. - projekt druk nr 422/23- zał. nr 18 do protokołu; - 16:20:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego-pozytywna.
Dyskusja:
Radna E.Stanulewicz- zapytała, czy Burmistrz sprawdził, ile zostało tzw. wolnych środków
Burmistrz Gminy – odpowiedział, że po powrocie P.Skarbnik z urlopu zostanie sprawdzone
Radna E.Stanulewicz – stwierdziła, że w związku z tym nie wie jak głosować, bo znowu zabierane jest z tych środków 100 tys zł. P.Skarbnik może to tylko zrobić, chyba ktoś zastępuje P.Skarbnik
Burmistrz Gminy – dodał, że jego nie było i P.Skarbnik jest na urlopie
Radna E.Stanulewicz – stwierdziła, że znowu czuje się postawiona pod ścianą.
głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2023 r. - projekt druk nr 422/23; - 16:22:00
Wyniki imienne:
- ZA (9):
Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Dorota Fitzoń, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys,Wiesław Sobczyk - PRZECIW (2):
Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Krzysztof Tokarz - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki,
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/425/2023, która stanowi zał. nr 19 do protokołu.
4.10. zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 423/23- zał. nr 20 do protokołu; - 16:22:00
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego-pozytywna.
głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 423/23; - 16:23:00
Wyniki imienne:
- ZA (9):
Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Magdalena Bradel, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys, Jadwiga Kowalczykowska,Wiesław Sobczyk - PRZECIW (2):
Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Krzysztof Tokarz - BRAK GŁOSU (3):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki.
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XLII/426/2023, która stanowi zał. nr 21 do protokołu.
5. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym; - 16:23:00
Przewodniczący RM poinformował o:
- pełnionych dyżurach w UM
- pismach: do Prezesa Sądu Okręgowego w Opolu dot. nieogłoszenia kandydatów na ławnika, wpłynęła skarga z Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego Rzeczypospolitej Polskiej na bezczynność w realizacji zadania własnego – informacja o zagrożeniach dla osób przebywających na obszarach wodnych (przytoczył treść w/w skargi), pismo-wniosek o wsparcie na zakup samochodu dla KPP w Głubczycach (przytoczył treść wniosku), wniosek radnej Powiatu Ireny Sapa o złożonych wnioskach do budżetu Powiatu na 2024r.(przytoczył treść wniosku), pismo Wojewody Opolskiego przekazujące pismo P.Arkadiusza Mularczyka dot. upamiętnienia 84 rocznicy agresji Niemiec na Polskę.
6. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym; - 16:31:00
Burmistrz Gminy złożył gratulacje sołtysowi Rakowa za pomoc mieszkańców w organizacji dożynek powiatowo-gminnych oraz obchodów 800 lecia sołectwa.
- odniósł się do wniosku o wsparcie na zakup samochodu dla KPP w Głubczycach
- poinformował o ogłoszonym przetargu na świetlicę w Langowie – oferta przetargowa została odrzucona z uwagi na braki formalne. Ogłoszone zostanie drugie postępowanie przetargowe.-
- przekazał, że Gmina składała wniosek na wymianę oświetlenia drogowego, finansowanie jest w 80% kosztów wymiany opraw oświetleniowych na ledowe. Ilość opraw na terenie Gminy to ok. 900 sztuk.
- podjęto uzgodnienia z Urzędem Wojewódzkim – przygotowywany jest wniosek
o utworzenie żłobka na bazie starego przedszkola przy ul. Powstańców. Czekamy na informację zwrotną z UW. Prawdopodobnie do końca roku zostanie złożony wniosek o utworzenie żłobka.
- przeprowadzono spotkanie robocze z częścią radnych w sprawie podatków. Do tematu trzeba wrócić po rozmowie z innymi samorządami z którymi należy wypracować pewną koncepcję wprowadzenia zmian.
- wskazał, że o inwestycjach mówił dużo na wczorajszej Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego.
Radna E.Stanulewicz – pytała jakiś czas temu co z oświetleniem przy ul. Wiejskiej – ul. Widokowej, czy nadal tam się świeci całą noc
Burmistrz Gminy – tak, po pytaniu były przeprowadzone rozmowy z firmą zajmującą się oświetleniem, modernizacją oświetlenia, jest to gminny odcinek. Tam gdzie zmieniane były ustawienia w zegarach to odcinki TAURON i Gmina musi firmie zlecić przebudowę szafki za ok. 1500 zł, co pozwoli na wyłączenie prądu w dowolnych godzinach.
Radna E.Stanulewicz – jaka byłaby oszczędność prądu od momentu, kiedy pytała, czy to nie byłoby już więcej niż 1500 zł
Burmistrz Gminy – zdecydowanie nie, na kolejną komisje wyliczy te koszty
Radny Wojciech Śliwiński – na co skierowane są pieniądze z oszczędności z wyłączania prądu w czasie nocnym i jaka to jest kwota
Burmistrz Gminy – swego czasu było przygotowane zestawienie kosztów, które Gmina ponosi za energię elektryczną i też było wskazane jakie są oszczędności z wyłączeń. Wtedy wspominał, że to nie są oszczędności tylko zmniejszenie kosztów zwiększonych zakupu energii elektrycznej na cele oświetlenia ulic, ponieważ wzrost zakupu energii był znaczący.
