- Menu BIP
- AKTY PRAWNE
- Protokoły z Sesji
- VIII Kadencja (2018-2024)
XXXIX Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 30 marca 2023 r.
Protokół nr XXXIX/2023
z Sesji Rady Miejskiej w Baborowie
odbytej w dniu 30 marca 2023 r.
Obrady rozpoczęto 2023-03-30 o godz. 15:39:51, a zakończono o godz. 18:21:15 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 15 członków:
- Roman Kraszewski
- Wojciech Śliwiński
- Kamila Bartman
- Irena Biegus
- Marian Bliźnicki
- Magdalena Bradel
- Dorota Fitzoń
- Dagmara Fryzel-Kalita
- Michalina Jakubowska
- Jadwiga Kowalczykowska
- Kazimierz Morys
- Jarosław Ronczka
- Wiesław Sobczyk
- Ewa Stanulewicz
- Krzysztof Tokarz
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad; (15:39:00)
2. Przedstawienie porządku obrad; (15:40:00)
2.1. Wprowadzenie zmian do porządku obrad na wniosek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji - dodanie w pkt 3 ppkt 9 - podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Burmistrza Gminy Baborów - projekt druk nr 393/23 (15:40:00)
głosowanie w sprawie wprowadzenia do porządku obrad w pkt 3 ppkt 9 - podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Burmistrza Gminy Baborów - projekt druk nr 393/23 (15:41:00)
Wyniki imienne:
- ZA (14):
Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń, Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka, Wojciech Śliwiński, Irena Biegus, Dagmara Fryzel-Kalita, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Kamila Bartman, Kazimierz Morys, Wiesław Sobczyk, Marian Bliźnicki - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Roman Kraszewski
3. Podjęcie uchwał w sprawach: (15:42:00)
3.1. przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Baborów" - projekt druk nr 374A/23; (15:42:00)- zał. nr 1 do protokołu.
Opinia Komisji Oświaty, Zdrowia i Porządku Publicznego – pozytywna.
Radny Roman Kraszewski – zapytał o sterylizację zwierząt i sposób jej realizacji
Sekretarz Gminy – odpowiedział, że mieszkańcy zgłaszają się do urzędu
Głosowanie w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Baborów" - projekt druk nr 374A/23; (15:44:00)
Wyniki imienne:
- ZA (15):
Wiesław Sobczyk, Roman Kraszewski, Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita, Michalina Jakubowska, Marian Bliźnicki, Wojciech Śliwiński, Krzysztof Tokarz, Kazimierz Morys, Magdalena Bradel, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska, Kamila Bartman
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/388/2023, która stanowi zał. nr 2 do protokołu.
3.2. zmieniająca uchwałę w sprawie realizacji Programu "Opieka Wytchnieniowa" - edycja 2023 ze środków Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych- projekt druk nr 386/23; (15:44:00)- zał. nr 3 do protokołu.
Opinia Komisji Oświaty, Zdrowia i Porządku Publicznego – pozytywna.
Głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie realizacji Programu "Opieka Wytchnieniowa" - edycja 2023 ze środków Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych- projekt druk nr 386/23; (15:45:00)
Wyniki imienne:
- ZA (15):
Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka, Wiesław Sobczyk, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Wojciech Śliwiński, Kamila Bartman, Kazimierz Morys, Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/389/2023, która stanowi zał. nr 4 do protokołu.
3.3. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Baborów - projekt druk nr 387/23; (15:45:00)- zał. nr 5 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna.
Głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Baborów - projekt druk nr 387/23; (15:45:00)
Wyniki imienne:
- ZA (15):
Wojciech Śliwiński, Roman Kraszewski, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Dorota Fitzoń, Krzysztof Tokarz, Irena Biegus, Marian Bliźnicki, Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka, Dagmara Fryzel-Kalita, Wiesław Sobczyk, Kazimierz Morys
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/390/2023, która stanowi zał. nr 6 do protokołu.
3.4. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Baborów - projekt druk nr 388/23; (15:46:00)- zał. nr 7 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna.
Głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Baborów - projekt druk nr 388/23; (15:46:00)
Wyniki imienne:
- ZA (15):
Roman Kraszewski, Wiesław Sobczyk, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Marian Bliźnicki, Dorota Fitzoń, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys, Wojciech Śliwiński, Michalina Jakubowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Kamila Bartman
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/391/2023, która stanowi zał. nr 8 do protokołu.
3.5. zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość nagród ze specjalnego funduszu nagród - projekt druk 389/23; (15:46:00)- zał. nr 9 do protokołu.
Opinia Komisji Oświaty, Zdrowia i Porządku Publicznego – pozytywna.
Radna Kamila Bartman – zaproponowano w uchwale zmianę wysokości dodatków funkcyjnych dla dyr. ZSP z 1500 na 2500 i wicedyrektora z 700 zł na 1500 zł. Przewodniczący RM na Komisji stwierdził, że nie są to wygórowane stawki. Zgadza się
z tym, mając na uwadze odpowiedzialność. Jednak ma na względzie sytuację finansową Gminy, gdzie Gmina musi zatrudnić w ramach trwałości projektu na Ratusz pracowników do GOK, dołożyć do inwestycji, w lipcu zmieni się najniższe wynagrodzenie itd. Stwierdziła, że wzrost stawek jest zbyt wysoki i zawnioskowała o zmianę stawek dodatków funkcyjnych dla dyrektora 2200 zł. i wicedyrektora ZSP o 1300 zł.
Przewodniczący RM – odniósł się negatywnie do powyższego wniosku uzasadniając swoje stanowisko. Najniższe wynagrodzenie wzrosło a stawki dodatków funkcyjnych nie wzrastały.
Radca Prawny Joanna Tokarska-Grzesik – zwróciła uwagę, że projekt tej uchwały został uzgodniony ze związkami zawodowymi w tym kształcie w zakresie tych stawek. Jeżeli nastąpi zmiana to może zostać zakwestionowane przez Nadzór Wojewody.
Radny W.Sobczyk – zapytał od ilu lat te stawki nie były podnoszone.
A.Czechowicz -UM Baborów- wskazał, że od momentu powstania ZSP w Baborowie tj. 12 lat.
Radny W.Śliwiński – wskazał, że na Komisji pytał o źródło finansowania. Burmistrz zapewniał, że środki na to zostały zaplanowane, ale dalej nie wie z czego zostały wyasygnowane na tę podwyżkę tych dodatków funkcyjnych.
Burmistrz Gminy –stwierdził, że P. Skarbnik potwierdziła, że kwota została wstępnie zaplanowana z uwagi na informacje o wzroście wynagrodzeń dla nauczycieli i tam są zaplanowane środki na ten cel.
Radny R.Kraszewski – stwierdził, że to jest 2500 zł brutto jakie to są całkowite koszty dla pracodawcy. Na komisji nie było opinii Związków Zawodowych.
Przewodniczący RM – wskazał, że uzgodnienia ze Związkami Zawodowymi nie miały wpływu na kształt uchwały w tym zakresie o którym dyskutowano. Gdyby uzgodnienia były negatywne to trzeba byłoby wycofać projekt uchwały. Natomiast związku zawodowe zaakceptowały zaproponowane stawki.
A.Czechowicz UM Baborów – odnosząc się do wypowiedzi radnego R.Kraszewskiego stwierdził, że na komisji powiedział wyraźnie, że na to środki są. Skutki finansowe dla Gminy są w wysokości 25 tys zł.
Radna D.Fryzel-Kalita – stwierdziła, że mimo uzgodnień to Rada decyduje i podejmuje uchwałę
Radca Prawny – wskazała, że to ostatecznie Rada decyduje, natomiast akurat ta uchwała obarczona jest tym wymogiem formalnym uzgodnienia ze związkami zawodowymi. Rada może to zmienić, natomiast należy to ponownie uzgodnić ze związkami zawodowymi. W jej ocenie Rada nie ma możliwości zmian na tej sesji, bo jeżeli jest zmiana projektu powinien być ponownie uzgodniony ze związkami zawodowymi.
Radny R.Kraszewski – jeżeli zgłoszony zostanie wniosek o nieuchwalanie tej uchwały
i zostanie przedstawiona opinia dla związków zawodowych o obniżeniu tych stawek i opinia będzie negatywna czy ona dla rady jest wiążąca czy nie?
