Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

XXXV Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 1 grudnia 2022 r.

Protokół Nr XXXV/2022

z Sesji Rady Miejskiej w Baborowie

odbytej w dniu 1 grudnia 2022 r.

Obrady rozpoczęto 2022-12-01 o godz. 14:05:54, a zakończono o godz. 18:58:10 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 11 członków:

  1. Roman Kraszewski
  2. Wojciech Śliwiński
  3. Irena Biegus
  4. Marian Bliźnicki
  5. Dagmara Fryzel-Kalita
  6. Michalina Jakubowska
  7. Jadwiga Kowalczykowska
  8. Jarosław Ronczka
  9. Wiesław Sobczyk
  10. Ewa Stanulewicz
  11. Krzysztof Tokarz

1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad; (14:05:00)

2. Przedstawienie porządku obrad; (14:07:00)

3. Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji (14:07:00)

głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XXXI Sesji Rady Miejskiej - 23.06. 2022 r. (14:08:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (10):
    Krzysztof Tokarz, Wojciech Śliwiński, Irena Biegus, Roman Kraszewski, Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Dagmara Fryzel-Kalita, Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
  • BRAK GŁOSU(5):
    Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys, Wiesław Sobczyk

głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XXXII Sesji Rady Miejskiej - 31.08.2022 r. (14:09:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Wiesław Sobczyk, Wojciech Śliwiński, Krzysztof Tokarz, Irena Biegus, Jadwiga Kowalczykowska, Roman Kraszewski, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Michalina Jakubowska
  • BRAK GŁOSU(4):
    Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys

głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XXXIII Sesji Rady Miejskiej - 29.09. 2022 r. (14:10:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Wiesław Sobczyk, Irena Biegus, Wojciech Śliwiński, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz, Roman Kraszewski, Dagmara Fryzel-Kalita
  • BRAK GŁOSU(4):
    Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys

głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XXXIV Sesji Rady Miejskiej - 28.10.2022 r. (14:10:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Wojciech Śliwiński, Jadwiga Kowalczykowska, Krzysztof Tokarz, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Roman Kraszewski, Marian Bliźnicki
  • BRAK GŁOSU(4):
    Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys

4. Podjęcie uchwał w sprawach: (14:10:00)

4.1. odwołania radnego z funkcji Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- projekt druk nr 349/22 (14:10:00)- zał. nr 1 do protokołu.

Przewodniczący RM – poinformował, że do RM wpłynęło pismo, w którym P.Jadwiga Kowalczykowska złożyła rezygnację z funkcji Przewodniczącej Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego( zał. nr 1 do protokołu)

Podziękował P.J. Kowalczykowska za włożoną pracę.

Głosowanie w sprawie odwołania radnego z funkcji Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- projekt druk nr 349/22 (14:12:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Wiesław Sobczyk, Wojciech Śliwiński, Roman Kraszewski, Krzysztof Tokarz, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska, Marian Bliźnicki, Dagmara Fryzel-Kalita, Jarosław Ronczka
  • BRAK GŁOSU(4):
    Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXV/354/2022, która stanowi zał. nr 2 do protokołu.

4.2. wyboru Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- projekt druk nr 357/22 (14:12:00)- zał. nr 3 do protokołu

W związku z nieobecnością osoby zaproponowanej na Przewodniczącą Komisji Przewodniczący RM zgłosił wniosek formalny, w wyniku którego odstąpiono od podejmowania powyższej uchwały na obecnej sesji.

4.3. przyjęcia programu współpracy Gminy Baborów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami realizującymi zadania publiczne w 2023 roku - projekt druk nr 352/22 (14:17:00)- zał. nr 4 do protokołu.

Opinia Komisji - pozytywna

Głosowanie w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Baborów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami realizującymi zadania publiczne w 2023 roku - projekt druk nr 352/21 (14:18:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Wojciech Śliwiński, Irena Biegus, Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Marian Bliźnicki, Dagmara Fryzel-Kalita
  • BRAK GŁOSU(4):
    Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys

Nastąpiła zmiana quorum (14:18:00)

Liczba radnych obecnych na sali obrad: 12

Do sesji dołączyli radni:

  1. Kazimierz Morys

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXV/355/2022, która stanowi zał. nr 5 do protokołu.

4.4. określenia stawek podatku od nieruchomości - projekt druk nr 353/22 (14:18:00)- zał. nr 6 do protokołu.

Nastąpiła zmiana quorum (14:34:00)

Liczba radnych obecnych na sali obrad: 13

Do sesji dołączyli radni:

  1. Kamila Bartman

Opinia Komisji - negatywna

Dyskusja :

Radna Dagmara Fryzel – Kalita – stwierdziła, że porównała zaproponowane stawki ze stawkami z okolicznymi  gminami i część gmin nie podniosła stawek a większości  stawki są niższe niż w Gminie Baborów.

 

Radny Wojciech Śliwiński – odniósł się do wydatków Urzędu zaplanowanych na 2023 r. w oparciu o przedłożoną informację. Według jego obliczeń wynika, że średnia na jeden etat w Urzędzie wynosi 7.200 brutto zł na miesiąc, ta kwota przewyższa nawet średnią krajową. Ponadto odniósł się do wydatków GOK i OPS. Z jego wyliczeń wynika że średnio na jeden etat w OPS przypada 7.840 zł brutto. W związku z powyższym stwierdził, że z uwagi na sytuację w kraju związaną z inflację  i wzrostem innych czynników nie widzi możliwości zagłosowania za przyjęciem tak drastycznych podwyżek podatku głównie dla działalności gospodarczej.

 

Przewodniczący RM – wskazał, że chodzi nie tylko o wzrost płacy minimalnej, ale co za tym idzie pracownicy z wieloletnim stażem powinni otrzymać wynagrodzenie zgodnie z zajmowanym stanowiskiem i odpowiedzialnością. Nie ujmując pracy osobie dbającej o czystość jej wynagrodzenie będzie zbliżone do pracy pracownika z wieloletnim stażem, mającego dużą odpowiedzialność.  Należy pamiętać nie  tylko o najniższym wynagrodzeniu. Może się okazać , że nie będzie kogo przyjąć za takie wynagrodzenie. Ci ludzie też płacą podatki, muszą być na bieżąco z przepisami. Należy o tym pamiętać chcąc mieć obsługę  na określonym poziomie. 

 

Radna Ewa Stanulewicz – również podjęła temat wynagrodzeń pracowników w Urzędzie i innych jednostkach. Opowiedziała się za podwyżką płacy urzędnikom, natomiast niekoniecznie środków należy szukać w podwyżce podatków.