Radna Dagmara Fryzel-Kalita – Burmistrz wspomniał o lokalizacji przedszkola w budynku na ul. Powstańców a dyskutowano na radzie o planach sprzedaży tego budynku i podjęta została uchwała w tej sprawie. Czy plany w tym temacie uległy zmianie.
Nastąpiła zmiana quorum - 16:40:00
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 13
Do sesji dołączyli radni:
- Roman Kraszewski
Burmistrz Gminy – były rozmowy na ten temat, nie ma możliwości by przybrać jeden kierunek. Staramy się znaleźć kilka rozwiązań. Została podjęta uchwała o sprzedaży tego budynku. Na tamten czas nie było jeszcze potwierdzonych informacji, które wskazywały na możliwość utworzenia żłobka.
Radna D.Fryzel-Kalita – co zaważyło o decyzji, że Burmistrz podjął dyskusję o utworzeniu żłobka z firmą, która miałaby takim żłobkiem zarządzać.
Burmistrz Gminy – na komisji poruszył temat żłobka, by radni na bieżąco wiedzieli o takich sprawach. Jeżeli będą dopięte wszystkie sprawy formalne, również uzgodnienia z UW
w Opolu wtedy przedłoży kompletne informacje dotyczące wszystkich czynników.
W najbliższym czasie przedłoży szczegółowo informacje.
Radny W.Śliwiński – na wniosek Burmistrza był dodatek żłobkowy 200 zł, bo wtedy uznano, że zaledwie 7 osób jest zainteresowanych żłobkiem. Dzisiaj Burmistrz przedstawia koncepcję utworzenia żłobka a jego zdaniem żłobek bardziej powinien znajdować się na ul. Krakowskiej a nie na ul. Powstańców, taka koncepcja kiedyś była. Skoro wraca się do tematu to znaczy że zainteresowanych jest dużo więcej osób.
Burmistrz Gminy – dobrze że radny zwrócił uwagę, tak pierwszy raz w Gminie Baborów na wniosek Burmistrza pojawiły się bony żłobkowe z czego rodzice korzystają. Do przedszkoli zaczęło wracać coraz więcej dzieci. Ilość dzieci w placówkach wzrasta, niedawno rozmawiano o konieczności utworzenia kolejnego oddziału. Natomiast te dzieci, które mają 2,5 roku mają swój okres jeszcze do pobytu w żłobku. Pojawia się do kilkunastu bonów, plus osoby z którymi rozmawiamy nt. opieki żłobkowej, plus dzieci z oddziału najmłodszych dzieci, gdzie nie trzeba będzie ponosić nakładów na utworzenie kolejnego oddziału przedszkolnego. Pomysł żłobka na ul. Krakowskiej nie był jego pomysłem. Od tego czasu utworzono 2-3 oddziały więcej. Przy utworzeniu tam żłobka Gmina musiałaby ponosić koszty pobytu dzieci w innych placówkach, bądź uruchomić oddziały na ul. Powstańców.
Radny W.Śliwiński – czy Burmistrz skalkulował koszty tego żłobka, jakie Gmina poniesie koszty związane z utrzymaniem tego obiektu
Burmistrz Gminy – o formule powie za jakiś czas jak sytuacja będzie wyglądała, kalkulacja jest zrobiona. Na komisji wspominał o kwotach dofinansowań przez pierwsze trzy lata
z Programu MALUCH, jeszcze jest pozostałe wsparcie dla rodziców. Informacje wstępne są przygotowane, ale wymagają uzgodnień i dodatkowych zestawień.
Radna E.Stanulewicz – w sprawie budynku na ul. Powstańców w okresie kiedy wybuchła wojna na Ukrainie była podana informacja, że dostaliśmy, kupiliśmy piec c.o., który zostanie zamontowany w tym budynku- czy to zostało zrobione
Burmistrz Gminy – jest przygotowany piec c.o- gazowy do zamontowania na obiekcie przedszkolnym. Z instalacji nie była spuszczona woda i zostały uszkodzone kaloryfery i tam jest do zamontowania ten piec.
Radna E.Stanulewicz – czy jest to piec węglowy, gazowy i czy Gmina go dostała czy za niego zapłaciła
Burmistrz Gminy – z tego co pamięta Gmina po rabacie zapłaciła za niego
Radna E.Stanulewicz – zwróciła się o przygotowanie informacji o kwocie za ten piec
Radny R.Kraszewski – czy prawdą jest, że jest to kwota ok.15 tys zł. i piec jest w garażu i czy prawdą jest, że tego pieca nie można było umieścić w piwnicy z uwagi na wąskie wejście.
Burmistrz Gminy – przy obiekcie przedszkolnym jest garaż czy pomieszczenie gospodarcze i piec jest zabezpieczony. Jest nieprawdą, że się nie zmieścił, bo takiej próby nie było. Cenę jak sprawdzi to radnym przekaże. Nie pamięta wszystkich kwot -jak sprawdzi to poinformuje.
Radny W.Śliwiński – jakie koszty Gmina poniosła na dożynki i obchody 800 lecia.