Radca Prawny – w tym przypadku uzgodnienie ze związkami jest wiążące. Gdyby nie doszło do tego uzgodnienia to jest dla Rady wiążące i w takim kształcie nie można podejmować tej uchwały.
Radna E.Stanulewicz – zapytała o kolejność działań w tej sprawie, czy nie miało być tak, że najpierw przedstawione zaproponowane radnym, jeżeli byłyby jakieś uwagi a dopiero wtedy uzgodnienia ze związkami i wraca do rady i wtedy głosujemy.
Radca Prawny – można było tak zrobić, ale nie może się ustosunkować do tego jak to czasowo wyglądało trudno jej ocenić. Zgodnie z przepisami to organ wykonawczy ustala wysokość i opiniowanie ze związkami zawodowymi.
Wiceprzewodniczący RM – stwierdził, że ustalenia na pewno szły dwutorowo i te stawki były wynegocjowane i dlatego podane do projektu uchwały. Wnioskodawca uchwały jest Burmistrz a nie Rada.
Radny W.Śliwiński – poparł wypowiedź radnej E.Stanulewicz. Według jego oceny popełniono jakieś błędy
Przewodniczący RM – wskazał, że według niego nie zgadza się z tą opinią, jeżeli Burmistrz wnioskuje są, dwutorowe negocjacje. Radni mogą się nie zgadzać na stawki zawarte w tej uchwale.
A.Czechowicz UM Baborów – stwierdził, że ma wrażenie, że Radni czują się jakby postawieni pod ścianą, bo jest sesja, ale nie ma problemu Rada ustala. Będzie inna propozycja projekt można wycofać, uzgodnić ze związkami i podjąć uchwałę na kolejnej sesji.
Radna K.Bartman- dodała, że nie roztrząsa tego w kategorii czy P.Dyrektor się należy czy nie, bo widać podczas wizji lokalnych Komisji jak zmienia się szkoła i przedszkola. Gdyby sytuacja finansowa Gminy była dobra tej rozmowy w ogóle by nie było.
A.Czechowicz UM- wskazał, że nie powinno się skupiać na związkach zawodowych a na tym, że te kwoty 2500 zł i 1500 zł to nie jest dużo jeżeli chodzi o różnice odnośnie nauczycieli dyplomowanych. Ta grupa nauczycieli ma możliwość pełnienia zastępstw, godzin ponadwymiarowych to niejednokrotnie te wynagrodzenia są zbliżone a nawet wyższe od wynagrodzenia dyrektora. Należy zwrócić uwagę na różnice w ostatnich latach między wynagrodzeniem nauczyciela a dyrektora. Jak w tym momencie jest motywacja dyrektora do pracy, który zajmuje wie wieloma sprawami a mógłby być zwykłym nauczycielem i mieć taką samą wysokość wynagrodzenia.
Radny W.Śliwiński – zgadza się z powyższą wypowiedzią, tylko zastanawia się gdzie nastąpił błąd. Na komisji podczas dyskusji nie było Pani Dyrektor ZSP ani przedstawiciela związków zawodowych. Dzisiaj nie byłoby dyskusji na ten temat, a teraz stoimy pod ścianą
Przewodniczący RM – wskazał, że nie uważa żeby ktoś stał pod ścianą. Każdy ma prawo wypowiedzenia, zgłoszenia wniosku. Można przegłosować bądź odrzucić lub przegłosować poprawki.
Radna K.Bartman – dodała, że każdy głosuje ze swoim sumieniem, każdy może mieć swoje zdanie, argumenty.
Radna podtrzymała swój wniosek, by w uchwale zmienić stawki dodatku funkcyjnego dla dyrektora ZSP z 2500 na 2300 i wicedyrektora z 1500 na 1200 zł
Poddano wniosek formalny pod głosowanie o obniżenie stawek dodatków funkcyjnych zwartych w projekcie Regulaminu do kwot Dyrektor - 2300 zł Wicedyrektor - 1200 zł (16:22:00)
Wyniki imienne:
- ZA (9):
Wojciech Śliwiński, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki, Roman Kraszewski, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Irena Biegus - PRZECIW (6):
Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Magdalena Bradel, Kazimierz Morys
Głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny i godziny doraźnych zastępstw oraz wysokość nagród ze specjalnego funduszu nagród - projekt druk 389/23 (z uwzględnieniem wniosku formalnego) (16:25:00)
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Roman Kraszewski, Kamila Bartman, Ewa Stanulewicz, Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Marian Bliźnicki, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys - PRZECIW (2):
Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wiesław Sobczyk
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/392/2023, która stanowi zał. nr 10 do protokołu.