 

Przewodniczący RM – wskazał, że nie widać by podmioty gospodarcze, duże sieci sklepów w Baborowie  miały ceny na tym samym poziomie, one wzrosły. Mieszkańcy płacą za produkty czasami o 100% więcej a podatki będą na tym samym poziomie. Nie jest za tym, by wszystko opodatkowywać, ale by były realne, bo za chwilę mieszkańcy Gminy będą  chcieli mieć wyremontowane drogi itd., a z czego Gmina ma to zrobić. Nie porównujmy się do innych Gmin, bo ich budżety są na innym poziomie, chociaż każdy może wyrażać swoją opinię i głosować według własnego uznania. 

 

Radna Michalina Jakubowska – stwierdziła, że proponuje się podwyżkę podatku, ale przedsiębiorcy również podnoszą ceny. Dodała, że  jeżeli teraz nie poniesione zostaną stawki, to w przyszłym roku trzeba będzie ponieść jeszcze wyżej.

 

Radna Ewa Stanulewicz – stwierdziła, że wszystkie argumenty są słuszne, ale nie ma sumienia ponieść podatków i patrzeć ludziom w oczy. Są trudne czasy a Rada kolejny raz proponuje podwyżki. To, że wszystko wzrasta, to jeszcze my mamy podnosić. Szukajmy oszczędności gdzie indziej.

 

Radny W.Śliwiński – dopowiedział, że same ceny, które rosną to nie wszystko w przedsiębiorczości znaczenie mają obroty, które mogą drastycznie spadać  w wyniku tych wysokich cen. Ponownie odniósł się do wynagrodzeń w UM. Jego zdaniem jest duża możliwość ograniczenia tej kwoty.

 

Burmistrz Gminy – nawiązał do stawek za wynajem mieszkań i żądań lokatorów. Urzędy zajmują się coraz większą ilością spraw w coraz większym zakresie. Tylko do pracowników jest coraz więcej roszeń. Do innych instytucji trudno się dostać np. TAURON i wszystko jest wyładowywane na pracownikach Urzędu. Na  wczorajszej Komisji jeden z radnych co słychać na nagraniu powiedział to nie muszą pracować w Urzędzie. Ciężko będzie w najbliższych latach utrzymać kadrę pracowniczą w Urzędzie, a najtrudniejsze lata w samorządach dopiero będą. Porównał sytuacje sąsiednich gmin  mając na względzie jakość dróg, położenie. Nie wiadomo z czego już rezygnować, ponieważ kwoty wydatków nie maleją a w styczniu może być jeszcze drożej. Ustalamy pewien zakres kwot, które  mogą być nierealne. Pojawiła się informacja, że samorządy mają ograniczyć 10% a ministerstwo 5%. Przekazał informacje związane ze wzrostem cen energii od początku roku do dzisiaj. Z tytułu wyłączenia oświetlenia ulicznego na 5 godzin  to 111 tys zł w przyszłym roku, trudno mówić, że to oszczędności  to hamulec, żeby nie było za dużego wzrostu, żeby starać się utrzymać się na tym samym poziomie. Nie wiadomo z czego już oszczędzać i na czym ograniczać. By móc zając się dystrybucją węgla dla mieszkańców trzeba było zamknąć kasę na ten czas, by uniknąć zatrudnienia i zwiększenia kosztów administracyjnych.

 

Radna J.Kowalczykowska – zgłosiła, że świetlica w Sułkowie nie ma opału, a mieszkają tam również lokatorzy. Tłumaczenie jest takie, że nie środków na zakup tego opału.

 

 

Przewodniczący RM – zwrócił uwagę, że wydatki Gminy to też budynki użyteczności publicznej. Widać w jakim stopniu subwencja oświatowa pokrywa koszty związane z  oświatą.

 

Burmistrz Gminy – nadmienił, że mimo czwartego roku kadencji inwestycja remontu ratusza jeszcze trwa. Jednym z warunków  dofinansowania jest zwiększenie zatrudnienia w GOK. Zwlekano z tym z uwagi na covid i inne zdarzenia uzyskując zgodę na przedłużenie terminu zatrudnienia. Wówczas można było jeszcze coś zaplanować obecnie jest to bardzo trudne.

 

 Radny Marian Bliźnicki – zapytał jakie jest  zadłużenie mieszkańców wobec Gminy

 

Skarbnik Gminy – na ten moment nie jest w stanie odpowiedzieć bez wglądu w  dokumenty, których przy sobie nie ma.

 

Radny M.Bliźnicki – dodał, że to bardzo źle że nie bo ma to znaczenie do podatków

 

Skarbnik Gminy – stwierdził, że radny wcześniej nie zgłosił takiego wniosku. Są to dane, które wynikają z ewidencji i nie jest w stanie z pamięci podać dokładnej kwoty. Jeżeli  jest takie życzenie proszę o przerwę i takie dane mogę udostępnić na stan 30.09.

 

Radny M.Bliźnicki – poprosił o przerwę a tym samym  wnioskowane dane.

 

Radna D.Fryzel-Kalita – stwierdziła, że szanuje decyzje wszystkich i wskazała, że radni podobnie jak Burmistrz są dla społeczeństwa. Należy pamiętać, że większość mieszkańców to osoby starsze, dbajmy o nich a proponujemy bliskie maksymalnym stawki wg tabeli Ministra Finansów na 2023 r.

 

Przewodniczący RM ogłosił 10 min przerwę w obradach.

 

Po przerwie Przew. RM wznowił obrady Sesji.

 

Radny M.Bliźnicki – ponowił swoje pytanie odnośnie zadłużenia mieszkańców wobec Gminy

 

Skarbnik Gminy – podając dane ze sprawozdania na stan 30.09. 2022 r. poinformowała, że zadłużenie mieszkańców z tytułu odbioru i zagospodarowania odpadów- 161.609 zł, należności czynszowych – 247.674 zł, podatków i opłat tj. podatek rolny, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych  oraz podatek leśny w odniesieniu do osób prawnych – 1.889.856 od osób fizycznych – 690.513, 99 zł w tym należności zahipotekowane (wstrzymuje przedawnienie)- 1.157.015,93 zł i od osób fizycznych -  323.446, 88 zł. W stosunku do wszystkich należności prowadzone jest postępowanie windykacyjne. Zgodnie z określonymi przepisami wysyłane są upomnienia, tytuły wykonawcze przekazywane do Urzędu Skarbowego. Jedynie w przypadku czynszy całe postępowanie prowadzone jest przez kancelarię  prawną i windykacja następuje w formie wyroku sądu, który przekazywany jest do komornika. Do momentu wpłaty bądź przedawnienia muszą być te należności pokazywane w sprawozdaniu. Odnośnie osób prawnych są takie przedsiębiorstwa tzw.”krzaki” na terenie Gminy, które nie prowadzą działalności, nie płacą podatków  natomiast nie można odstąpić od wymiaru. W związku z tym co roku  zadłużenie  z tego tytułu rośnie.

