- Menu BIP
- AKTY PRAWNE
- Protokoły z Sesji
- VIII Kadencja (2018-2024)
XXXVII Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 29 grudnia 2022 r.
Protokół nr XXXVII/2022
z Sesji Rady Miejskiej w Baborowie
odbytej w dniu 29 grudnia 2022 r.
Obrady rozpoczęto 2022-12-29 o godz. 14:06:25, a zakończono o godz. 16:52:06 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 10 członków:
- Roman Kraszewski
- Wojciech Śliwiński
- Kamila Bartman
- Irena Biegus
- Marian Bliźnicki
- Dorota Fitzoń
- Dagmara Fryzel-Kalita
- Jadwiga Kowalczykowska
- Wiesław Sobczyk
- Krzysztof Tokarz
Lista obecności – zał. nr 1 do protokołu.
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (14:06:00)
2. Przedstawienie porządku obrad. (14:07:00)
2.1. Wprowadzenie zmian do porządku obrad na wniosek Burmistrza poprzez dodanie w pkt 4 ppkt 8-10: ppkt 8 - zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu Aktywna Szkoła w Baborowie - projekt druk nr 362/22; ppkt 9 - zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu EKO-LOGIKA w Baborowie - projekt druk nr 363/22; ppkt 10 - zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu Miłośników Sułkowa w Sułkowie - projekt druk nr 364/22. (14:07:00)
Nastąpiła zmiana quorum (14:08:00)
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 11
Do sesji dołączyli radni:
- Jarosław Ronczka
dodanie ppkt 8 - zmiana uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu Aktywna Szkoła w Baborowie - projekt druk nr 362/22 (14:08:00)
Wyniki imienne:
- ZA (10):
Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Wojciech Śliwiński, Irena Biegus, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki, Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka - BRAK GŁOSU(5):
Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz
Nastąpiła zmiana quorum (14:09:00)
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 12
Do sesji dołączyli radni:
- Michalina Jakubowska
dodanie ppkt 9 - zmiana uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu EKO-LOGIKA w Baborowie - projekt druk nr 363/22 (14:09:00)
Wyniki imienne:
- ZA (10):
Kamila Bartman, Roman Kraszewski, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Wojciech Śliwiński, Dorota Fitzoń, Irena Biegus, Wiesław Sobczyk, Marian Bliźnicki, Jarosław Ronczka, Michalina Jakubowska - BRAK GŁOSU(5):
Magdalena Bradel,, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz
dodanie ppkt 10 - zmiana uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu Miłośników Sułkowa w Sułkowie - projekt druk nr 364/22 (14:10:00)
Wyniki imienne:
- ZA (10):
Irena Biegus, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Kamila Bartman, Wiesław Sobczyk, Dorota Fitzoń, Marian Bliźnicki, Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka,Michalina Jakubowska - BRAK GŁOSU(5):
Magdalena Bradel,, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz
Nastąpiła zmiana quorum (14:11:00)
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 13
Do sesji dołączyli radni:
- Kazimierz Morys
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. (14:11:00)
głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XXXV Sesji Rady Miejskiej - 1 grudnia 2022 r. (14:12:00)
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Marian Bliźnicki, Kamila Bartman, Wiesław Sobczyk, Roman Kraszewski, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Kazimierz Morys, - BRAK GŁOSU(4):
Magdalena Bradel, , Ewa Stanulewicz
4. Podjęcie uchwał w sprawach: (14:12:00)
4.1. uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2023 rok - druk nr 350A/22 (14:12:00)- zał. nr 2 do protokołu.
Przewodniczący RM Krzysztof Tokarz – odczytał uchwałę nr 601/2022 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie opinii
o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2023r. oraz uchwałę nr 602/2022 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu określonego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2023 r. - zał. nr 3 i 4 do protokołu.
Opinia Komisji wypracowana na wspólnym posiedzeniu – pozytywna
Dyskusja:
Radna Dagmara Fryzel-Kalita – poprosiła o wyjaśnienie, bo porównała uzasadnienia i część opisową i są różnice między projektem 352/2022 z listopada i projektem 352A/2022.
Skarbnik Gminy Irena Jazłowiecka – wyjaśniła, że objaśnienia wprowadzone wersją A zawierają się w odrębnym uzasadnieniu do projektu 352A na ostatniej stronie przedłożonego radnym Zarządzenia i tym samym nie była aktualizowana część opisowa projektu budżetu tylko część tabelaryczna. Zmiany wynikające ze zmian wprowadzonych wersją A są wprowadzone w wersji tabelarycznej oraz w części opisowej uchwały budżetowej.
Radna Dagmara Fryzel-Kalita – dodała, że pierwsza strona zakłada, że wydatki i dochody będą inne niż te wskazane w części opisowej pierwszej w której zostały zgodnie
z objaśnieniami do projektu A wprowadzone poprawki i automatycznie te poprawki, które wynikają z tego opisu zostały wprowadzone do części tabelarycznej zarówno w załączniku nr 1 dotyczącym dochodów jak i załączniku nr 2 dot. wydatków. Więcej żadnych zmian w części tabelarycznej nie było.
Skarbnik Gminy -odpowiedziała, że tak, dlatego, że Rada podejmuje uchwałę zaktualizowaną, która składa się z uchwały budżetowej czyli tej części opisowej, w której zostały zgodnie z objaśnieniami.
Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała, czy projekt zawiera podwyżkę stawki zagospodarowanie odpadami
Skarbnik Gminy – wskazała, że w wersji A części opisowej jest zapis „z uwagi na podjęcie przez Radę Miejską w dniu 1 grudnia 2022 r. uchwały wprowadza się korektę dochodów
i wydatków w tym zakresie do wartości 1 mln 945 zł. Dodała, że część opisową
w Zarządzeniu część opisową z 14 listopada należy czytać łącznie z treścią uzasadnienia tej uchwały.
Radna D.Fryzel-Kalita – czy projekt uchwały zawiera kwotę 160 tys zł o której mówił na poprzednim spotkaniu Burmistrz, którą należy dołożyć do gospodarki śmieciowej.
Skarbnik Gminy – odpowiedziała, że kwota, która została przyporządkowana do wartości dochodów i wydatków w zakresie gospodarki odpadami została wyliczona jako różnica między obowiązującą stawką za odpady czyli różnica między 32 zł a 35 zł. Zostało to przemnożone przez liczbę miesięcy i szacunkową liczbę osób -4600, które te kwotę będą uiszczać i o tę różnicę w zaokrągleniu została powiększona wartość planowanych 14 listopada kwoty wydatków.