3.6. przystąpienia do sporządzenia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Baborów na lata 2023-2030 - projekt druk nr 390/23; (16:25:00)- zał. nr 11.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna
Radna D.Fryzel-Kalita – zapoznała się z ustawą dot. rewitalizacji gmin i w jednym z punktów jest napisane, że Gminny Program Rewitalizacji jest sporządzany dla obszaru rewitalizacji wyznaczonego w drodze uchwały. Czy taki obszar rewitalizacji Rada uchwalała.
Burmistrz Gminy – po przystąpieniu do Programu następują konsultacje dot. zakresu opracowania dokumentacji obszaru pod rewitalizację.
Radna D.Fryzel-Kalita – czy te obszary zdegradowane, które będą objęte rewitalizacją nie są zawarte w jakiś innych kluczowych dokumentach operacyjnych typu strategia, plan zagospodarowania przestrzennego.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że nie, wyznaczamy takie zakresy działalności, które będą realnie do zrealizowania, raczej nie będzie się tam tworzyć planów na odległe lata. Potrzeby, które są realne do zrealizowania. Po spotkaniach wiadomo na jakie działania będą środki przeznaczane, jest plan zagospodarowania i można zacząć przystąpić do opracowywania Programu Rewitalizacji.
Radna D.Fryzel-Kalita – według niej w harmonogramie przeprowadzenie tego procesu ma inną kolejność
Burmistrz Gminy – dodał, że radni, mieszkańcy będą brali udział w określeniu obszaru zdegradowanego . Taki proces został rozpoczęty przez dwie okoliczne gminy, które również rozpoczęły od uchwały o przystąpieniu do sporządzenia Programu Rewitalizacji.
Radna E.Stanulewicz – zgodnie z informacją na komisji Program musi być wykonany do końca 2023r.
Burmistrz Gminy – wskazał, że pierwsze nabory będą w I kwartale, tak przedstawia Urząd Marszałkowski
Radna E.Stanulewicz – zapytała, czy te 30 tys zł, które ma być przeznaczone będzie wystarczające, nie trzeba będzie dopłacać. Zapytała, na jakim etapie jest Strategia Gminy Baborów .
Burmistrz Gminy – strategia była powiązana z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest zakończona i wymaga konsultacji.
Radna E.Stanulewicz – jak przystępowaliśmy do procesu opracowania Strategii Gminy nie było mowy o rewitalizacji to nie rozumie dlaczego że strategia czekamy na rewitalizację.
Burmistrz Gminy – dokument strategii można było przyjąć wcześniej jednak nie było żadnych przeszkód, by poczekać do tego co się pojawi w nowej perspektywie finansowej. Za kwotę 30 tys zł będzie zabezpieczona całość prac.
Radna E.Stanulewicz – stwierdziła, że mówiono, iż strategia będzie opracowana przy udziale mieszkańców. Jaka kwota została przeznaczona na strategię.
Burmistrz Gminy – wskazał, że nie pamięta kwoty, natomiast w przypadku strategii dokument nie jest zamknięty i będą konsultacje z mieszkańcami. Strategia określa też działania społeczne. Strategia Rozwoju i rewitalizacja te dwa dokumenty muszą być spójne co do działań. Zakończona strategia do niczego nie była potrzebna.
Radny R.Kraszewski – jaka jest przewidywana perspektywa czasowa tego nowego programu
Burmistrz Gminy – nie wie czy uda się rozszerzyć perspektywę końcową. Obecnie mamy 2021 – 2027 to jest perspektywa środków kolejnej transzy okresu programowania środków unijnych. Zakłada się że rewitalizacja będzie robiona pod lata 2021- 2027.
Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała o termin przedłożenia projektu uchwały w prawie Strategii Rozwoju. Podała przykład Warszawy, gdzie najpierw uchwała nad wyznaczeniem obszarów zdegradowanego a później uchwała dot. GPR
Burmistrz Gminy – wskazał, że dwie firmy z którymi prowadzono rozmowy wskazywały
i tak robiły gminy sąsiednie, że najpierw przystąpienie do przygotowania Programu Rewitalizacji. Przystąpienie daje możliwość zawarcia umowy na opracowanie tej dokumentacji i kolejnym etapem jest opracowanie całego obszaru. Po podpisaniu umowy firma przygotuje wszystkie działania pod konsultacje obszaru zdegradowanego. Odnośnie strategii również będą konsultacje z mieszkańcami.
Głosowanie w sprawie przystąpienia do sporządzenia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Baborów na lata 2023-2030 - projekt druk nr 390/23; (16:48:00)
Wyniki imienne:
- ZA (14):
Wiesław Sobczyk, Kamila Bartman, Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Jadwiga Kowalczykowska, Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń, Marian Bliźnicki, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Ewa Stanulewicz, Magdalena Bradel, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wojciech Śliwiński
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/393/2023, która stanowi zał. nr 12 do protokołu.
3.7. zmiany uchwały w sprawie uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2023r. - projekt druk nr 391A/23; (16:48:00)- zał. nr 13 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna
Radna K.Bartman – zapytała o zmniejszoną kwotę na modernizację Stadionu Miejskiego
w Baborowie. Jakie wyposażenie będzie za kwotę 6,5 tys zł i za 3,5 tys zł na utworzenie monitoringu wizyjnego miasta.
Burmistrz Gminy – zakupiono pierwsze mapy do monitoringu obszaru parku miejskiego, placu zabaw na ul. Kościuszki , ul. Powstańców przy Domu Spokojnej Starości, skate parku , Rynek oraz Wodny Świat. Ta kwota jest tylko na rozpoczęcie procedury uzgodnieniowej
z firmą TAURON, która w większości jest właścicielem słupów.
Radna K.Bartman – zapytała, odnośnie zatrudnienia pracowników w GOK – 2,4 etatu
w ramach remontu Ratusza to będą nowo zatrudnieni pracownicy .
Burmistrz Gminy – wskazał, że muszą być utworzone dodatkowo ponad dwa etaty.
Głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2023 r. - projekt druk nr 391A/23; (16:53:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska, Dorota Fitzoń, Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Ewa Stanulewicz, Marian Bliźnicki, Kazimierz Morys, Michalina Jakubowska - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/394/2023, która stanowi zał. nr 14 do protokołu.
3.8. zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 392/23; (16:53:00)- zał. nr 15 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna.
Głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 392A/23; (16:54:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Kamila Bartman, Wojciech Śliwiński, Wiesław Sobczyk, Marian Bliźnicki, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz, Magdalena Bradel, Dagmara Fryzel-Kalita - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Roman Kraszewski, Krzysztof Tokarz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/395/2023, która stanowi zał. nr 16 do protokołu.
3.9. rozpatrzenia skargi na Burmistrza Gminy Baborów - projekt druk nr 393/23 (16:54:00)- zał. nr 17 do protokołu.
Przewodniczący ogłosił przerwę w obradach.
Po przerwie wznowiono obrady Sesji.
Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji przedstawiła projekt uchwały wraz uzasadnieniem.