 

Radna Kamila Bartman – zapytała o kwotę umorzeń

 

Skarbnik Gminy – odpowiedziała, że nie ma takich danych przy sobie, ale taka informacja jest na BIP.

 

Burmistrz Gminy – nawiązał do ulg inwestycyjnych w rolnictwie czyli ulg z tytułu fotowoltaiki

Radny W.Śliwiński – zapytał dlaczego GOK jako obiekt nie został przeniesiony do Ratusza. Ponosimy jakby podwójne koszty z tymi obiektami. Już 4 lata a biblioteka jest dalej w starym obiekcie.

 

Burmistrz Gminy – odpowiedział, że jego zdaniem cała działalność GOK mieści się w Ratuszu.

Wniosek na remont Ratusza zakładał wykonanie poszczególnych pomieszczeń. Był problem na etapie realizacji zakończenia prac na początku kadencji, ponieważ złożony wniosek i umowa realizowana w ramach dofinansowania nie zakładała w ogóle biur  w Ratuszu i trzeba było zrezygnować  z części dofinansowania żeby wprowadzić biura, ale trzeba było pokazać we wniosku biura związane z prowadzeniem kultury.   Księgowa powiązana z GOK nie świadczy działalności bezpośrednio z rozwojem kulturalnym i nie można było wprowadzić tego stanowiska do Ratusza. Biblioteki nie można przenieść do Ratusza, bo każde pomieszczenie jest opisane na co ma być przeznaczone. Podobnie jest z salą ślubów. By ograniczyć koszty prowadzone są rozmowy z Lokalna Grupą Działania Płaskowyż Dobrej Ziemi, aby w starym GOK utworzyć Inkubator Rozwoju. Wiele rzeczy jest niemożliwych do zrobienia z uwagi na sprawy formalno prawne.

 

Radna Kamila Bartman – zapytała jak długo muszą być jeszcze spełnione warunki odnośnie Ratusza.

 

Burmistrz Gminy- stwierdził, że udało się uzgodnić z Zarządem Województwa Opolskiego przedłużenie terminu realizacji poszczególnych punktów z umowy. Do czerwca przyszłego roku należy zwiększyć zatrudnienie w GOK i obawia się, że zatrudnienie będzie konieczne aby nie zwracać środków z dotacji na przebudowę, nie o 1,5 etatu ale na czas składania wniosku.

 

Radny W.Śliwiński – dodał, że trwałość projektu to chyba 5 lat i po tym czasie powinniśmy sami decydować  co tam się będzie działo.

 

Burmistrz Gminy – uzupełniając wskazał, że to zatrudnienie należy utrzymać przez 5 lat. Jeżeli będzie miał wiedzę ostateczna to ja przekaże. Nawiązał do zaplanowanych w budżecie inwestycji, inflacji a realnego wzrostu kosztów o kilkadziesiąt procent.

Okres 5 letni jest, ale nie ma przed sobą dokumentów, gdzie są wskaźniki z RPO. Okres 5-letni trwałości projektu rozpoczyna się od zakończenia realizacji zadania. Nasza realizacja zadania jeszcze się nie skończyła. Ona się skończy poprzez zatrudnienie osób. Projekt zakładał wykonanie robót budowlanych , wszystkie zdania związane z realizacją zajęć kulturalnych dla dzieci poprzez organizacje imprez itd. oraz zatrudnienie pracowników. Jak skończymy trzeci czynnik to rozpocznie się okres trwałości projektu. Analizowano wszystkie pomieszczenia np. by w piwnicy złożyć jakieś materiały potrzebna jest wentylacja, której koszt to ok. 1 mln zł. Budynek nie ma zrobionej izolacji i drenażu. Może kiedyś uda się wprowadzić bibliotekę do ratusza. Zmiana sposobu użytkowania pomieszczeń na bibliotekę wiąże się z przystosowaniem dla osób niepełnosprawnych, uzyskaniem pozwolenia konserwatorskiego. Obiekty użyteczności publicznej muszą mieć zagwarantowany dostęp dla osób niepełnosprawnych.

 

Radny W.Śliwiński – zapytał ile etatów trzeba zagwarantować

 

Burmistrz Gminy – opowiedział, że 1,5 etatu do zatrudnienia w 2016 r. czy 2017 r.

 

Wiceprzewodniczący RM J.Ronczka -  stwierdził, że w przeszłości były rozmowy by nie podnosić podatków raz na jakiś czas . Wskazał, by robić to systematycznie co roku o koszty inflacji. Nikt nie przypuszczał, że inflacja będzie taka wysoka. Poza tym do wszystkiego dopłacając np. do odpadów okaże się, że oprócz tego na nic więcej nie będzie Gminy stać i nic nie będzie można robić, a każdy z nas chciałby by coś było robione, czy chodnik czy inne zadania. Wychodzi na to, że z jednej strony mamy oszczędzać a z drugiej dopłacać.

Przewodniczący RM – stwierdził, że temat podatków nie jest popularny i zawsze trudny do podjęcia, bo to uderza w osoby najmniej zamożne.

 

Wobec braku kolnych głosów  Przewodniczący zamknął dyskusję.

 

Głosowanie w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości - projekt druk nr 353/22 (15:34:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (6):
    Wiesław Sobczyk, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Kazimierz Morys, Irena Biegus, Michalina Jakubowska
  • PRZECIW (6):
    Kamila Bartman, Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Marian Bliźnicki, Roman Kraszewski
  • WSTRZYMUJE SIĘ (1):
    Krzysztof Tokarz
  • BRAK GŁOSU(2):
    Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń

W związku z brakiem większości  uchwała nie została podjęta.

4.5. wyboru metody ustalenia za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty - projekt druk nr 354/22 (15:35:00)- zał. nr 7 do protokołu.

Opinia Komisji – negatywna

Dyskusja:

Radna D. Fryzel-Kalita – w nawiązaniu do wypowiedzi, że nie możemy się porównywać do innych gmin w przypadku podatków ale jak radni mają sobie wyrobić opinię skoro nie zasięgnięto opinii  jakie stawki mają inne gminy. Przytoczyła stawki za odpady komunalne z sąsiednich gmin. Dodała, ze radni otrzymali w dniu komisji informacje i na obecna sesje dlaczego koszty uległy zmianie.

Prezez ZUK Anna Bunczek-Mróz – wyjaśniła, że w dniu wczorajszym wpłynęła do ZUK informacja z instalacji NAPRZÓD o zmianie cennika, o czym na komisji mówiła, że tak może być. Stąd nowa kalkulacja, która uwzględnia nowe stawki, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. Zmianie uległa cena za opady zmieszane, popiół, odpady biodegradowalne oraz wielkogabaryty.

Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała o koszty administrowania PSZOK za 2022 to 24 tys zł , a na 2023 r. koszt ok. 89 tys zł z czego to wynika

Prezes ZUK – poinformowała, że do tej pory do 29 grudnia 2022 r. ZUK administruje w jednym miejscu PSZOK-iem i wysypiskiem. Więc koszty są dzielone na składowisko odpadów i PSZOK. Od 1 stycznia składowisko ulega zamknięciu i zostanie poddane rekultywacji przez firmę zewnętrzną. Koszty administracyjne obsługi PSZOK będą tylko obciążały PSZOK a nie również składowisko. Do tej pory Gmina z budżetu pokrywała koszty składowiska. Tej pozycji na rok 2023 nie będzie, ale tym samym zwiększa się koszt utrzymania PSZOK-u.

Radny M.Bliźnicki – zapytał ile jest podpisanych deklaracji w Gminie Baborów, a le jest niepodpisanych w stosunku do mieszkańców Gminy Baborów.

Burmistrz Gminy – stwierdził, że te osoby, które zadeklarowały zostały podpisane umowy. Jeżeli jest informacja, że u sąsiadów mieszka 5 osób a nie 2  to można zgłosić, natomiast Gmina ma deklaracje i mieszkańcy uważają, że jest to 100% osób które mieszkają. Przy udzielaniu różnych dodatków weryfikowane są deklaracje.

Radny M.Bliźnicki – powiedział, że dowiadywał się z różnych źródeł i okazuje się, ze 1400 deklaracji jest mniej do mieszkańców Gminy.

Burmistrz Gminy – wyjaśnił, że zameldowanie nie jest jednoznaczne z zamieszkiwaniem i przebywaniem na terenie Gminy.

Radny M.Bliźnicki – dodał, że widzi słyszy kto nie płaci

Radna M.Jakubowska – zaproponowała wskazanie tych osób, skoro radny ma takie informacje

Radny W.Śliwiński – wskazał, że to nie jest tajemnica bo w otrzymanych dokumentach jest informacja dot. analizy liczby mieszkańców i podane są konkretne liczby. Liczba mieszkańców 5432, liczba zamieszkałych osób 4694 i różnica wynosi 1148 i zostało napisane, że może to wynikać z faktu, że  znaczna cześć osób zameldowana na terenie Gminy Baborów pracuje za granicą bądź mieszka na terenie innych gmin. Myślę, ze Burmistrz dane zwiał z wiarygodnego źródła i trzeba to przyjąć.

Burmistrz Gminy – odniósł się do kontroli oświadczeń mieszkańców w deklaracji, to osoby, które deklarują podpisują się pod tym dokumentem oraz  zestawień przytoczonych przez radną z sąsiednich gmin. Zaznaczył, że Gmina Baborów jest gminą wiejsko-miejską i w Baborowie jest zabudowa wielorodzinna od której ZUK co tydzień przez 7-cy w roku  zobowiązany jest odbierać odpady. Nie zawsze te odpady są a ZUK ma płacone od tony. Stąd nieadekwatne jest porównanie do Gminy Pietrowice i Branice, gdzie tej zabudowy nie ma. Instalacja regionalna w Raciborzu - partnerem publiczno -prywatnym jest miasto Racibórz- zagwarantowana stawka przyjęcia opadów przez  od wielu lat. Gmina Kietrz – instalacja  regionalna na ternie Gminy Kietrz. Gmina Głogówek ma stawkę 35 zł i dopłaca różnicę. Gmina Głuchołazy  od sierpnia ma 38 zł.

Radny R.Kraszewski – zaznaczył, że w Pietrowicach Wiejskich jest zasadnicza różnica. Gmina Baborów wywozi 2100 ton ze swojego terenu a Pietrowice Wielkie 3500 ton i to generuje dodatkowe koszty. Ilość zebranych środków od mieszkańców to1 mln 480 tys zł a w stosunku do zadeklarowanych powinno być 1 mln 700 tys zł. Wynika z tego, że ilość osób niepłacących jest większa. Proponował sposób weryfikacji ilości mieszkańców na podstawie pobieranych 500 PLUS, dodatków mieszkaniowych i różnych takich świadczeń wypłacanych przez OPS, szkołę, Gminę. Była również propozycja, by uzależnić to od zużycia wody. Padło hasło, że Gmina nie jest w stanie tego weryfikować, bo są przepisy RODO i jest zabronione. Gmina Kietrz chwali się prowadzeniem tej aplikacji. W prognozie na 2023 r. ZUK prognozuje spadek popiołu o 100 ton . Uważa że ZUK po analizie stwierdził, że poniesie stratę i stąd ta zniżka.

Burmistrz Gminy – zapytał, że różnica między Pietrowicami a Baborowem- to w zabudowie zamieszkałej,  niezamieszkałej czy w zabudowie mieszanej.

Radny R.Kraszewski – stwierdził, że jest to suma wszystkich odpadów z Gminy Pietrowice.

Burmistrz Gminy – poinformował, że Gmina ma obowiązek rozdzielić odpady pod kątem zagospodarowania i odbioru. Taki jest zapis w ustawie o utrzymaniu porządku w gminach. Powinien być rozdział między zagospodarowaniem a transportem. Gmina Pietrowice W. a Gmina Baborów się różnią się choćby ilością przedsiębiorstw. Jedno duże przedsiębiorstwo daje znaczące zwiększenie odpadów. Prócz tego są jeszcze inne większe przedsiębiorstwa na terenie tej Gminy, które generują odpady.  Zamiar wprowadzenia  aplikacji pojawił się w Gminie Kietrz i Mieście Racibórz. Z przeprowadzonych rozmów z Kietrzem i Raciborzem wynika, że gdyby aplikacja  miała być realizowana w takim zakresie jakim ktoś tam przewidział wymaga zmiany danych osobowych. Aplikacja nie może przetwarzać informacji, które są do tego niezbędne. Gmina nie jest w stanie zweryfikować ilości zamieszkujących osób.

Radna K.Bartman – stwierdziła, że należy wziąć pod uwagę, że Gmina Baborów  posiada ulgę dla emerytów i na trzecie i kolejne dziecko. Ze swojego środowiska wie wiele osób zameldowanych nie przebywa pod tym adresem.

Radna D.Fryzel-Kalita – stwierdziła, że w Pietrowicach W. jest ulga na bio odpady. Nie neguje że Gminy podniosą z uwagi na stawki na RIBOK-u a w Gminie Baborów bez wiedzy o zroście tych cen już zaproponowano stawkę 35 zł. Z wyliczeń obecnych wynika, że stawka wychodzi 39 zł. Poprosiła o informację dot. kosztów prac niezbędnych do wykonania na placu magazynowy czy to jest PSZOK czy to jest plan składowiska.