Burmistrz Gminy – sprawdzi i udzieli informacji nt. zestawienia kosztów
Radna D.Fryzel-Kalita – czy po komisji udało się uzyskać informacje na zadane pytania tj. odnośnie Księżego Pole – jaki jest obecnie termin w najnowszym podpisanym aneksie do umowy na wymianę sieci wodociągowej i tranzytu i czy Burmistrz zweryfikował fakt rzekomych pobrań materiału z miejsca w którym obecnie jest składowany.
- jaki był koszt wykonania dokumentacji projektowej na świetlicę w Langowie, której koszt inwestycji wyceniono na 250 tys zł.
Burmistrz Gminy – na Komisji poinformował, że w przyszłym tygodniu ustali te dane i odpowie
Mieszkanka ul. Kolejowej P.Elżbieta Fleszer –poinformowała, że mieszkańcy ul. Kolejowej 15 sierpnia 2023r. w ramach dostępu do informacji publicznej zadali Burmistrzowi kilkanaście pytań. Odniosła się do odpowiedzi na te pytania cytując niektóre odpowiedzi, treść zapisów umowy z wykonawcą itd.
Zapytała co jest powodem, że mieszkańcy ul. Kolejowej, którzy od 4 lat proszą o wyremontowanie ul. Kolejowej nie dostają prostych informacji od Gminy.
Przew. RM – stwierdził, że nie chciał przerywać wypowiedzi, sądząc, że wypowiedź dotyczy sprawozdania Burmistrza, ta informacja to w kolejnym punkcie obrad. Przypomniał, że kolejny punkt dotyczy oficjalnych wystąpień i informacji, które jeszcze nie zostały poruszone.
7. Wolne wnioski i informacje; - 16:55:00
Burmistrz Gminy ustosunkował się do wypowiedzi P.E.Fleszer – postara się ustalić
z pracownikami odpowiadającymi za to jakie są ostateczne uzgodnienia i zostanie to mieszkańcom przedłożone. Na komisji również wskazywał, że za kilkanaście dni mają ruszyć prace związane z przebudową ul. Polnej, by ona była już wyremontowana, ponieważ tam jest sieć wodociągowa azbestowa i jednocześnie prowadzone są uzgodnienia z PKP celem wejścia w pas kolejowy na tereny zamknięte.
P.E.Fleszer – taką odpowiedź słyszymy od Burmistrza od 4 lat. Czy priorytetem jest ulica Polna. Na remont ul. Kolejowej Gmina już dwukrotnie otrzymała dofinansowanie. Kilkanaście lat temu 2 mln zł, które przeznaczono na termomodernizacje szkoły. Burmistrz pozyskał półtora roku temu środki na remont ul. Kolejowej i w związku z tym, że było w dużej wysokości to rozszerzył na kompleksowe wyremontowanie ul. Kolejowej, remont ul. Opawskiej i ul. Polnej. Teraz dowiadujemy się, że będzie pierwsza remontowana ul. Polna, potem ul. Opawska a na końcu ul. Kolejowa. Od 4 lat przygląda się pracy Burmistrza, radnych i nie ma żadnych wątpliwości, że ul. Kolejowa w ramach tych środków nie zostanie wyremontowana. Problem może być albo w projekcie albo w finansach. Fizycznie Gminy nie będzie stać na wyremontowanie trzeciej części czyli ul. Kolejowej. Dwa lata temu jak rada decydowała o przeniesieniu 2 mln zł na termomodernizację szkoły usłyszała od mieszkańców ul. Kolejowej, że Burmistrz będzie chciał kosztem ich wyremontować pół Baborowa. Coś jest na rzeczy, że Burmistrz informując od 4 lat , że ul. Kolejowa jest zadaniem priorytetowym
w tej kadencji decyduje się najpierw remontować ul. Polną, ul. Opawską a na końcu ul. Kolejową. Pozyskanie środków na ul. Kolejową jest bardzo proste w odpowiednim momencie czasowym. Czy w tym momencie Państwo nas szanujecie. Cztery lata przychodzą na sesje. Najpierw prosimy, potem występujemy do innych organów, które w ramach swoich kompetencji im pomagają a w Gminie nie ma nic. Państwo próbujecie udowadniać że mieszkańcy nie mają racji. Proszę pooglądać sesję z 13 września Rady Miejskiej w Raciborzu, tam również jest problem naruszenia prawa ochrony środowiska. U nas jest przekroczenie emisji hałasu. Wszyscy się zaangażowali łącznie z posłami i próbują pomóc. Mieszkańcom ul. Kolejowej od 4 lat próbuje się udowadniać, że nie mają racji, a teraz jeszcze decyzja o remoncie ul. Polnej. W listopadzie ub.r. mieszkańcy poprosili P. Burmistrza o wprowadzenie ograniczeń godzinowych. W styczniu złożono w formie pisemnej wniosek. Na ten wniosek nie otrzymali odpowiedzi i Państwo radni uznali naszą skargę za zasadną.
W między czasie otrzymali odpowiedź P. Burmistrza (przytoczono treść pisma). Po kilku miesiącach złożono skargę do Wojewody Opolskiego na bezczynność Rady Miejskiej, bo uznali, że Burmistrz skutecznie przekazał Radzie by została podjęta stosowna uchwała. Otrzymali odpowiedź od Wojewody Opolskiego
Przewodniczący RM – wskazał, by P.Fleszer nie czytała, ponieważ radni znają odpowiedź , gdyż została ona przekazana wszystkim radnym, iż skarga jest niezasadna.