Radna D. Fryzel-Kalita- zrozumiała, że mimo tej stawki 35 zł nadal trzeba będzie dopłacić
Burmistrz Gminy – wskazał, że po posiedzeniu na którym dyskutowano nad ustaleniem stawki 35 zł ZUK otrzymał informację o zmianie cen na instalacji. Kwota szacunkowa wynosiła ok. 130 tys zł w budżecie jest stawka ustalona przez Radę. W ciągu roku będziemy rozmawiać i podejmować działania.
Radna D.Fryzel-Kalita – czyli jest konieczność dopłacenia do gospodarki śmieciowej mimo to, że ta kwota od stycznia będzie 35 zł od osoby.
Burmistrz Gminy – poinformował, ze w momencie gdy przygotowywano dokumenty dot. podwyżki stawki nie było informacji o zmianie cen na instalacjach. W 2023 r. Gmina prawdopodobnie będzie musiała dopłacić, będzie wiadomo po kilku miesiącach funkcjonowania.
Nastąpiła zmiana quorum (14:38:00)
Radna D.Fryzel – Kalita- stwierdziła, że z jej obliczeń wynika na podstawie ilości i kwot przedstawionych przez ZUK na gospodarce śmieciowej winno się zaoszczędzić 110 tys zł czy te pieniądze są w budżecie?
Skarbnik Gminy – pieniądze, które spływają z opłaty za śmieci są na rachunku Gminy
Radna D.Fryzel – Kalita – czy oszczędności z 2022 r. rzędu 110 tys zł są na rachunku Gminy?
Skarbnik Gminy – wszystkie wpływy, które Gmina uzyskała, wpłynęły na rachunek budżetu i z tych wpływów finansowane są wydatki z tym związane. Nie ma możliwości, by tych pieniędzy nie było.
Radna D. Fryzel-Kalita – chodzi o to, że Burmistrz deklaruje, że w ciągu roku wrócimy do tematu podwyżki za odbiór odpadów, a powinny być wolne środki z opłat za 2022r., czy jest możliwość wykorzystania tych środków.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że nie deklarował, że Gmina na pewno będzie podwyższać stawkę za odbiór odpadów od mieszkańców, a to że do tematu prawdopodobnie trzeba będzie wrócić, a ilość odpadów jest wartością szacowaną. Jest zmiana, że każda dopłata Gminy do gospodarki śmieciowej wymaga uchwały Rady Miejskiej, radni decydują o dopłatach.
Radny R.Kraszewski – czyli 1 grudnia 2022 r. radni otrzymali zestawienie kosztów systemu śmieciowego na 2023 r. z informacją, że 100 tys zł brakuje po przeliczeniu radnej za dwa tygodnie otrzymali kolejną informację, że koszty wzrosły o kolejne 130 tys zł, po kolejnej informacji z RIPOK-a . Czy ta firma co dwa tygodnie zmienia swoje wyliczenia i podaje Gminie. Chodzi o dane między posiedzeniem Komisji a Sesją.
Burmistrz Gminy – radny mówi o tym samym wydarzeniu a on tylko przywołał temat
Radny R.Kraszewski – ma wrażenie, że 100 tys zł i 130 tys zł to jest jedna i ta sama suma.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że nie wie jakie radny ma wrażenia. Pani Prezes otrzymała informacje o podniesieniu cen na instalacji po zakończonej Komisji i taką informację przekazała radnym. Ta różnica opiewała na 130 tys zł i ona nie była wliczana w stawkę za odbiór od mieszkańca. I od tego czasu nic się nie zmieniło.
Radny W.Śliwiński – stwierdził, że w budżecie na 2023 r. zwiększono wydatki na administrację, oświatę zadając pytanie na Komisji P.Skarbnik z czego zostanie to sfinansowane uzyskał odpowiedź, że to jest z tzw. subwencji wyrównawczej, którą Gmina otrzymała w kwocie 2 mln 880 tys zł i z subwencji innej 900 tys zł. Te subwencje to środki przyznawane jednorazowo. Z nich pokryte zostaną koszty wzrostu na administrację, to strach pomyśleć co będzie przy uchwalaniu budżetu na 2024 r. kiedy tych pieniędzy Gmina nie będzie miała. W jaki sposób wtedy pokryte zostaną koszty.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że zaproponowano podwyżkę podatków, bo Gmina Baborów jak też inne samorządy nie widzi już innych możliwości pozyskiwania środków. Podnoszenie podatków powinno odbywać się sukcesywnie. Obecnie urealniamy stawki podatku o poziom inflacji. Budżet Gminy musimy zabezpieczyć w różnych aspektach. Na etapie uchwalania podatków wspomniał, że Gmina nie jest w stanie zwiększyć zakresu funkcjonowania GOK-u
i ścinane są wszystkie koszty jak i inne jednostki. Wycięto z budżetu ok. 7 mln zł tego co powinno być zrobione. Będzie to kolejny bardzo trudny rok, gdzie trzeba wygenerować oszczędności, nie wie w jaki sposób. Po to są spotkania by rozmawiać o tych sytuacjach. Niepokoją wydatki związane z energią cieplną na przyszły rok mamy wstrzymanie wzrostu cen, ale co będzie na 2024 r. nie wiadomo. Czekają Gminę trudne miesiące, a najtrudniejsze będą w 2024 i 2025 r. Gmina musi funkcjonować dla społeczeństwa, a potrzeby społeczeństwa są bardzo wysokie.
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 14
Do sesji dołączyli radni:
- Ewa Stanulewicz
Radna Kamila Bartman – zapytała o dział 921 Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego - adaptacja budynku na świetlicę wiejską w Langowie na kwotę 250 tys zł. Szacowana wartość robót jest na 314 tys zł. W tej kwocie do jakiego stanu ta świetlica będzie doprowadzona.
Burmistrz Gminy – wskazał, że wartość kosztorysowa wg stawek rynkowych zawiera cały koszt remontu w pełnym zakresie, który był wymagany tj. termomodernizacja obiektu, remont wnętrza, niezbędne wyposażenie do funkcjonowania świetlicy, otoczenie budynku bez placu zabaw, zabudowa wiaty. Jest obecnie taka możliwość, że po przetargu można zejść
z zakresu robót, który został wyznaczony.
Radna K.Bartman – czyli zostanie tylko wyposażenie świetlicy
Burmistrz Gminy – będzie to już minimalna wartość wyposażenia. Jeżeli będzie konieczność zorganizowania imprez okolicznościowych mieszkańcy Langowa mogą skorzystać z wyposażenia świetlicy w Tłustomostach.