Radny W.Śliwiński – zapytał, co P.Burmistrz w tej kwestii ma do powiedzenia, dlaczego tak się wydarzyło się
Burmistrz Gminy – stwierdził, że sytuacja jest analogiczna do skargi na działania Rady . Powodem jest natężenie prac i działań podejmowanych w Gminie Baborów. Przedmiot tej skargi był omawiany dużo wcześniej z mieszkańcami. W międzyczasie zmieniały się podstawy prawne, które wprowadzenie takich rozwiązań o których mówiono. Rozmawiano
o wprowadzeniu ograniczeń czasowych, zobaczymy co będzie się działo nie ma częściowego zakazu tylko zakaz bezwzględny. Kiedyż można było to zrobić inaczej i była propozycja w rozmowach z jego strony, że spróbujemy od 20:00 i zobaczymy czy Nadzór Wojewody zaakceptuje takie rozwiązanie. Ale wcześniej przed skierowaniem takiego rozwiązania zostanie to omówione z radnymi na komisji później złożyć projekt organizacyjny na obrady komisji bezpieczeństwa działającej przy Starostwie Powiatowym w Głubczycach. Kwestia wprowadzenia ograniczeń ruchu przy ogłoszeniu przetargu na remont ul. Kolejowej oraz prac, które musiałyby być podejmowane z dużym natężeniem w ostatnim czasie spowodowały, że nie było informacji na piśmie do mieszkańców. Może tylko przeprosić za brak takiego pisma. Po skardze zostało skierowane pismo do mieszkańców informujące jaka była przyczyna pozostawienia i informacja, że do tego tematu wrócimy i jakieś rozwiązania należy przyjąć. Ten zakres inwestycyjny na taką dużą skalę potrzeb. Skarga uzasadniona jeżeli chodzi o nie przestrzeganie terminu. Rozmowy były, ale nie są wyjaśnieniem w tej sprawie.
Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji – dodała, że były rozmowy z radnymi odnośnie wniosku mieszkańców ul. Kolejowej odnośnie wyprowadzenia ruchu poza Baborów i Rada zobligowała P.Burmistrza jako działanie długofalowe żeby od 22:00 do 5 rano wyłączyć ten ruch a mieszkańcy ul. Kolejowej w tym wniosku zwrócili się o ograniczenie
w godzinach od 15:00 do 7 rano. Według niej jest to niemożliwe, żeby to ograniczenie było w tych godzinach.
Sekretarz Gminy – dodał, że również w weekendy i święta.
Głosowanie w sprawie rozpatrzenia skargi na Burmistrza Gminy Baborów - projekt druk nr 393/23 (17:20:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński, Michalina Jakubowska, Magdalena Bradel, Dagmara Fryzel-Kalita, Jadwiga Kowalczykowska, Ewa Stanulewicz, Kamila Bartman, Irena Biegus, Kazimierz Morys, Dorota Fitzoń - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Marian Bliźnicki, Jarosław Ronczka
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXIX/396/2023, która stanowi zał. nr 18 do protokołu.
4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie miedzysesyjnym; (17:20:00)
Przew. RM- wspólnie z Burmistrzem i radnymi brał udział w obchodach upamiętniających wydarzenia w Hucie Pieniackiej odbywających się w Babicach.
Co tydzień starał się pełnić dyżur w UM i odpowiadać na ewentualne pytania mieszkańców.
Do biura wpływała korespondencja dot. zapytań i odpowiedzi radnych, skargi na działania GOK od LSZ Sokół Boguchwałów- zostanie wystosowane pismo do skarżącego
o doprecyzowanie na kogo jest skarga czy na Dyrektora czy na pracownika GOK-u.
O uzyskaniu odpowiedzi skarga zostanie przekierowana bądź rozpatrzona przez Radę.
5. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym; (17:22:00)
Burmistrz Gminy - poinformował :
-o możliwościach związanych z uzyskaniem dodatkowych miejsc w przedszkolu.
- termomodernizacji szkoły przy ul. Wiejskiej
- spotkaniu dot. naboru wniosków z Polskiego Ładu- możliwości ubiegania się o dotacje na obiekty zabytkowe- będzie składany wnosek na kościół w Dzielowie, Tłustomostach, św. Józefa w Baborowie, w Babicach, w Księżym Polu, kamienica przy ul. Ratuszowej, Ratusz – izolacja budynku, zegar na Ratuszu. Dofinansowanie w 98%.
- o działaniach podejmowanych odnośnie poligonu – cennik zostanie wprowadzony
w najbliższym miesiącu. Przy najbliższej imprezie po stronie Gminy będzie koszt ok. 250 zł. . Pozostałe wynajmy są wstrzymane do czasu ustalenia cennika opłat.
- prowadzone są działania przygotowujące do budowy drogi Tłustomosty- Pietrowice, remontu drogi bocznej w sołectwie Czerwonków wraz z terenem przyległym do byłej remizy OSP, drogi w Czerwonkowie-Osiedlu- wymiana z trylinki na podbudowę tłuczniową
z dwoma warstwami asfaltu i sieć wodociągowa, wymiany podłogi na sali gimnastycznej na ul. Opawskiej, montażu lamp na przy boisku sportowym w Suchej Psinie, remontu przepustu przy zatoczce autobusowej w Boguchwałowie.