P.E.Fleszer- zapytała jakie działania zostały podjęte w tym temacie, kiedy zostanie podjęta stosowna uchwała o stosownych ograniczeniach. Mimo, że Burmistrz wskazał, że ograniczenia będą obowiązywać po zakończeniu remontu, to skoro Burmistrz zobowiązał się, że takie ograniczenia zostaną wprowadzone to w ciągu tych 7 m-cy powinny być wprowadzone, bo to Burmistrz złożył tę obietnicę. Tak naprawdę nie wiadomo czy remont będzie przeprowadzony na ul. Kolejowej.
Przewodniczący RM – stwierdził, że ma nadzieję że wątpliwości P.Fleszer się nie sprawdzą i ta ulica nie po wielu latach a nie po 4 zostanie wyremontowana. Jeżeli chodzi o uchwałę to na pewno będzie to konsultowane z obsługą prawną UM.
Burmistrz Gminy – temat ul. Kolejowej od samego początku był bardzo trudnym. Każdy
z nas wskazywał, że jest to najważniejsze. Jest umowa podpisana na wykonanie kolektora głównego, gdzie PKP narzuciło pewne rozwiązania techniczne, stąd uchwała o przejęcie od Powiatu odcinka drogi. Na Komisji mówił, że są jeszcze problemy z PKP z terenami zamkniętymi. Jako samorząd gminny realizuje po raz pierwszy w historii taką inwestycję.- największą i najtrudniejszą. Też chciałby, by wszystko było szybko wyremontowane. Jak rozmawia się z biurami projektowymi, dyrekcją wydziału Wojewody w zakresie uzgodnień na terenach zamkniętych bądź PKP Wrocław pomimo że Baborów jest małym miasteczkiem to jest duży problem z inwestycją. Ul. Polna nie jest robiona dla samej ul. Polnej tylko trzeba zabezpieczyć możliwość dojazdu służb porządkowych, karetki po właściwej drodze. Zaczyna się od ul. Polnej. Z radnymi i mieszkańcami chciano uzgadniać wszystkie aspekty tej inwestycji, poruszyć wszystkie rozwiązania techniczne, wewnętrzne. Prowadzone są uzgodnienia z PKP i Gmina musi się podporządkować. Jest podpisana umowa na ul. Polną, Kolejową i Opawską. Ul. Kolejowa jest najważniejszym elementem. Żeby wykonać ul. Kolejową, to te poboczne tematy trzeba wykonać.
Radna E.Stanulewicz – w nawiązaniu do wypowiedzi P.Fleszer stwierdziła, że nie podejmowała takiej decyzji, że rozpoczyna się od ul. Polnej i nikt jej o tym nie informował. Na komisji Burmistrz poinformował, że inwestycja rozpocznie się za dwa tygodnie.
P.J.Głogiewicz – mieszkanka ul. Kolejowej – na pierwszym spotkaniu Burmistrz powiedział, że nie zostanie wyremontowana żadna ulica dopóki nie zostanie wyremontowana ulica Kolejowa. Burmistrz powiedział, że ul. Polna musi być wyremontowana, by zabezpieczyć dojazd służbom a w jaki sposób mieszkańcy ul. Kolejowej są zabezpieczeni do dojazdu służb ratunkowych. Zgłaszała nie raz, że nie może wyjechać ze swojej posesji, ma popękany dom. Jeżdżące tiry wywołują drgania i wszystko leci z szafek. P.Burmistrz dla ul. Kolejowej nie zrobił nic do dnia dzisiejszego. To że ma być robiona pierwsza ul. Polna to jakaś parodia, to jest kpienie z mieszkańców. To mieszkańcy wymusili na Burmistrzu spowalniacze, znak ograniczenia prędkości do 15 km/h, gdzie jeszcze źle został zamontowany i trzeba było zmieniać, zrobił to Burmistrz celowo, słupki przy chodnikach dla dzieci ulicy Kolejowej miały stwarzać bezpieczeństwo, też mieszkańcy pisali do Burmistrza. Kiedy montowano słupki Burmistrz w rozmowie powiedział, że będzie robiony fikcyjny remont chodnika, by spowolnić tiry. Do dzisiaj się nic nie dzieje. Ul. Polna jest pierwsza, bo zbliżają się żniwa i nie można przeszkadzać firmie, żeby nie miała dostępu do drogi. Niech Burmistrz wytłumaczy co zrobił dla mieszkańców ul. Kolejowej, bo w jej ocenie nie zrobił nic. Obiecywał, spotykał się z mieszkańcami, jeździł do P.Matejka rozmawiać, snuć plany i nic z tego nie wychodziło.
Przew. RM – nie zgodził się z częścią wypowiedzi, bo to jest pierwszy Burmistrz, który zajął się ul. Kolejową w ogóle. Gdyby nie rozpoczęcie tych wszystkich procedur, pozyskanie funduszy. Nie mówi, że są to działania idealne, bo nie ma ludzi idealnych. Zgadza się z tym, ze pewne rzeczy zostały na prośby mieszkańców rozpoczęte np. spowalniacze, nie neguje tego. Natomiast nic tzn. że w ogóle się nic nie działo, nie ma żadnych dokumentów projektowych, ustaleń z PKP a tak nie jest.