Prezes ZUK – wskazała, że jest to plac magazynowy przy PSZOK na którym przechowywane są  odpady wielogabarytowe. które wywożone są w okresie późniejszym. Obecnie już nie spełnia wymogów rozporządzenia zmienionego w ubiegłym roku. Cały plac jest własnością Gminy, ZUK nim administruje.

Radna D.Fryzel-Kalita- zapytała czy na tym placu zostały zamontowane kamery i czy ich koszt był wliczony do stawki za odpady.

Skarbnik Gminy – stwierdziła, że jeżeli koszty obejmowały wysypisko i PSZOK zostały podzielone proporcjonalnie. Monitoring był robiony na całym terenie więc tak zostało rozliczone. Kamery zostały wliczone do kosztów związanych z odbiorem i zagospodarowaniem odpadów.

Przew. RM – dodał, że należy pamiętać, że w zestawieniach ZUK są szacowane ilości odpadów, nigdy nie wiadomo ile naprawdę ich będzie. Z obserwacji widać, że odpadów jest coraz więcej. Nie wiemy czy stawka w ciągu roku pokryje koszty. Sytuacja jest dynamiczna zarówno o koszty energii, gazu i innych kosztów.

Radny R. Kraszewski – stwierdził, że w Głubczycach jest ulga na bio w wysokości 4 zł.

Sekretarz Gminy - zaznaczył, że w Głubczycach jest na gospodarstwo a w Gminie Baborów ulga jest na osobę.

Burmistrz Gminy – wskazał, że obecnie w Gminie Baborów jest stawka 32 zł ale w poprzednich latach Gmina Baborów miała stawkę niższa niż sąsiednie Gminy. Teraz należy sprawdzić, które Gminy mają ulgi, są gminami wiejskimi.

Radna E.Stanulewicz – zapytała o koszty transportu, bo różnica jest o 100% wzrostu na 2023r.

Prezes ZUK – odpowiedział, że koszt transportu dotychczas był liczony na podstawie 2019 r.. Jest to pierwsza zmiana stawek od 2019r.

Prezes ZUK – dodała, że od 2019 r. kwoty za transport nie były podnoszone, bo co roku była informacja o wzroście kosztów na instalacji za zagospodarowanie i żeby oszczędzić mieszkańców Spółka nie podnosiła swojej stawki. Dzisiaj Spółka jest w takiej sytuacji, że nie ma możliwości świadczenia tej usługi za kwotę 270 zł.. Pierwsza przedłożona radnym kalkulacja wynikała głównie podniesienia stawki za transport. 834 tys zł. Jest kwotą brutto natomiast Spółka na pokrycie kosztów będzie miała kwotę netto.
W przeliczeniu na cały rok, to na miesiąc jest tylko 64 tys zł. Żeby utrzymać dwie śmieciarki, 8 pracowników, zakupić paliwo, amortyzację, koszty napraw, opłat itd. Jest to pierwsza podwyżka kosztów transportu.

 

Burmistrz Gminy – dodał, że wzrost na  instalacji spowodował wzrost o 129 tys zł. I dodatkowo trzeba je zabezpieczyć i z czego by zrezygnować. Stawek podatku nie podjęto, więc nie ma środków na pokrycie minimalnego  wynagrodzenia  i innych wydatków. Tylko problem jest taki, że nikt nie powiedział z czego zrezygnować. Trzeba znaleźć 500 tys zł by zabezpieczyć te wydatki.

Prezes ZUK – zakładając, że  ilość odpadów będzie taka jak zaplanowano.

Radny J.Ronczka –  stwierdził, że nawet ogłaszając przetarg, kto zagwarantuje że będzie taniej . Należy pamiętać, że w ZUK -u zatrudnionych jest 70 pracowników.

Radny W. Śliwiński – stwierdził, że gdyby w przeszłości nie zrobiono problemu z jakąś tajemnicą handlową byłaby dzisiaj jasność sytuacji. Jeżeli Gmina podpisuje umowę z ZUK własna spółką Skarbu Gminy to mogą sobie podpisać co chcą, ale gdybyśmy mieli dane dotyczące instalacji ile odpadów jest tam wywożonych, za jaką cenę nie było by wątpliwości, bo kalkulacja byłaby prosta. A tak w tym temacie nie mamy żadnej wiedzy, oprócz tych dokumentów, które są przedkładane, które nie do końca muszą być wiarygodne. 

Przewodniczący RM – stwierdził, że nie ma takich podejrzeń, że Pani Prezes próbuje coś ukrywać. Jeżeli są umowy, gdzie obowiązuje tajemnica handlowa to nie wymyśla tego P.Prezes. Wskazał, że tych danych mamy wręcz nadmiar, stąd wątpliwości, podejrzenia i szukanie. Jest to ważna dyskusja bo rozmawiamy o pieniądzach naszych mieszkańców. Za chwile jak nie będzie z czego to ZUK nie będzie odbierał odpadów i co wtedy.

Prezes ZUK – przypomniała po raz ostatni radnemu, że są organy jak prokuratura i wyprasza sobie by radny podejrzewał ja publicznie o fałszowanie danych łącznie z Burmistrzem. Jeżeli jest takie podejrzenie i oskarżenia to proszę zgłosić to do Prokuratury, a jeżeli nie proszę nie używać takich słów.

Burmistrz Gminy – wskazał, że kontrola prowadzona przez radnych  w różnych formach- samodzielnie przez radnych, przez Komisję Rewizyjną trwała przez 4 lata. Mówiono, że radni mogą wystąpić do „NAPRZÓD” z zapytaniem jakie są ceny na instalacji regionalnej w Kietrzu. Do dzisiaj nie wystąpiono do firmy NAPRZÓD. Na wniosek Przewodniczącego RM Rada Nadzorcza ZUK przeprowadziła kontrolę
w spółce, gdzie nie stwierdzono zawyżania kosztów pomiędzy cenami na instalacji
a cenami z Gminą Baborów. Nawiązał do prowadzonej działalności w ZUK
i wielofunkcyjności np. w zakupie samochodów itd.

Przewodniczący RM – zasugerował by nie wracać do historii, temat został zakończony , żadne wnioski do Prokuratury czy innych organów nie zostały złożone. Należy odnieść się do procedowanej uchwały.

Przewodniczący z uwagi na brak pytań zamknął dyskusję.

 

 

 

Głosowanie w sprawie wyboru metody ustalenia za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty - projekt druk nr 354/22 (16:23:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (7):
    Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Michalina Jakubowska, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Jarosław Ronczka,Kazimierz Morys( zagłosował poprzez podniesienie ręki)
  • PRZECIW (5):
    Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki( zagłosował poprzez podniesienie reki)
  • BRAK GŁOSU(4):
     Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń,

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXV/356/2022, która stanowi zał. nr 8 do protokołu.