Radny M.,Bliźnicki – zapytał, czy jest akademia piłkarska przy GOK
Burmistrz Gminy – na chwilę obecną jeszcze jest. W najbliższym czasie będzie informacja dot. pewnych zmian. Akademia działała w ramach projektu zgłoszonego przez GOK. Współpraca dot. akademii zawiązała się z klubem Sokół Boguchwałów. Kolejnym punktem rozwoju akademii są pewne projekty, które są kończone. Na tym projekcie skorzystała gminna akademia i partnerzy. Akademia pozyskiwała sprzęt sportowy, Sokół Boguchwałów również.
Radny W.Śliwiński – stwierdził, że Przewodniczący RM na komisji zachęcał do debaty nt. jakie inwestycje należałoby ewentualnie wykreślić z budżetu. Stwierdził, że na niemal wszystkie inwestycje ujęte w zestawieniu przedstawionym przez Burmistrza są podpisane umowy na realizację, dokumentacje techniczne w trakcie realizacji. Wynika z tego, że nie bardzo jest nad czym debatować. Pozostaje remont ul Kolejowej i Polnej. Z komentarza Burmistrza zrozumiał, że w tej inwestycji będzie się ciąć do 95 % dofinansowania, czyli będzie się rezygnować po kolei tak jak już zostało powiedziane z dwóch parkingów i po obserwacji kosztów niewykluczone, że zakres prac będzie się zmniejszał. Jest przeciwny zaciąganiu dodatkowych kredytów z uwagi na sytuację w której się Gmina znajduje. Był w przeszłości wniosek radnej dot. wykreślenia portu rowerowego w Rakowie, ale nie znalazł akceptacji.
Przewodniczący RM – zwrócił uwagę, że to zestawienie dotyczy inwestycji nt. których już wcześniej prowadzone były rozmowy na komisjach i sesjach. Skoro wcześniej Rada postanowiła, że będą realizowane te inwestycje, to teraz trudno, by się wycofywać. Niektóre inwestycje są przed przetargami i po przetargach będzie wiadomo, czy na te inwestycje będzie nas stać i czy nie trzeba będzie z czegoś rezygnować. Zaznaczył, że subwencji na oświatę jest 4 mln a wydatków 9,5 mln zł i te pieniądze trzeba znaleźć. Przy podwyżce podatków mówił o odpowiedzialności i mieszkańcy muszą mieć tę świadomość tego, że podatki nie są na przejedzenie tylko na zadania własne Gminy, które muszą być wykonane. Obawy radnego są słuszne bo koszty będą rosły. Wszystkie zmiany w ciągu roku będą jeszcze ważniejsze niż obecna uchwała budżetowa.
Radna K. Bartman – odniosła się do wypowiedzi radnego mówiąc, że o ile na tym zestawieniu prawie wszystkie umowy są podpisane, to radni mają cały rok na to, by wnioskować o wykreślenie jakiejś inwestycji. Nie przypomina sobie, aby radny wnioskował, podobnie w przypadku podatków o niższą stawkę wzrostu podatków. Według niej cały rok radni mają od tego, by wnioskować o pewne rzeczy, a nie na koniec roku, gdy umowy są podpisane. Pan nie ma możliwości, bo Rada wcześniej zdecydowała o realizacji tych zadań. Są w internecie stwierdzenia, że panowie muszą prowokować radnych do dyskusji i nie zgadza się z tym. Skoro radni przychodzą na posiedzenia i są manipulowani jak się słyszy to dlaczego panowie nie zgłoszą w trakcie roku konkretnego wniosku, a nie na koniec roku mówi pan, że nie mamy możliwości wykreślenia. Oprócz wniosku o podwyższenie diet nie przypomina sobie by radny W. Śliwiński zgłosił jakiś wniosek.
Radny W.Śliwiński – stwierdził, że przychylił się do wniosku radnej Bartman o 12 % wzrost podatków i nie można mówić, że był bierny. Miał świadomość, że trzeba podnieść, ale w mniejszej skali. Stwierdził, że w zestawieniu nie ma słowa kredyt, jakby Gmina miała swoje pieniądze na te inwestycje, bo nie wiadomo w jakiej skali ma być to kredytowane a w jakiej środki własne w poszczególnych inwestycjach. Jest zaplanowane 4mln 600 kredytu na przyszły rok, ale nie ma dokładnej wiedzy jak kredyt będzie obsługiwany do tych inwestycji.
Radna D.Fryzel-Kalita – zaznaczyła, że na Komisji w ZSP już raz zadecydowano o wycofaniu planowanej inwestycji, a ona mimo tego wróciła, znowu był wniosek i został odrzucony. Zastanawia się nad sensem dyskusji czy radni mają moc decydowania o czymkolwiek.
Przewodniczący RM – stwierdził, że na tym polega demokracja, by przekonać większość do swojego pomysłu. Radni mają wpływ, widać to po głosowaniach wniosków formalnych.
Radny R. Kraszewski – stwierdził, że głosując przeciw niektórym uchwałom było to wyrażeniem ich woli i braku zgody. Trudno zarzucać, że na koniec roku jakby się obudzili.
Zapytał czy po podpisaniu umowy Gmina może odstąpić bez konsekwencji.
Burmistrz Gminy – odpowiedział, że żadna umowa nie jest tak skonstruowana, żeby bez żadnych konsekwencji wypowiadać kilkumilionowe inwestycje. Wykonawcy poczynili kroki i ponieśli koszty przygotowania dokumentacji. Na komisji przytoczył stan zadłużenia Gminy w 2019 r. - 8 mln 160 tys zł i wówczas wszyscy wskazywali na duże potrzeby i konieczności starać się o dofinansowania by realizować inwestycje. Od tego czasu rozmawiamy o koniecznych inwestycjach dla Gminy. Teraz mamy planowane zadłużenie na koniec 2023 r. -9 mln 700 tys zł przy inwestycjach dużo większych niż były w 2018 r. i 2019 r. . Zadłużenie z 2019 r. zostało spłacone ze zwrotu dotacji na kanalizację w Dziećmarowie i Ratusz. Większość inwestycji będzie realizowana przy dofinansowaniu i również Gmina otrzyma w przyszłości zwrot co obniży kredyt. Należy pracować, wiadomo, że nie wskazanym będzie robienie projektów na tzw. półkę. Teraz takich dokumentów nie mamy są projekty za bardzo małe kwoty. Łącznie jest 5-6 dokumentacji. O inwestycjach w zestawieniu rozmawiano od trzech lat. Omówił poszczególne inwestycje z zestawienia wskazując źródła finansowania, koszty projektów.