Burmistrz Gminy – odnosząc się wskazał, że przez ostatnie 4 lata przeprowadzono dużo rozmów i spotkań, rozwiązano dużo spraw administracyjnych w zakresie gruntów, terenów zamkniętych w zakresie przejęcia działek od PKP. To co było niemożliwe przez wiele lat się udało. Jednak nie jest to wystarczające ani dla gminy ani dla mieszkańców. Celem było zrobienie ul. Kolejowej. Robimy drogę tak jak jest to możliwe. Zrobiliśmy dużo. Umowa jest podpisana na przebudowę ul. Kolejowej, ul. Polnej, ul. Opawskiej. W związku
z bezpieczeństwem rozpoczyna się remont ul. Polnej. Ma nadzieję, że jak ul. Polna będzie dostępna do przejazdu będzie można rozpocząć prace na ul. Kolejowej. Odbyło się spotkanie z wykonawcą po wstępnej umowie z PKP na wejście w teren. Firma, która będzie wykonywała prace musi odbyć odpowiednie szkolenie, by wejść na teren zamknięty, więc ul. Kolejowa jest do zrobienia. Pani przywołała temat rozmowy – gdzie wspomniał, że najważniejsza jest ul. Kolejowa i nie będzie robiona inna droga. Tak, tylko na wykonanie ul. Kolejowej ciągle było za mało środków. Do 2 mln, które wstępnie Gmina otrzymała dofinansowania trzeba byłoby dużo dołożyć. Wtedy już rozpoczynał się projekt KOLEJ PLUS i przymiarki do modernizacji wiaduktu. Na spotkaniach roboczych była informacja, że Gmina musi przebudować teren pod wiaduktem, a nie do końca było wiadomo w jaki sposób. Jak dostała Gmina informację jako pewną to okazało się, że należy zrobić główny kolektor do samej rzeki, więc te dwa miliony na tamten czas były kwotą mniejszą niż potrzebowano. Udało się pozyskać większe środki na trudne inwestycje, może ktoś powiedzieć, że można było jeszcze więcej, tylko Gmina Baborów pozyskała już bardzo dużo środków i ta inwestycja musi być zrobiona. Umowa jest podpisana i rodzi konsekwencje dla obu stron. Na forum Rozwoju Regionalnego w Opolu były rozmowy w sprawie rozwoju tego obszaru ul. Kolejowej, ul. Opawskiej, terenu Baborowa bo sama Gmina, Powiat nie poradzą sobie z tym terenem. Staje się on zagłębiem rolniczym w obrębie całego Powiatu. Jako miejsce strategiczne na mapie województwa opolskiego budżet Gminy czy Powiatu nie wystarczy by prowadzić duże inwestycje. Rozmowy dotyczyły zabezpieczenia mieszkańców Baborowa. Umowa na przebudowę jest podpisana i na bieżąco informował o szczegółach dot. projektu itd. Jest jeszcze kilka spraw do wyjaśnienia z PKP.
P.E.Fleszer – stwierdziła, że Przewodniczący się myli, bo jako mieszkańcy nigdy nie występowali, nie przychodzili na sesje mimo, że droga była w stanie niedogodnym to fakt, że powstało tam przedsiębiorstwo i P.Burmistrz wydawał decyzje administracyjne, które pozwalały na rozbudowę tego przedsiębiorstwa spowodowało, że ta droga w krótkim czasie została zdegradowana. P.Burmistrzu, że Pan jako pierwszy się tym zainteresował, bo to za Pana przyczyną to przedsiębiorstwo się rozrosło a nie miało drogi dojazdowej do swojego przedsiębiorstwa. Taki jest problem. Miała być przeprowadzona analiza oceny oddziaływania na środowisko i ona miała wykazać czy na tym terenie tak duże przedsiębiorstwo ma powstać, czy będzie miało wpływ na zdrowie i życie ludzkie i to nie zostało zrobione. A Państwo próbujecie udowadniać, że mieszkańcy mają Wam jeszcze dziękować za coś co spowodowaliście. Nie zablokowano rozwoju tego przedsiębiorstwa.
Przewodniczący RM – nikt chyba poklasku nie oczekuje i nie wie dlaczego P.Fleszer tak to stwierdza.
Burmistrz Gminy – przedsiębiorstwo swój rozwój zapoczątkowało już przed tą kadencją, odnośnie analizy oddziaływania na środowisko oraz decyzji środowiskowych regionalny dyrektor ochrony środowiska wskazywał, że postępowania w sprawie wydania decyzji są bezpodstawne, ponieważ na ten zakres, który był na początku nie trzeba było uzyskiwać decyzji. Obecnie wydane jest postanowienie Burmistrza w sprawie oceny oddziaływania na środowisko ponieważ zakres jest większy.