Przewodniczący RM ogłosił 10 min. przerwę w obradach.

Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady.

4.6. wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2022 rok - projekt druk nr 355/22 (16:37:00)- zał. nr 9 do protokołu.

Opinia Komisji – pozytywna.

Radna K.Bartman – zapytała jak wygląda sytuacja podłączenia mediów  na ul. Klonowej. Jedna z rodzin planuje się w lutym przeprowadzić, a do chwili obecnej media są niepodłączone.

Burmistrz Gminy – poinformował, że z wszystkimi mieszkańcami jest w kontakcie i są informowani. Wartość uzbrojenia tych działek znacząco wzrosła przez inflacje i inne czynniki gospodarcze od uzbrojenia działek przy ul. Widokowej wynosi 1mln 250 tys zł. Pytał o opinie mieszkańców czy próbujemy robić to teraz czyli kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej lub próbujemy złożyć wniosek 
w przyszłym roku i robimy w całości. Zostanie nam kanalizacja deszczowa i instalacja oświetleniowa. Jest kosztem kwalifikowanym przy pracach inwestycyjnych związanych z drogami. Wspólnie z mieszkańcami ustalono, że staramy się robić jak najszybciej kanalizację sanitarną i sieć wodociągową plus odcinek kanalizacji deszczowej. W ten sposób uzyskaliśmy kwotę  po przetargową ok. 500 tys zł. Część tej kwoty zostanie pokryta subwencja rozwojową uzyskana na budowę kanalizacji w szacunkowej kwocie 300 tys zł. Pozostająca kwota 700 tys zł zostanie wykorzystana jako wkład własny do kanalizacji sanitarnej w Tłustomostach w ramach dużego zadania inwestycyjnego połączone z siecią w Rakowie.

Radna K.Bartman – odniosła się do wypowiedzi i stwierdziła, że nie twierdzi, że nie było rozmów na komisjach i z mieszkańcami, ale widocznie nie jest to wystarczające skoro proszą o interwencję. Twierdzą, że najpierw było obiecane początkiem roku, później w połowie roku, a jest koniec roku i nie widać kiedy to będzie zrobione. Mają sprzedane mieszkanie i do lutego muszą się wyprowadzić i trudno się dziwić, że się niepokoją.  Czy  w tej kwocie 1 mln 250 tys zł to była kwota z oświetleniem?

Burmistrz Gminy – poinformował, że mówił, że będzie oświetlenie.  Czekamy do sesji i i  zatwierdzenie zmian a z mieszkańcami rozmawiał.

Radna K.Bartman – dodała, że w dniu wczorajszym proszono ją o to stąd pytania.

Radna E.Stanulewicz –  kwota 276 tys zł pochodząca z tzw. subwencji na kanalizację otrzymaną w 2021 r. co to była za subwencja.

Burmistrz Gminy – subwencja rozwojowa na kanalizacje

Radna E.Stanulewicz – zapytała na jaka kanalizację

Burmistrz Gminy – wyjaśnił, że w 2021 r. Gmina otrzymała subwencje rozwojową ogólnie na realizację  zadań inwestycyjnych związanych z budową kanalizacji sanitarnej. Z tej subwencji rozwojowej Gmina będzie pokrywać wkłady własne przy wszystkich inwestycjach związanych z budową kanalizacji sanitarnej. Trudno zrozumieć mieszkańcom jak ceny się zmieniają i realia naszego życia. Koszty zadań inwestycyjnych wzrosły w bardzo dużym stopniu, więc trudno rozliczać Gminę,  Burmistrza czy radnych - bo miało być.

Radna E.Stanulewicz – kwota co cała subwencja czy część

Burmistrz Gminy – odpowiedział, że subwencję, którą Gmina otrzymała  to 900 tys zł to subwencja rozwojowa tylko i wyłącznie na budowę kanalizacji na terenie Gminy Baborów.

Radna K.Bartman – zapytała, czy dobrze rozumie, że wcześniej te środki były zaplanowane na ul. Klonową a teraz 700 tys zł przesuwane jest na Tłustomosty

Burmistrz Gminy – to jest budowa kanalizacji sanitarnej w Tłustomostach, rurociągu tłocznego z przyłączami, budowa kanalizacji sanitarnej z wodociągiem w Rakowie 

Radna K.Bartman – dodała, ze nie ma pretensji do Burmistrza, że coś miało być a nie ma, ale stara się zrozumieć mieszkańców. Gmina sprzedała działki   zapisując w akcie notarialnym, że do 5 lat mieszkańcy mają się wybudować. Po niespełna dwóch latach mieszkańcy się wybudowali a Gmina nie jest w stanie podłączyć im mediów. Czy te prace rozpoczną się w grudniu czy dopiero po nowym roku.

Burmistrz Gminy – zaznaczy, że planowano ale ceny z różnych względów wzrosły a była świadomość, że nie było to jedyne zadanie inwestycyjne do realizacji. Stwierdził, że zadzwoni do tych mieszkańców, bo oni dzwonią i są informowani o tym co się dzieje. Po sesji będzie możliwość ogłoszenia w BIP zakończenia postępowania przetargowego  u umowa idzie do podpisania. Potencjalny wykonawca, który dał najkorzystniejszą ofertę jest w gotowości wejścia w teren.

Radna E.Stanulewicz – stwierdził, że cała inwestycja ma kosztować 1mln 200 tys zł , co będzie zrobione za te 550 tys zł i czy na drogą część również będziemy brany kredyt.

 

Burmistrz Gminy – jeżeli chodzi o ten zakres, który jest teraz budowa kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej i odcinka kanalizacji deszczowej celem odbioru wód opadowych z najniższego punktu tego obszaru. Kolejny zakres  omawiany z mieszkańcami to udowa oświetlenia i budowa kanalizacji deszczowej nowego osiedla i wykonanie drogi. Zakres związany z budową oświetlenia-  wspólnie z firmą TAURON Gmina chce podpisać umowy eksploatacyjne na 2023 r. czyli wykonanie świetlenia  na przedłużenie na ul. Klonowej od bloku w stronę wylotu na Dobrosławice. Odnośnie nawierzchni drogowej kiedy były planowane osiedla nikt nie przewidywał tego co się wydarzy. Będziemy chcieli  zabezpieczyć przejezdność drogi w formie nawierzchni szutrowej tłuczniem.

Radna E.Stanulewicz – zapytała, czy wykonanie tych kanalizacji zmieści się w kocie 276 tys zł . Zapytała o oświetlenie uliczne.