- piśmie jednej z firm, która wystąpiła o dzierżawę dwóch części działek pod budowę dwóch bocznic kolejowych na wysokości byłej cukrowni co ma wyeliminować postój wagonów w obszarze zabudowy mieszkaniowej. Jako Burmistrz może zawierać umowy do 3 lat, powyżej 3 lat te umowy mogą być zawarte za zgodą Rady.
Przewodniczący RM – przypomniał radnym o złożeniu oświadczeń majątkowych do końca kwietnia
Radny Powiatu A.Czechowicz - w nawiązaniu do planów Powiatu odnośnie drogi Baborów-Czerwonków stwierdził, że została oddana dokumentacja projektowa i był sporządzony szacunek. W tej chwili Powiat jest gotowy by złożyć wniosek i czeka na nabór .
Radny M.Bliźnicki – wskazał, że za ok. 3-ce mija termin ważności dokumentacji na oświetlenie boiska w Boguchwałowie i wg niego tego świetlenia nie będzie. Kolejnym tematem jest droga w Wierzbnie – były przeznaczone środki z funduszu sołeckiego i nic się nie robi. Poruszył temat zbiornika w Boguchwałowie – jeżeli czegoś tam się nie zrobi to za rok będzie dobrym miejscem na wysypywanie gruzu.
Poruszył problem bardzo złego stanu drogi powiatowej Boguchwałów-Wierzbno.
Nastąpiła zmiana quorum (17:47:00)
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 14
Sesję opuścili radni:
- Irena Biegus
Burmistrz Gminy – odpowiedział, że
- odnośnie oświetlenia mówił wielokrotnie, że najważniejszy w Boguchwałowie jest remont przepustu i remiza OSP. Wpis do dziennika jest rozpoczęciem prac przy oświetleniu i przedłuża możliwość jego wykonywania.
- zbiornik p.poż. - było spotkanie z jednym z wykonawców na miejscu. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej daje pewne możliwości, z których Gmina będzie chciała skorzystać i połączyć zbiornik wraz z przepustem jako jedno zadanie, ponieważ jest to gospodarka wód opadowych i roztopowych, zabezpieczenie przeciw pożarowe i części powodziowe.
- dokumentacja drogi w Wierzbnie została wykonana i ma nadzieję, że Gmina dostanie odpowiedź odnośnie Doliny Złotnika, która będzie wiązała się uregulowaniem gospodarki ściekowej w obrębie Boguchwałowa, Wierzbna i Sułkowa.
- poinformował odnośnie przejęcia dworca PKP w Baborowie
Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała o inwestycję tranzyt Sucha Psina -Czerwonków- Księże Pole oraz wymianę sieci wodociągowej – kiedy rozpoczną się prace związane z ta inwestycją
Burmistrz Gminy – wskazał, że jest to zadanie realizowane przy drogach powiatowych. Po rozmowach ze Starostwem jest wstępna informacja, że w kolejnym tygodniu Starostwo ma wydać warunki na wejście w pas drogowy, by wykonać wzdłuż drogi tranzyt wodociągowy między Czerwonkowem a Księżym Polem.
Radny K.Morys – zapytał o chodnik w Suchej Psinie i dojazd do boiska.
Burmistrz Gminy – wskazał, że podczas ostatnich rozmów z Zarządem Dróg Wojewódzkich pojawiła się informacja, że Gmina może wykonać dokumentację projektową, tylko, że Gmina już dwukrotnie zabezpieczała środki na dokumentację projektową. W sytuacji gdy dla Gminy powstaje droga w Kietrzu czy na innych miejscowościach i przez realizację tak dużych inwestycji drogi na terenie Gminy Baborów są niszczone, to nie za bardzo widzi możliwość, by jeszcze Gmina Baborów dla Zarządu Dróg Wojewódzkich robiła i finansowała dokumentację projektową. Nie wie czy uda się z ZDW wypracować jakiś kompromis. To co zostało zaplanowane przez ZDW w Gminie Baborów nie jest dokończone tj. dokumentacja techniczna obwodnicy Boguchwałowa, niedokończony chodnik w Suchej Psinie. Chodnik po drugiej stronie drogi w Suchej Psinie miał wyć zrobiony w ciągu 2-3 lat, tylko problem pojawił się z telekomunikacją. Wszedł przepis zgodnie z którym przy przebudowie drogi muszą być wykonane kanały technologiczne, co wiąże się z wydłużoną procedurą. Najpierw należy rozwiązać kwestie remontu świetlicy, dokończyć zadanie dot. boiska. Jeżeli będzie nadmiar frezowiny to na tę drogę zostanie ułożona.