Przewodniczący RM – wskazał, że w trakcie roku podczas omawiania zmian do budżetu są wprowadzane różne kwoty. Po to wnioskujący daje opracowanie dokumentacji, by potem starać się o pozyskanie środków na realizację zadania i wtedy należy rozmawiać, wnioskować.
Radny W.Śliwiński – stwierdził, że np. na wodociąg Księże-Pole środki zostały przyznane w 2019r. i gdyby był zrealizowany w odpowiednim terminie dzisiaj nie byłoby problemu i dodatkowych kosztów. Gmina otrzymała 2 mln zł na ul. Kolejową i jego zdaniem należało to dwuetapowo tak zrobić, żeby mieć jakiś etap zakończony. Dzisiaj są takie problemy, ponieważ to się wszystko nawarstwiło.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że wszystko stanęło z uwagi na sytuację gospodarczą.
W nawiązaniu do wypowiedzi radnego W. Śliwińskiego stwierdził, że zapomina się w jakich warunkach rozpoczynaliśmy kadencję, od konieczności zwiększenia kredytu, działań związanych z ulgami podatkowymi. Dlatego to wszystko się tak przeciągnęło, a potrzeb zgłoszonych przez radnych było dużo. Odnośnie ul. Kolejowej – nie raz pokazywał dokumenty i jak ta ulica była traktowana, tłumaczył wiele aspektów. Gdyby była łatwym projektem można było ją etapować. Nie dałoby się technicznie tego zrobić. Radni mają tego świadomość, bo o wszystkim na każdym etapie informował. Wskazał na problemy pod wiaduktem, należało przejąć działki od PKP, chodnik, na ul. Opawskiej itd. Gdyby dało się szybciej zrobić to byłoby zrobione.
Radny W.Sobczyk – odnosząc się do całej dyskusji stwierdził, że starano się na przestrzeni lat o wykonanie pewnych rzeczy, może to się w czasie oddala. Możemy zagłosować lub nie ale mając świadomość, że kolejne lata mogą być jeszcze gorsze, jeśli nie teraz to nigdy. Warto zaryzykować, a w trakcie roku ewentualnie z czegoś zrezygnować.
Radna K. Bartman – stwierdziła, że w swojej wypowiedzi nie mówiła, aby zrywać jakiekolwiek umowy. Nie zarzuca, że nie można o cokolwiek wnioskować raczej chodzi o to, że mamy cały rok na to żeby wnioskować o pewne rzeczy. Mamy możliwość nie tylko wykreślenia czegoś, ale również wnioskowanie o wprowadzenie. Jeżeli wskażemy źródło finansowania i przekonamy radnych można to wprowadzić wnioskiem do budżetu. Teraz jak zadania są w trakcie realizacji, to nie ma takiej możliwości, ale wcześniej radni mieli taką możliwość.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że z pracownikami UM rozmawiał nt. naboru na remont zabytków. Gmina złoży 5 wniosków, czy otrzyma dofinansowanie nie wiadomo. Na jeden wniosek jest 95% drugi 100% dofinansowania, ale to radni będą mieli potem możliwość podjęcia decyzji. Trudno nie skorzystać i zostawić tego jeżeli są wysokie dofinansowania. Perspektywa unijna 2021 – 2027 dofinansowania ze środków unijnych to 60% nie ma dużych dofinansowań.
Nawiązał do pytań mieszkańców o zegar na Ratuszu, którego remont to 100 tys zł dwa lata temu było 80 tys zł.
Samo otrzymanie dofinansowania nie zmusza Gminy do realizacji inwestycji.
Przewodniczący RM – stwierdził, że życzyłby sobie i wszystkim, by te zaplanowane
i rozpoczęte inwestycje były zrealizowane i nie wchodziłby w żadne nowe inwestycje, bo nie wiemy co nas spotka ile trzeba będzie wydać pieniędzy gminnych. Należy dokończyć to co jest zaplanowane bo mieszkańcy na to czekają bardzo długo tj. ul. Kolejową, Rynek, Wiejską i inne rzeczy. Czasami można otrzymywać 95 % dofinansowania ale czasami te 5% może Gminę bardzo obciążyć.
Burmistrz Gminy – zgodził się z wypowiedzią, ale w pierwszych latach kadencji to radni zadawali pytania dlaczego nie realizuje się pewnych robót. Wszystkie dokumentacje projektowe, które były przedstawiał radnym jak wyglądały. Stwierdził, że nie chce zrobić tak, że nie wskazuje się możliwych ścieżek realizacji inwestycji w następnych latach. Należy pamiętać, że funkcjonowanie Gminy nie jest od kadencji do kadencji. Na pewno decyzje muszą być bardzo wyważone i nie można zaciągać nowych zobowiązań dopóki nie jest się pewnym tego co jest.
Przewodniczący RM ogłosił 10 min przerwę.
Przewodniczący RM po przerwie wznowił obrady.
Radna Ewa Stanulewicz – zmieniły się przepisy odnośnie finansowania w Polskim Ładzie, gdzie można będzie zmienić zakres prac. Zapytała, jeżeli są dwie inwestycje finansowane z Polskiego Ładu czy te przepisy pozwalają też na to, że będzie można przesuwać te pieniądze między sobą.
Burmistrz Gminy - odpowiedział, że nie.
Radna D. Fryzel-Kalita – w zestawieniu inwestycje zostały wdrożone w formule zaprojektuj i wybuduj wcześniej został przygotowany program funkcjonalno- użytkowy na podstawie którego został określony zakres prac i ewentualna kwota niezbędna do przetargu. W zamian za to Gmina nie musiała wykonywać opracowania dokumentacji projektowej, ale musimy i tak za nią zapłacić, bo ona wchodzi w zakres prac wykonawcy, który wygrał ten przetarg. Tak naprawdę za opracowanie dokumentacji projektowej tak Gmina będzie musiała zapłacić wykonawcy robót ?
Burmistrz Gminy – odpowiedział, że tak,
Radna D.Fryzel -Kalita – to gdybyśmy nie wykonali programu funkcjonalno-użytkowego tylko zlecili opracowanie dokumentacji firmie zewnętrznej czy wówczas też moglibyśmy się starać o dofinansowanie, które dotyczy całej inwestycji?