Burmistrz Gminy – powtórzył, że wartość tej inwestycji w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej, odcinka kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej to kwota 531 tys 415 zł 53  groszy są to roboty budowlane plus nadzór inwestorski ok. 15 tyś zł. Wartość łączna to ok. 550 tys zł. Odnośnie oświetlenia ulicznego  powiedział, że w obecnej chwili z oświetlenia zrezygnowaliśmy przy inwestycji nawierzchni drogowej.

Radna E.Stanulewicz – to czy to oświetlenie będzie w tej kwocie 1.200 tys zł.

Burmistrz Gminy – stwierdził, że w tej kwocie nie wykonania oświetlenia ulicznego. Oświetlenie zaplanowane przy ul. Szczęśliwej nie będzie wykonywane, natomiast Gmina chce wykorzystać możliwość przy podpisywaniu corocznej umowy eksploatacyjnej i w ramach tej umowy. Firma TAURON oferuje Gminie podwyższenie standardów oświetlenia miejsc publicznych jako uzupełnienie na odcinku od przedłużenia ul. Klonowej do wlotu na Dobrosławice. Mamy nadzieję, że uda się to zrobić w tym roku. Dowieszono w ramach tej współpracy kilka punktów świetlnych, a w latach poprzednich wykonano oświetlenie w tej formule na ul. Rynek i na ul. Witosa.

Radna E.Stanulewicz – stwierdziła, że pytała co będzie w tych 1 mln 200 tys zł i Burmistrz powiedział, że oświetlenie będzie.

Burmistrz Gminy – dodał, że trudno wytłumaczyć. Robiona jest inwestycja za ok.550 tys zł. Na podstawie przeprowadzonego postępowania  przetargowego obejmuje kanalizację sanitarną na ul. Szczęśliwej, kanalizację deszczową w części od ul. Kościuszki przez działki prywatne do naroża ul. Szczęśliwej i sieć wodociągowa. W projekcie miała być wykonana cała kanalizacja deszczowa  na ul. Szczęśliwej  i oświetlenie uliczne, kilka słupów. Tego nie robimy, ale by zabezpieczyć tamten odcinek końcowy ul. Klonowej chcemy podnieść starania wraz z firma TAURON żeby w ramach umowy eksploatacyjnej corocznej zrobić oświetlenie ulicy Klonowej bezpośrednio przyległej do ul. Szczęśliwej. To zapewni większy komfort użytkowania tej części miasta.

Radna D.Fryzel-Kalita – zapytała P.Skarbnik, że jeżeli ta uchwała zostanie przegłosowana pozytywnie oznacza to, że zgadzamy się na  dwa kolejne kredyty wspomniane w WPF.

Skarbnik Gminy – przekazała, że na ten moment tak.

Radna E. Stanulewicz – zapytała o zasadność realizacji projektu portu rowerowego w Rakowie. Czy plac zabaw dla dzieci nie może zostać zrealizowana z funduszu sołeckiego tak jak w Księżym Polu.

Burmistrz Gminy – poinformowała, że fundusz sołecki w 70% jest budżetem gminnym. Nawiązał do jubileuszu w Księżym Polu, składaniu wniosków o dofinansowanie . Wykonano wówczas w tej miejscowości wiatę za ok. 50 tys zł dla mieszkańców, teraz robiony jest plac zabaw. Wiata wykonana została za środki gminne, w czasach gdy Gmina też nie miała ciężką sytuację w budżecie. Został złożony wniosek w partnerstwie z Hradcem, gdzie jednym z działań jest port rowerowy. Zaczęto analizować stan placu w centrum sołectwa pod kontem organizacji 800 lecia sołectw i dożynek powiatowo-gminnych w przyszłym roku. Chcemy ogłosić postępowanie przetargowe, by zobaczyć  jaka kwota będzie po przetargowa. Kosztorys inwestorski w tamtym roku opiewał na ok. 220 tys zł. Ogłoszono postępowanie przetargowe i w ramach tego wyszła kwota większa tj. 240 tys zł.  W porównaniu z cenami, które mocno się zmieniały to kota wzrostu jest znikoma. Przy tej inwestycji jest 30 tys euro dofinansowania. Do tego wkład Gminy 100 tys zł. Minimum jakie trzeba tam włożyć to 50 tys zł. Warto to zrobić i Raków będzie zakończony. Każdą społeczność lokalną traktujemy jednakowo.

Radna D.Fryzel -Kalita – przypomniała, że 1/3 z 50 tys z których wykonano wiatę była z funduszu sołeckiego i jest to różnica 50 tys a 140 tys zł. Na 800 lecie w Księżym Polu GOK pozyskał 10 tys zł z dofinansowania a pozostałe środki pochodziły od sponsorów.

Burmistrz Gminy – dodał, że Rada Sołecka w Rakowie podjęła decyzje o przeznaczeniu środków funduszu sołeckiego na realizację tego zadania.  GOK pozyskał środki na  zadanie kulturalne w Baborowie na kilkadziesiąt tysięcy złotych  z czego się rezygnuje i w ramach oszczędności  ta impreza zostaje odwołana w Baborowie i będzie zorganizowana w ramach obchodów 800 lecia i dożynek w Rakowie.

Radna D.Fryzel-Kalita – stwierdziła, że cieszy fakt, że Raków będzie miała obchody tylko obawy budzi informacja o dwóch nowych kredytach. Z których jeden przeznaczony jest na projekty rekreacyjne.

Burmistrz Gminy – dopowiedział, że kredyt w kwocie 141 tys zł ma być spłacony w 2024 r. . Te kredyty są na zadania realizowane wyłącznie z dotacji unijnych. Pierwszy tp zwrot z PROW na przebudowę Rynku i ul. Wiejskiej, drugi na budowę kanalizacji, wodociągu i chodników w Rakowie.

Radna E.Stanulewicz – zwróciła się o przypomnienie, za pierwszym razem jak Burmistrz chciał wprowadzić to zadanie to z czego była zabezpieczona kwota, bo kredytu wtedy tam nie było.

Burmistrz Gminy – wskazał, że nie pamięta i musi sprawdzić.

Radna E.Stanulewicz – wróciła do tematu przygotowania wszystkich inwestycji o które prosił P.Tokarz.  Miały być tam zawarte wszystkie dotacje, kredyty i  wtedy sytuacja dla radnych byłaby jasna i byłoby o czym rozmawiać. Uważa, że kolejny kredyt nie wchodzi w grę.

Burmistrz Gminy – stwierdził, że na Komisję Budżetu zostanie przygotowana taka informacja.

Przewodniczący RM – stwierdził, że nie należy mieć pretensji do radnych, bo są pewne niepewności. Z jednej strony uzbrojenie terenu, wprowadzenie się mieszkańców a tu coś z czym radni się nie zgadzają w części, całości. To radni zostaną rozliczeni z kredytów i podjętych decyzji.