Radny Powiatu A.Czechowicz – odniósł się do organizowanego spotkania ze Starostą Powiatu i radnymi Powiatu.
Burmistrz Gminy – dodał, że będzie próba zorganizowania kolejnego spotkania, bo to Gmina od 3 lat jest inicjatorem takich spotkań. W przyszłości inwestycja związana z remontem ul. Kolejowej będzie dużym utrudnieniem dla całego Powiatu.
Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała czy nie ma innej możliwości jak wykonywanie prac w pasie drogi powiatowej przy budowie tranzytu wodociągowego Czerwonków- Księże Pole, bo już bardzo dawno Gmina uzyskała dofinansowanie na przełomie 2019/2020 roku. Wtedy ta inwestycja wynosiła 2,5 mln zł, dzisiaj 3 mln 200 tys zł. Przez to, że zwlekamy tracimy środki.
Burmistrz Gminy – wskazał, że dwie firmy podpisały porozumienie o trwałości robót, wzajemnej współpracy Gmina jest trzecią stroną. Jest informacja ze Starostwa, że
w przyszłym tygodniu mają się tym tematem zająć.
Radny M.Bliźnicki – zapytał czy nie było zgłoszenia z Suchej Psiny i Boguchwałowa na dotacje na zabytki od konserwatora zabytków.
Burmistrz Gminy – wskazał że dotychczas nie wpłynął. Ze strony Gminy poszła informacja do wszystkich przedstawicieli parafii.
6. Wolne wnioski i informacje; (18:07:00)
Radna M. Jakubowska – zwróciła się do radnego Powiatu o wycięcie i przycięcie drzew na ul. Głubczyckiej
Radny Powiatu A.Czechowicz – wskazał, że nie dawno drzewa były przycinane w mieście, ale są zaznaczone do przycięcia.
Radny W.Śliwiński – w imieniu mieszkańców zapytał z czego wynika ograniczenie pracy punktu kasowego w Urzędzie Miejskim.
Przew. RM.- potwierdził, że głównie starsi mieszkańcy o to często pytają
Burmistrz Gminy – wskazał, że w administracji jest coraz więcej pracy. Kasa od kwietnia będzie czynna w poniedziałki środy.
Przewodniczący RM – nawiązał do spotkania z mieszkańcami dot. źródeł ciepła i w związku z tym poprosił by na stronie Gminy taka pojawiła się informacja pojawiała się wcześniej nie na dzień przed spotkaniem.
Radny W.Śliwiński – na jednej z komisji zwrócił się o przedstawienie kosztów administracyjnych dot. dystrybucji węgla. Burmistrz powiedział, że będzie przygotowane na sesje RM.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że została przeanalizowana całość kosztów. Gmina jako jedna z pierwszych podpisała umowę. Trudno jednoznacznie określić koszty administracyjne. Jak pojawiła się podstawa prawna, że samorządy mogą sprzedawać węgiel za 2 tys zł. Na tamten czas nie nie było możliwości obniżenia kosztów. Obsługa całego systemu sprzedażowego nie zawierała w sobie obliczeń co do minuty, kartki itp. W większości do wielu rzeczy Gmina dopłaca. Gdyby teraz podchodzono by do tematu być może byłoby to trochę inaczej zorganizowane. Do dzisiaj jest jeszcze dwa zestawy węgla do odbioru, trwają rozmowy jak to rozwiązać. Było wiele niewiadomych, bo nikt nie wiedział jak to wszystko ma wyglądać. Nie da się wyliczyć dokładnie tych kosztów.
7. Zakończenie obrad. (18:20:00)
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący zamknął XXXIX Sesję Rady Miejskiej w Baborowie.