P.E.Fleszer – zapytała o karty przedsięwzięcia przedsiębiorcy, w żadnej karcie nie zostało uwzględnione tak, że ten przedsiębiorca będzie prowadził tzw. port przeładunkowy. Zboże jest sprowadzane z wielu części Polski i z zagranicy. Dlaczego ten fakt nie został odnotowany i nie zostały podjęte działania. Sama suszarnia nie wywołuje skutków dla mieszkańców. Fakt, że powstał port przeładunkowy nie został odnotowany i Burmistrz nie zarządał, żeby wszystkie działania, które podejmuje przedsiębiorca na ul. Kolejowej zostały poddane analizie WOŚ.
Burmistrz Gminy – wystąpiono do PKP z prośbą o informację, czy torowisko jest ogólno- dostępne. PKP wskazało, że torowisko, które jest wykorzystywane przez jednego przedsiębiorcę jest torowiskiem ogólno dostępnym więc nie wchodzi w skład kompleksu przedsiębiorcy. Również ta sytuacja była konsultowana z RDOŚ.
P.E.Kielska – stwierdziła, że Przewodniczący skłamał w jej obecności, był radnym również
w poprzedniej kadencji i powiedział na tej sesji, że żaden z poprzednich burmistrzów nie zajął się ul. Kolejową, może przemyślał to co powiedział
Przewodniczący RM – w takim zakresie jakim jest to teraz zrobione, ponieważ tamte wnioski, które były składane nie otrzymały dofinansowania. Z tego co przedstawiał P.Burmistrz na spotkaniach z mieszkańcami, że wniosek posiadał błąd formalny i żeby go poprawić, a wniosek wracał z tym samym błędem. Wniosek miał zapis, że wniosek proszę traktować jako rezerwowy czy zapasowy. Natomiast nie twierdzi, że wnioski nie były składane przez poprzedniego burmistrza.
P.E.Kielska – cieszy się, że Przewodniczący się zreflektował, bo powiedział zupełnie coś innego. Był gotowy projekt z pozwoleniem na budowę, który ważny był jeszcze jak rozpoczęła się kadencja, więc można było na tej podstawie budować tylko chcieliście zwiększone spektrum o ul. Opawską i ul. Polną. Przypomniała Przew., że boleje nad tym, że nie było takich funduszy jakie są teraz a nieporównywalnie mniejsze. Wtedy można było napisać wniosek na dofinansowanie remontu tylko jednej drogi. Ul. Kolejowa nie wyglądała tak w poprzedniej kadencji jak wygląda teraz. W poprzedniej kadencji wiedzieliśmy, że trzeba ją remontować, ale można było złożyć jeden wniosek i wyznaczało się droge-ulice, która była w najgorszym stanie. Można było dawać rezerwowe i dawano ul. Kolejową jako rezerwową. Z rezerwy otrzymywało się środki dopiero wtedy, gdy były zrealizowane pierwsze wnioski, sprawdzano pieniądze po przetargowe itd. zwracane były do Wojewody i
dopiero Wojewoda z tych środków przekazywał środki na wnioski rezerwowe. W 2010 roku w ramach wniosku rezerwowego ul. w Rakowie była robiona i dopiero w październiku rozpoczęto, przyszła zima nie skończono i nie można było skorzystać z przyznanego dofinansowania i trzeba było zapłacić w pełni z funduszy gminnych. Skorzystanie z tej formy rezerwowej było bardzo niebezpieczne, bo wiedziało się o tym dopiero późną jesienią, że można to rozpocząć. P. Przewodniczący proszę nie kłamać chociaż w mojej obecności.
Przew. RM – czy w tamtych kadencjach nie remontowaliśmy dróg osiedlowych, które nie były tak w złym stanie, robiono bardzo dużą podbudowę, gdzie potem postawiono ograniczenia tonażowe. Sygnalizował tę drogę, bo wtedy miała powstać tam żwirownia, nie było mowy o tym przedsiębiorstwie była tam piekarnia i przedsiębiorstwo, które jest na początku ulicy. Dlatego mówiono, że jak robi się ul. Nową to żeby tę też robić. Nie twierdzi, że ten wniosek nie był złożony. Wyremontowano drogi, które były w lepszym stanie, natomiast nie wie czy wtedy nie można było przystąpić do Partnerstwa Nyskiego, gdzie też później były środki na różne inwestycje. Faktem jest, że ta ulica musi być wykonana.
P.E.Fleszer – czy należy wyrażać zgodę przedsiębiorcy na rozbudowę, gdy Gminy nie stać na remont infrastruktury drogowej a Burmistrz rozmawia teraz co zrobić, żeby pozwolić temu przedsiębiorcy się rozwijać. Najpierw doprowadźcie do stanu, kiedy ta działalność nikomu nie będzie przeszkadzać. Jeżeli przeszkadza ma się nie rozwijać.
Przew. RM – nie jest przeciwko żadnej działalności i jej rozwojowi, ale nie może się to rozwijać kosztem mieszkańców.