Burmistrz Gminy – wyjaśnił, że jeżeli składamy wniosek to taka dokumentacja nie jest kosztem kwalifikowanym a w formuje zaprojektuj i wybuduj tak. Np. inwestycja Tłustomosty-Raków z budową mostu, infrastruktura wodno- kanalizacyjną kosztowało wg pfu 61.500 zł. Szacowana wartość dokumentacji projektowej to ok. 300 tys zł. Gdyby Gmina nie miała programu funkcjonalno-użytkowego a chciałaby zrobić dokumentację projektową musiałaby zapłacić 300 tyś zł i nie ma Gmina do tego dofinansowania. Program pfu jest bardzo skomplikowany i określa budowę mostów. Budowa mostów wiąże się z długofalowymi uzgodnieniami związanymi z Wodami Polskimi, pozwoleniami wodno-prawnymi, pozwoleniami budowlanymi. Ta formuła realizacji zadana dopuszcza uzyskanie dwóch, trzech pozwoleń na budowę, rozpoczęcie realizacji zadania dużo wcześniej niż przy opracowaniu całości dokumentacji projektowej, wykonywanie zadań etapowo. Wykonawca może wejść na budowę i wykonywać instalacje wodno- kanalizacyjną i jednocześnie starać się o kolejne pozwolenia budowlane, poprzedzone pozwoleniem wodno-prawnym. To wszystko pokryte jest w całości z dofinansowania i można szybciej etapować zadanie.
Tak samo było w poprzednich zadaniach przebudowa wodociągu i kanalizacji sanitarnej
w Rakowie, przebudowa ul. Wiejskiej w Baborowie i Rynku.
Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała odnośnie przebudowy stacji uzdatniania wody w Suchej Psinie, czy prace tam zostały zakończone i inwestycja jest rozliczona.
Burmistrz Gminy – odpowiedział, że najtrudniejszy etap prac został zrealizowany.
W projekcie była jeszcze konieczność wykonania, uzyskania pozwolenia wodno-prawnego dla cząstkowego zakresu robót i teraz jest na końcowym etapie realizacja zadania. Większość automatyki została zamontowana, cena się nie zmienia.
Radna D.Fryzel-Kalita – wskazała, że przy tej inwestycji jest wzmianka o 380 tys zł – kwota przeniesiona z termomodernizacji i kwota z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – 1mln 500 tys zł to ta kwota którą Gmina uzyskała na ten cel i te kwoty są nadal na rachunku bankowym Gminy.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że tak. Dodał, że inwestycje z Polskiego Ładu są promesami, a z RFIL są środkami przeznaczonymi na określony cel.
Rdana D.Fryzel-Kalita – zapytała o przebudowę wodociągu i kanalizacji sanitarnej w Rakowie. Inwestycja w dużej mierze jest finansowana z PROW. Czy tutaj finansowanie jest w formie refundacji, czy zaliczki?
Burmistrz Gminy – refundacji
Radna D.Fryzel-Kalita – dodała, że całe roboty budowlane będą kosztu rzędu 1mln 407 tys zł a finansowanie to 1 mln 374 tys zł czyli nie 100 % otrzymamy, bo nie wszystko jest kosztem kwalifikowanym, bo PROW to nie jest 100% zwrotu kosztów kwalifikowanych tylko 64%
Burmistrz Gminy – poinformował, na te zadania o których radna mówi 6336 Gmina nie składała wniosku o dofinansowania, są to zadania z PROW z zakresie wodno-kanalizacyjnym budowy dróg. Natomiast to jest zadanie, gdzie pojawiła się możliwość 100% dofinansowania. Była przy tym duża konkurencja, Gmina Baborów była na poz. nr 17 i otrzymała 100% dofinansowania. Kwota 1.374.869 tys zł. Różnica pomiędzy tą kwotą a 1 mln 407 tys zł to przyłącza wodociągowe do posesji, tam gdzie będzie się wychodzić odcinkiem wodociągowym w granice działki prywatnej nie stanowi kosztów kwalifikowanych
i inspektor nadzoru też jest kosztem niekwalifikowanym.
Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała z jakich środków będzie sfinansowana ta różnica
Burmistrz Gminy – stwierdził, że po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego będzie wiadomo.
Radna D.Fryzel-Kalita – w wpf ta inwestycja opiewa na kwotę 1.585 tys zł
Skarbnik Gminy – wartość w wpf została wpisana na podstawie danych przekazanych przez pracownika merytorycznego.
Burmistrz Gminy –poinformował, że na etapie opracowania dokumentów szacowane były wartości poszczególnych zadań w oparciu o gminne inwestycje i pracownicy, którzy kompletowali wniosek zakładali wartość szacunkową w oparciu o analizy wartości kosztowych a ostateczne wyliczenia na postawie pfu opiewają na tak kwotę.
Radna D.Fryzel-Kalita- czyli ostateczna kwota to 1 mln 407 tys zł.
Burmistrz Gminy – ostateczna kwota będzie znana po przeprowadzeniu postępowania przetargowego.
Przewodniczący RM – wskazał, że w zestawieniu inwestycji wszędzie są koszty szacowane, należy się liczyć z tym, że koszty te mogą ulec zmianie.
Radny W.Śliwiński – zapytał o wpływy z podatku od osób fizycznych na 2023 r.. Jest kwota 3 mln 731 tys zł a na ten rok była 3 754 tys zł. Biorąc pod uwagę, że podatki w tym roku będą naliczane od 12% nie od 18% to te przychody powinny być mniejsze o 33 % a tu kwota jest ta sama. Z czego to wynika.
Skarbnik Gminy – kwoty ujęte w projekcie uchwały budżetowej w zakresie podatku od osób fizycznych wynikają z otrzymanego zawiadomienia z Ministerstwa Finansów i przyjmowane są wartości jakie Gmina otrzymuje w zawiadomieniu.
Radny W. Śliwiński – odniósł się do historii zadłużenia Gminy -w trakcie kadencji. W swojej wypowiedzi Burmistrz zatrzymał się na roku 2019 tj. na kwocie 8.159.886, 99 zł. Burmistrz 4 listopada 2022 r. na swojej stronie internetowej opublikował wszystkie te kwoty dotyczące zadłużenia Gminy Baborów w tej kadencji. Przedstawił kwoty zadłużenia w poszczególnych latach. Na koniec września 2022r. to 4.344.750 i na ostatniej komisji podano kwotę, że na koniec roku ma wynieść 5.029.000 zł. Co się wydarzyło do września, że dług Gminy zwiększył się o prawie 700 tys zł.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że realizacja zadań inwestycyjnych poszczególne płatności, które należy dochowywać są niekiedy zmienne. Teraz są dwie inwestycje, gdzie będzie się zmieniać płatności.
Radny W.Śliwiński – odnośnie kwot, które podał chciałby poznać kwotę refundacji za inwestycje, które zostały wykonane w tamtej kadencji.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że odnośnie dwóch zadań może powiedzieć, co do reszty to nie jest tematyka tej sesji i nie posiada takich danych. Kanalizacja w Dziećmarowie wynosiła 4 mln 227 tys zł a dofinansowanie 1 mln 973 tys 437 zł. Ratusz kosztował Gminę 3 mln 362 tys 451 zł 03 gr dofinansowania 1mln 559 tys 803 zł 77 gr. Wszystkie inwestycje są poniżej 50 % dofinansowania.
Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała, czy planowana jest podwyżka w zakresie gospodarki mieszkaniowej
Burmistrz Gminy – poinformował, że podwyżka w zakresie gospodarki mieszkaniowej była wprowadzona Zarządzeniem Burmistrza podwyższając stawki. Po I kwartale będzie wiadomo jak będą się kształtowały ceny we wspólnotach od 1m2 mieszkań we wspólnotach. Niedopuszczalne jest to by mieszkaniec o tym samym standardzie zarobkowym w mieszkaniu gminnym mógł żądać od Gminy remontu a obok w mieszkaniu mieszka właściciel mieszkania i musi realizować remonty we własnym zakresie. Chodzi o to by Gmina nie dopłacała za udział Gminy do wspólnot mieszkaniowych.
Radna E.Stanulewicz – czy teraz te opłaty są wyrównane
Burmistrz Gminy – stwierdził, że należałoby porównać zestawienia z poszczególnych wspólnot mieszkaniowych.
Radna E.Stanulewicz – zapytała ile razy Burmistrz zdecydował się na podwyżkę czynszu
Burmistrz Gminy – musi sprawdzić na kolejnej komisji przekaże informacje.
Radna E.Stanulewicz – zapytała jak często można dokonywać podwyżki czynszy.
Sekretarz Gminy – wskazał, że były cztery podwyżki z czego dwie dopiero wejdą w życie
z dniem 1 stycznia 2023r. i od 1 lipca będzie kolejna. Można raz na pół roku. Rozmawialiśmy o tym na sesji kilka miesięcy temu, że będą podwyżki od stycznia 2023 r.
Burmistrz Gminy- dodał, jeżeli wspólnoty mieszkaniowe zdecydują się na znaczny wzrost stawek to w przyszłym roku dalej będzie podejmowało się decyzje ze skutkiem na 2024 r.
Radna D.Fryzel-Kalita – czy część tabelaryczna projektu budżetu zawiera podwyżki w gospodarce mieszkaniowej
Skarbnik Gminy – stwierdziła, że tak
Radna D.Fryzel-Kalita – dodała, że w takim układzie uważa, że wydatki rzędu 835 tys zł a dochody 407 tys zł. nie bilansują się.
Skarbnik Gminy – wskazała, że nigdy się to nie bilansowało z uwagi na to, że przez ileś lat wcześniej nie było podwyżki czynszy. Ponadto podwyżki czynszu regulowane są przepisami prawa i zawierają określony poziom, wydatki rosną znacznie szybciej niż możliwości podwyższania czynszu i dlatego jest taka rozbieżność. Tak jest od lat, to nie pierwszy rok.
Burmistrz Gminy – jeszcze rok się nie skończył, a już jest kilka rzeczy, które są niezbędne na mieszkaniówce do wykonania. Zakres prac na mieszkaniówce jest ogromny.
Radna K.Bartman – zapytała, czy w związku z tą podwójną dotychczasową podwyżką więcej mieszkańców zalega z zapłatą czynszu czy jest to na stałym poziomie.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że jest grupa osób, która nie płaciła jak były niskie i nie płaci podwyższonego czynszu. Nie było negatywnego odzewu na urealnienie stawek czynszu we wspólnotach mieszkaniowych.
Przewodniczący RM – zgodził się z wypowiedzią radnej bo jest to niesprawiedliwość, że ktoś kto ma wykupione mieszkanie płaci więcej niż lokator gminny, a Gmina musi do tej stawki dopłacać.
Radna D.Fryzel-Kalita – stwierdziła, że nie skupiałaby się na tym, że jest to niesprawiedliwe, to jest związane z tym, że Gmina musi do gospodarki mieszkaniowej dopłacać i to jest główny problem. Podnoszenie tych stawek obwarowane jest określonymi przepisami prawa. Czy stawki podwyższane do tej pory były podwyższane do maksimum tego pułapu określonego prawem.
Burmistrz Gminie – odpowiedział, że nie
Sekretarz Gminy – wyjaśnił, że jeżeli chodzi o stawki, które wejdą od 1 stycznia 2023 r. zostały przyjęte w sierpniu i trzeba na trzy miesiące przed wejściem w życie poinformować mieszkańców o ich zmianie. Poprzednia stawka była od 1 stycznia 2020 r. jeszcze wcześniejsza od 2017 r. Nie można zwiększać stawek częściej jak raz na pół roku i nie mogą być stawki wyższe niż 2% wartości odtworzeniowej. W województwie co roku jest ona podawana przez Wojewodę. By dokładnie to przeanalizować to na którejś komisji można szczegółowo to omówić, bo są to skomplikowane wyliczenia. Również jednorazowy wzrost nie może być wyższy to reguluje ustawa, która zwiera kiedy i o ile może samorząd podwyższyć. Gmina jest na poziomie ok. 1/3 maksymalnej stawki. Wszystko jest
w Wieloletnim Programie Mieszkaniowym. Wg analizy podwyżka miała spowodować, że Gmina nie będzie już dopłacała do wspólnot, ale to były dane na sierpień.
Burmistrz Gminy – dodał, że analogicznie jest w podnoszeniu podatków co do sukcesywnej podwyżki stawek podatków. Różnica polega na tym, że stawki czynszu Burmistrz sam podejmuje decyzję podatki Rada.
Radny R. Kraszewski – przytoczył treść uchwały z 2021 r. RM odnośnie podnoszenia stawek czynszu, terminu i wartości odtworzeniowej.
Radny W. Śliwiński – rozumie, że należało dobrać ok. 2 mln bo jest 6 mln 400 zł, to jest 8 mln 100 zł po dokończeniu tych dwóch inwestycji. Czyli przy założeniu, że refundacja była 3 mln 400 tys zł to z tamtej kadencji praktycznie 3 mln 700 praktycznego zadłużenia zostało. Natomiast na dzień dzisiejszy jest 5 mln 029 zł to nie wiele się zmieniło a mało zostało zrobione.
Burmistrz Gminy – poinformował, że zadłużenie na koniec 2018 r. - 6 mln 440 tys 804 zł 93 gr. zwiększenie wartości kredytu aby zrealizować zadania i stan zadłużenia na 2019 – 8 mln 159 tys 873 zł 59 gr. I z tej kwoty mamy dwa dofinansowania 1 mln 973 tys 437 zł i Ratusz – 1 mln 559 tys 857 zł . O zadłużeniu można porozmawiać na najbliższych komisjach. Zastosowany jest ten sam model, który został zastosowany w stosunku do inwestycji Rynku, Wiejskiej, Rakowa. Też są z dofinansowaniem. Po to spłacane było zadłużenie, by dalej realizować. Są to ostatnie pieniądze z tej perspektywy.
Radny W. Śliwiński – stwierdził, że będąc radnym w kadencji 2010-2014 Gmina borykała się z problemami dużego zadłużenia 8 mln zł. W tamtym okresie stanowiło to 47 % zadłużenia Gminy. Poprzez całą kadencję zadłużenie Gminy wynosiło 15%. Główne inwestycje to remont ulicy Róży Wiatrów i Kwiatowej, Szkolnej, Stawowej, budowa świetlicy w Szczytach, remont świetlic wiejskich oraz w Baborowie i zakup wozu strażackiego.
I jeszcze można było zejść z tak dużego zadłużenia praktycznie do 15%.
Przewodniczący RM – stwierdził, że też dostała Gmina duży zwrot z inwestycji realizowanych przez poprzedniego Burmistrza, wtedy Gmina dostała bonus w postaci zwiększonej stawki za kwintal żyta. Ponadto chodzi o zupełnie inne pieniądze jeżeli chodzi
o wykonanie tych wszystkich inwestycji. Nie neguje tego, że to się wykonało, choć nie zrobiono ul. Kolejowej, bo wtedy już o tym mówił.
Burmistrz Gminy – dodał, że to za Burmistrza E. Wagi zostały skanalizowane w większości te drogi więc można było robić te drogi, co było powiązane ze zwrotem dofinansowań.
W przypadku tej kadencji trzeba było zwiększyć zadłużenie na realizację inwestycji. Rozpoczął się covid, inflacja i zupełnie inne czasy niż wówczas. Należy też wziąć pod uwagę wzrost minimalnego wynagrodzenia.
Radny J.Ronczka – wskazał, że ok. 450 tys zł spadło zadłużenie, bo projekt na Raków poszedł na prawie 800 tys zł po przejęciu władzy przez innego Burmistrza został wycofany i został zrobiony na 400 tys zł a wykonanie tego projektu wyszło na 340 tys zł. Czyli 500 tys zł oszczędności bez jakiejkolwiek pracy.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że łatwo się zapomina o sprawach, którym stawiono czoło
i zrealizowano. Była wykonana ul. Strażaków, ul. Piaskowa, duża droga w Dziećmarowie, droga w Babicach, kotłownia zbiorcza z Zespole Szkolno Przedszkolnym w UM.
Radna D.Fryzel- Kalita – zapytała o zobowiązanie w kwocie 120 tys zł po obowiązku przejęcia po zmarłym mieszkańcu spadku.
Sekretarz Gminy – Gmina otrzymała spadek po zmarłym mieszkańcu. Jeżeli mieszkaniec ma majątek a ma zadłużenie a spadkobiercy, rodzina nie przyjmuje spadku to automatycznie otrzymuje to Gmina i wszelkie roszczenia są do Gminy. W tym przypadku dzieje się tak, że jest obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji majątku do wysokości którego będzie odpowiadała. W tej chwili wycenia się wartość na 120 tys zł, dokładnie jaka jest wartość okaże się gdy zostanie przeprowadzona inwentaryzacja przeprowadzona przez sąd. Trzeba było wstrzymać egzekucję. Tyle na ile zostanie wyceniony tyle Gmina będzie musiała oddać.
Radna D. Fryzel-Kalita – rozumie, że plan jest taki by sprzedać nieruchomość i w ramach uzyskanych dochodów zwrócić
Sekretarz Gminy – dodał, że wątpliwości są takie czy Gmina nie dopłaci do tego, ale prawo tak zostało skonstruowane.
Przewodniczący RM – jako Gmina nie może się od tego uchylić.
Sekretarz Gminy – jedynie do wysokości majątku, który Gmina otrzymała. Zaczyna się pojawiać coraz więcej takich niespodzianek.
Radna E. Stanulewicz – zapytała o dział Gospodarka komunalna i ochrona środowiska – koszty bieżącej eksploatacji infrastruktury technicznej o co w tym chodzi- 78 tys zł i czy Gmina ma podpisaną umowę z weterynarzem.
Burmistrz Gminy – wskazał, że w ciągu roku wynikają nagłe zdarzenia typu kratka w jezdni, usunięcie usterek w kanalizacji deszczowej, sanitarnej itp. z w takich przypadkach będzie można z tego skorzystać. W najbliższych dniach będzie podpisywana umowa z nowym podmiotem w zakresie opieki weterynaryjnej.
Radna K.Bartman – zapytała o inwestycję zagospodarowanie boiska w sołectwie Tłustomosty, kwota 25 tys zł z czego część jest refundowana z funduszu sołeckiego część z budżetu. Co ta kwota obejmuje.
Burmistrz Gminy – wskazał, że ten zapis prawdopodobnie się zmieni, czekamy na interpretację prawną związaną z małą architekturą, która umożliwi Gminie wykonanie inwestycji zamiennej. Jeżeli urządzenie jest zużyte wymienia się je na nowe.
Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała o Dział 758 w dochodach refundacje poniesionych kosztów bieżących w ramach funduszu sołeckiego – 15.100 zł i dochodach majątkowych 31 tys zł. Czy Gmina otrzymuje dotację z Budżetu Państwa na fundusze sołeckie?
Skarbnik Gminy – odpowiedziała, że tak. Wyliczane jest to procentowo na podstawie ogólnych wartości przekazanych przez Ministra w lutym i składane jest rozliczenie wydatków z funduszu sołeckiego do końca maja do Wojewody, gdzie przeliczane są wskaźnikiem
i przekazuje do końca sierpnia dotację i we wrześniu jest szacunkowo przeliczane jakie będzie wykonanie wydatków z f.sołeckiego i wtedy ujmowane w projekcie budżetu. Jest to w zależności od roku ok. 30 %.
Wobec wyczerpania dyskusji Przewodniczący poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Głosowanie w sprawie podjęcia uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2023 rok - druk nr 350A/22 (16:30:00)
Wyniki imienne:
- ZA (9):
Krzysztof Tokarz, Michalina Jakubowska, Wiesław Sobczyk, Dorota Fitzoń, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Kamila Bartman, Jarosław Ronczka, Kazimierz Morys - PRZECIW (2):
Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński - WSTRZYMUJE SIĘ (3):
Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Marian Bliźnicki - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVII/360/2022 – która stanowi zał. nr 5 do protokołu.