Burmistrz Gminy – w odniesieniu do wypowiedzi mieszkanki ul. Kolejowej pozwolenie na budowę wydaje Starosta Powiatu Głubczyckiego, natomiast przy spełnieniu wszystkich wymagań m.in. np. jeżeli jest potrzebna decyzja o warunkach środowiskowych, to wtedy wydawana przez Burmistrza Gminy Baborów. Wcześniej te pozwolenia na budowę nie wymagały decyzji, ponieważ jedno pozwolenie zostało wydane nim zostało zakończone postępowanie środowiskowe. Gmina jeszcze pozwolenia środowiskowego nie wydała, wtedy to postępowanie było umorzone a już Starostwo Powiatowe wydało pozwolenie na rozbudowę nowej inwestycji z pominięciem Gminy. Wskazał, że P.Fleszer w stronę Burmistrza kieruje słowa oczerniające, ponieważ nigdy do tego by się nie dopuścił, by działać na szkodę mieszkańców. Jeżeli P.Fleszer dobrze zna przepisy prawa administracyjnego, to wie, i jeden z dokumentów o tym świadczy, bo wtedy jeszcze Gmina nie wydała dokumentu, a Powiat wydał pozwolenie na rozbudowę bez wiedzy Gminy. Odnośnie ul. Kolejowej w poprzednich latach była zrobiona dokumentacja projektowa i na etapie prac zrobił z radnymi takie zestawienie, ale można przedstawić jeszcze.
W dokumentacji projektowej, która była na początku brakowało chodników, przejść dla pieszych, części drogi. Tę dokumentację radnym przedstawiał i radni mieli do niej wgląd, pokazywał to na rzutniku. Sprawdzi składane wnioski w sprawie remontu ul. Kolejowej i udzieli informacji. Tak jak powiedział Przewodniczący- były składane wnioski i w dwóch pismach były zapisy, że prosi się by pozostawić te wnioski jako w drugiej kolejności. Jednocześnie jak te wnioski trafiały do Wojewody, to Wojewoda i tak analizował zgodność z przepisami i w dwóch przypadkach zakwestionował dokumentację wskazując na błędy formalne niezgodne z dokumentacją, gdyby nie było to poprawione., to wniosek i tak zostaje odrzucony.
Radny K.Morys – stwierdził, że nawet, gdy ta ulica będzie wyremontowana to nie załatwi sprawy. Tam jedynie obwodnica rozwiązałaby sprawę.
Radny W.Śliwiński – w 2018 roku była dokumentacja projektowa na 375 m drogi ul. Kolejowej na co Gmina otrzymała dofinansowanie w 2020r. Czy Burmistrz jest w stanie udostępnić radnym całą dokumentację projektową wykonaną w 2018 r. by mieć pełny obraz tego co było zaprojektowane co nie.
Przew. RM – czyli przedstawić na Komisji
Burmistrz Gminy – tak może, raz już przekazywał, przedstawiał z mapami, wszystkie dokumenty były omawiane, również dokumentacja ul. Kolejowej, która nie zawiera części drogi i pisma Wojewody. Poinformował w sprawie drogi bocznej w Rakowie. Kiedy P.E.Waga, który był Burmistrzem( dużo robiono w zakresie kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej) złożono wniosek do tzw. Schetynówki na remont drogi w Rakowie. Umowa została podpisana dosyć późno, był to rok wyborczy i ta inwestycja została rozpoczęta. Firma weszła na budowę, droga została rozebrana, zostały wykonane krawężniki wraz z korytami odwadniającymi, podbudowa pod asfalt i wtedy nastąpiła zmiana pogody, opady śniegu i mróz i jednocześnie zmienił się Burmistrz Gminy . Z byłą P. Burmistrz i P.Skarbnik będąc pracownikiem UM dzwonił do Urzędu Wojewódzkiego prosząc o spotkanie, ponieważ wówczas żadna inwestycja nie była rozliczona w połowie, musiał być osiągnięty efekt inwestycyjny. Wtedy starał się, by przygotować dla nowej P. Burmistrz takie możliwości, żeby Gmina nie straciła dofinansowania. W trójkę pojechano do UM na spotkanie i wtedy Gmina Baborów była pierwszą Gminą, która uzyskała dofinansowanie do zadania nieskończonego. Wtedy nowa rada, Burmistrz i P. Skarbnik musieli podpisać oświadczenie, że na następny rok to zadanie zostanie dokończone czyli wykonana nawierzchnia, by w ciągu 12 miesięcy nastąpił efekt inwestycyjny. Co do projektu ul. Kolejowej przygotuje dokumenty i na Komisji może być pokazane i omówione.
Radny W.Śliwiński – chodzi o to by pokazać różnicę między projektami na ul. Kolejowej.
Radny R.Kraszewski – skoro był projekt to może można było go rozszerzyć i wykonać inwestycję i dofinansowanie w zakresie jakim był, bo dofinansowanie było na ul. Kolejową a ul. Opawska i Polna pojawiła się długo później.
Czy jeszcze wrócimy do kwestii zrealizowanych inwestycji na kolejnych komisjach, sesji
Przew. RM – tak, bo nawet radna wnioskowała o te dokumenty- stan realizacji, finansowanie po części gminnej i zewnętrznej.
Radna E.Stanulewicz – dodała, że dzisiaj złożyła zapytanie na piśmie.
Radny R. Kraszewski – żeby nie było wątpliwości w ostatnim punkcie mamy wnioski
i informacje apeluje o poszerzenie tego punktu o pytania, bo pojawią się mieszkańcy, żeby nie było, że to nie jest debata czy coś takiego i mogli zadawać pytania.
Przew.RM – w statucie jest zapis dot. wolnych wniosków i informacji
Radca Prawny UM – kilka razy już sugerowała P. Przewodniczącemu, że obecny statut Gminy Baborów wprost nie przewiduje takiej debaty w sensie zadawania pytań przez mieszkańców. Jest to demokracja pośrednia i mieszkańcy powinni się kontaktować, ze swoimi radnymi. Tylko w kilku sytuacjach prawo przewiduje jakby otwartą dyskusję mieszkańców, gdy jest raport o stanie gminy bądź miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Tutaj jest to ukłon ze strony Przewodniczącego natomiast nie ma wprost przepisów, które by o tym mówiły. Sugeruje doprecyzowanie statutu, bo w statucie można to wprost wyartykułować.
Przew. RM – robi tak bo do tej pory tak to funkcjonowało i w poprzednich latach. Są zapisy statutu natomiast szanując to że mieszkańcy się pojawiają to umożliwia.
Radca Prawny – jest to ukłon w stronę Przew., ale można byłoby też pewne kwestie uregulować m.in. co do formy tych pytań i co do długości, bo w pewnym momencie staje się to kluczowym i najdłuższą częścią sesji.
Przew. RM.- jest też zapis, że dwa razy w tej samej sprawie można zabierać głos.
W większości przypadków nie chciał tego przerywać szanując mieszkańców.
Radny R.Kraszewski – na zmianę statutu nie będzie już czasu, podziałamy w ramach pragmatyki działania z lat poprzednich i dopuszczano pytania w dyskusji.
Burmistrz Gminy opuścił obrady sesji.
Przew.RM – wskazał, że mieszkańcy mogą też zadawać pytania na komisjach i brać w nich udział.
P.E.Fleszer .- zaproponowała P.Mecenas, by wysłuchała sesji RM w Raciborzu, która trwała 3 godziny
Radca Prawny – nie odnosi sie do statutu Raciborza tylko do statutu Gminy Baborów. Kwestia jest nieporównywalna i odnoszenie się do Raciborza nie jest zasadne i praktyka Przew. jest i tak, że udziela Państwu głosów zgodnie z wypracowaną praktyką.
P.E.Fleszer – stwierdziła, że chyba się nie rozumieją
Radca Prawny – w części
P.E.Fleszer – zgadza się, mieszkańcy mają swoich reprezentantów w postaci radnych gminy, którzy mają wysłuchać ich potrzeb i mają na sesji decydować, czy uwagi, wnioski są zasadne czy nie i decydować, ale tutaj nic nie jest robione. Tak naprawdę zostawiono mieszkańców samych sobie. Gdyby sami mieszkańcy nie podejmowali decyzji, pisali pism do instytucji byli by w ciężkim lesie.
Radca Prawny – zgadza się, że radni są od tego. Mieszkańcy mają swoich reprezentantów
w postaci osób, które są wybierane z danego okręgu, oni mieszkańców reprezentują. To jest demokracja pośrednia. Reprezentują w samym gremium rady. Nie jest tak, że jest możliwość przychodzenia i zgłaszania wszelkich wniosków. Większość rzeczy powinna tak funkcjonować, jak jest faktycznie to nie jest już kwestia jej oceny. Od tego są również dyżury radnych i to też należy mieć na uwadze.
P.E.Fleszer- cieszy się, że ta kadencja dobiega już końca, nie ukrywajmy nasz reprezentant, wiemy kto nim jest
Przew. RM – każdy ma prawo do oceny i wyborcy ocenią pracę radnych
Radny R. Kraszewski – będzie zadawał pytania na sesji, by ta informacja przeszła do szerszego grona mieszkańców
Przew.RM – radny Kraszewski uczestniczy w komisjach i tam pytań nie zadaje, na sesji ma prawo pytać o różne rzeczy związane z projektami, ale merytoryczna dyskusja odbywa się na komisji i też radny to może mieszkańcom przekazywać. Każdy mieszkaniec może nagrywać obrady Komisji, Sesji, osoby publiczne.
P.E.Kielska – stwierdziła, że dokończenie ulicy w Rakowie nie było z powodu zmiany władzy jak próbowano powiedzieć tylko dlatego, że przyszła zima i nie można było jej dokończyć i Gmina straciła dofinansowanie w większości, dlatego, że w 2011r. trzeba było skończyć remont tej ulicy w całości z funduszy gminnych. Więc straciła Gmina dofinansowanie.
Radny J.Ronczka – ale nie w całości
P.E.Kielska – straciła Gmina przyznane dofinansowanie. Chodzi przede wszystkim o to, że składanie wniosków rezerwowych jest ryzykowne, bo było wiadomo, że jesienią, są te środki przyznawane. Poprzednie kadencje były takie, że jak otrzymało się środki na realizacje inwestycji to trzeba było wydać je w danym roku. Nie było takich możliwości jakie są teraz, że np. otrzymuje się środki w 2019r. a jest 2023r. i jest realizowane. W poprzednich kadencjach nie było takich możliwości i takiego dofinansowania.
Przew. RM – nie usprawiedliwia przedmówców, ale jego zdaniem to nie była wypowiedź, ze przez to że się władza zmieniła, tylko wspomniane było o warunkach atmosferycznych.
8. Zakończenie obrad; - 17:55:00
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący RM zamknął XLII Sesję Rady Miejskiej w Baborowie.