4.2. wieloletniej prognozy finansowej - druk nr 351A/22 (16:31:00)- zał. nr 6 do protokołu.
Przewodniczący RM przytoczył treść Uchwały nr 603/2022 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie opinii o przedłożonym projekcie uchwały o wieloletniej prognozie finansowej Gminy Baborów zał. nr 7 do protokołu.
Opinia Komisji – pozytywna.
Głosowanie w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej - druk nr 351A/22 (16:37:00)
Wyniki imienne:
- ZA (9):
Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Kamila Bartman, Michalina Jakubowska, Kazimierz Morys, Jadwiga Kowalczykowska - PRZECIW (2):
Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński - WSTRZYMUJE SIĘ (3):
Ewa Stanulewicz, Marian Bliźnicki, Dagmara Fryzel-Kalita - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/361/2022 – która stanowi zał. nr 8 do protokołu.
4.3. wyboru Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- projekt druk nr 357/22 (16:37:00)- zał. nr 9 do protokołu.
Opinia Komisji – pozytywna
Przewodniczący złożył podziękowania za prace P. Jadwidze Kowalczykowskiej dotychczasowej Przewodniczącej Komisji.
Głosowanie w sprawie wyboru Pani Doroty Fitzoń na funkcję Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - projekt druk nr 357/22 (16:38:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski, Marian Bliźnicki, Wiesław Sobczyk, Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Jarosław Ronczka, Michalina Jakubowska, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys, Irena Biegus, Kamila Bartman, Dagmara Fryzel-Kalita - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Dorota Fitzoń - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/362/2022 – która stanowi zał. nr 10 do protokołu.
4.4. zmiany uchwały budżetowej oraz wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2022r.- projekt druk nr 359/22 (16:39:00)- zał. nr 11 do protokołu.
Opinia Komisji-pozytywna.
Głosowanie w sprawie zmiany uchwały budżetowej oraz wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2022 r.- projekt druk nr 359/22 (16:40:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Kamila Bartman, Michalina Jakubowska, Marian Bliźnicki, Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys, Jadwiga Kowalczykowska - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/363/2022 – która stanowi zał. nr 12 do protokołu.
4.5. zmiany wieloletniej prognozy finansowej- projekt druk nr 360/22 (16:40:00)- zał. nr 13 do protokołu.
Głosowanie w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 360/22 (16:40:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Dagmara Fryzel-Kalita, Jarosław Ronczka, Dorota Fitzoń, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Marian Bliźnicki, Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys, Kamila Bartman - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/364/2022 – która stanowi zał. nr 14 do protokołu.
4.6. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Baborów- projekt druk nr 358/22 (16:41:00)- zał. nr 15 do protokołu.
Opinia Komisji-pozytywna
Głosowania w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Baborów - projekt druk nr 358/22 (16:41:00)
Wyniki imienne:
- ZA (14):
Krzysztof Tokarz, Marian Bliźnicki, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Kamila Bartman, Dagmara Fryzel-Kalita, Dorota Fitzoń, Jarosław Ronczka, Roman Kraszewski, Ewa Stanulewicz, Wojciech Śliwiński, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/365/2022 – która stanowi zał. nr 16 do protokołu.
4.7. wydzierżawienia nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata i zawarcia kolejnej umowy do 3 lat - projekt druk nr 361/22 (16:41:00)- zał. nr 17 do protokołu.
Opinia Komisji-pozytywna.
Głosowania w sprawie wydzierżawienia nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata i zawarcia kolejnej umowy do 3 lat - projekt druk nr361/22 (16:42:00)
Wyniki imienne:
- ZA (14):
Krzysztof Tokarz, Marian Bliźnicki, Wiesław Sobczyk, Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska, Roman Kraszewski, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Kamila Bartman, Jarosław Ronczka, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/366/2022 – która stanowi zał. nr 18 do protokołu.
4.8. zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu Aktywna Szkoła w Baborowie - projekt druk nr 362/22 (16:42:00)- zal. nr 19 do protokołu.
Opinia Komisji-pozytywna
Burmistrz omówił wyjaśnił z czego wynika ta zmiana w projektach uchwał.
Głosowanie zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu Aktywna Szkoła w Baborowie - projekt druk nr 362/22 (16:46:00)
Wyniki imienne:
- ZA (14):
Marian Bliźnicki, Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski, Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Wojciech Śliwiński, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita, Kamila Bartman, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/367/2022 – która stanowi zał. nr 20 do protokołu.
4.9. zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu EKO-LOGIKA w Baborowie - projekt druk nr 363/22 (16:46:00)- zał. nr 21 do protokołu.
Opinia Komisji - pozytywna
Głosowanie zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu EKO-LOGIKA w Baborowie - projekt druk nr 363/22 (16:46:00)
Wyniki imienne:
- ZA (14):
Marian Bliźnicki, Wojciech Śliwiński, Kamila Bartman, Dagmara Fryzel-Kalita, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys, Michalina Jakubowska, Wiesław Sobczyk, Roman Kraszewski, Irena Biegus, Ewa Stanulewicz, Dorota Fitzoń, Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/368/2022 – która stanowi zał. nr 22 do protokołu.
4.10. zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu Miłośników Sułkowa w Sułkowie - projekt druk nr 364/22 (16:46:00)- zał. nr 23 do protokołu.
Opinia Komisji - pozytywna
Głosowanie zmiany uchwały w sprawie udzielenia pożyczki długoterminowej Stowarzyszeniu Miłośników Sułkowa w Sułkowie - projekt druk nr 364/22 (16:47:00)
Wyniki imienne:
- ZA (14):
Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Krzysztof Tokarz, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Wojciech Śliwiński, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Kamila Bartman, Dorota Fitzoń, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Roman Kraszewski, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU(1):
Magdalena Bradel
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXVI/369/2022 – która stanowi zał. nr 24 do protokołu.
5. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie miedzysesyjnym; (16:47:00)
6. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym; (16:48:00)
Burmistrz Gminy poinformował, że w okresie od ostatniej sesji głównie zajmował się przygotowaniem projektu budżetu, analizą stawek podatkowych, zmniejszeniem kosztów funkcjonowania jednostek organizacyjnych Gminy oraz realizacją trwających inwestycji, zakończeniem trwających prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Baborów, sprawami związanymi z zaopatrzeniem mieszkańców w węgiel.
7. Wolne wnioski i informacje; (16:50:00)
8. Zakończenie obrad. (16:50:00)
Przewodniczący RM złożył życzenia z okazji Nowego Roku i zakończył obrady XXXVII sesji RM.