Radny R.Kraszewski -  zapytał ile dostaliśmy zwrotu za zakończenie inwestycji Ratusza i w Dziećmarowie

Burmistrz Gminy – odpowiedział, że nie ma przy sobie takich informacji. Na najbliższej komisji poinformuje.

Radna E.Stanulewicz – zawnioskowała o wykreślenie zadania portu port rowerowy w Rakowie

Wiceprzewodniczący RM J.Ronczka –  zapytał czy radna weźmie na siebie odpowiedzialność  za to, że partner czeski wystąpi o odszkodowanie za nieotrzymanie grantów, które gwarantuj projekt. Przecież radni wiedzieli, że jest to projekt polsko-czeski.

Radna E. Stanulewicz – stwierdziła, że nie bierze na siebie tej odpowiedzialności, ponieważ już raz ten pomysł był wykreślony i wówczas nikt nie wspominał, ze strona czeska poniesie jakieś konsekwencje.

Burmistrz Gminy – EUROREGION to środki transgraniczne, które dają duże możliwości i warto utrzymywać dobre relacje z partnerem czeskim i EUROREGIONu. Jest jedno z ostatnich zadań na które Gmina składała wniosek. Nie wie jakie będą konsekwencje takiego działania.

Radna  E.Stanulewicz – zwróciła się o to by nie obarczać winą jej ani radnych tym, że wnioskuje o wykreślenie. Nie wierzy, że w momencie gdy pierwszy raz wycofano zadanie nie wiedział Pan, że partner czeski poniesie straty?

Burmistrz Gminy – podczas rozmów z EUROREGIONem i wizyty w Czechach stwierdzono, że partner czeski wpisał powiązanie swojego projektu z projektem Gminy Baborów. Przedtem nie miał takiej świadomości.

Radna E.Stanulewicz – czyli kosztem kredytu będziemy spłacać to, że nie zauważyliśmy tego jeżeli odstąpimy od zadania, że nasz partner czeski poniesie konsekwencje finansowe. Jest to niezrozumiałe.

Radny R.Kraszewki – stwierdził, że przy realizacji wieży widokowej też część gmin się wycofała z tego projektu. Skoro wcześniej wykreśliliśmy ten projekt i prowadzamy go z powrotem powinna być  szczegółowa informacja a nie rzucanie że my poniesiemy traty itd.

Burmistrz Gminy – nie wie o jakiej skali strat mówimy i nie wie czy da się to odkręcić w jakiś sposób.

Radny R. Kraszewski – zapytał, czy na rozpoczęcie tej inwestycji od razu będzie brany kredyt czy w momencie zapłaty za wykonanie tej inwestycji.

Skarbnik Gminy – zaplanowany jest kredyt na zapłacenie za wykonanie inwestycji. Po wykonaniu inwestycji zostanie złożony wniosek o rozliczenie. Potem będzie proces rozliczania nas w instytucji finansującej i po jakimś czasie Gmina otrzyma zwrot środków unijnych. Ta częścią unijną spłacimy kredyt zaciągnięty na realizację części unijnej natomiast kredyt na część własną Gmina będzie spłacać sukcesywnie do 2022 roku.

Radny R.Kraszewski - zapytał, jaki jest czas akceptacji tego rozliczenia  przez instytucje rozliczającą dana inwestycję.

Skarbnik Gminy – odpowiedziała, że różnie, średnio przy zadaniach inwestycyjnych czas oczekiwania do dwóch lat. Przez okres oczekiwania na zwrot części unijnej nie jesteśmy zobowiązani do spłaty tego kredytu w części unijnej. Czekamy aż otrzymamy środki i w tym momencie dopiero w ciągu 30 dni od daty otrzymania  dotacji spłacamy kredyt. Natomiast kredyt w części gminnej karencja jest maksymalnie rok, po tym czasie spłacamy. Może dojść do takiej sytuacji, że jeszcze nie mamy zwrotu części unijnej a część kredytu na wkład własny zaczynamy spłacać.

Radny R.Kraszewski – zapytał, czy na dzień dzisiejszy P.Skarbnik jest w stanie podać skalę oprocentowania tego kredytu.

Skarbnik Gminy – stwierdziła, że nie jest odpowiedzieć na to pytanie, dlatego, że kredyt na część własną będzie rozstrzygany w drodze przetargu i nie jest w stanie powiedzieć jakie może być przez bank zaoferowane oprocentowanie przez bank.

Radny R.Kraszewski – czyli to będzie kredyt komercyjny?

Skarbnik – wskazała, że będzie to kredyt komercyjny, oprocentowanie jakie banki proponują obejmuje różnego rodzaju zdarzenia gospodarcze na rynku i Gmina nie ma wpływu na wielkość tego oprocentowania.

Burmistrz Gminy – dodał, że najdłużej czeka się na rozliczenie z EUROREGION-u.

Radna E.Stanulewicz – dodała, czyli Gmina będzie zaciągała kredyt na całą inwestycję

Skarbnik Gminy – odnosząc się do inwestycji port rowerowy Raków. Na tą inwestycję Gmina będzie musiała zaciągnąć kredyt w podziale: jeden kredyt na część unijną oraz kredyt na udział własny. W specyfikacji do przetargu zapiszemy, że część unijną spłacona zostanie bankowi w ciągu 30 dni od otrzymania zwrotu refundacji bez względu na to kiedy to będzie. Więc bank nie będzie od nas żądał spłaty kapitału wcześniej odsetki od tej części będzie Gmina spłacać. Część własną będzie się rozkładać  na spłatę sukcesywnie do 2036 r. Karencja spłaty dotyczy części udziału kapitału własnego. Nie ma karencji na spłatę odsetek.

Radna D.Fryzel -Kalita – otrzymaliśmy dofinansowanie w 2019 r. do inwestycji w Księżym Polu i wtedy wartość tego zadania wynosiła 2,5 mln zł a obecnie ponad 3 mln zł i również wykreślono powierzchnię asfaltu oraz kanalizację deszczową. Wtedy nikt nie mówił o kredycie. Należy pamiętać, że są to kluczowe projekty w naszej Gminie a port rowerowy to projekt rekreacyjny.

Przewodniczący RM ogłosił 5 min. przerwę w obradach.

Przewodniczący wznowił obrady.

Skarbnik Gminy – przed głosowaniem wyjaśniła, że procedowana jest uchwała dot. wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2022 r. Podczas dyskusji radni również omawiali zmiany, które wyłącznie są ujęte w wpf. Zazwyczaj te tematy się ze soba wiążą. Gdy będzie głosowanie w sprawie zmian do budżetu, ta uchwała nie ma wpływu na zaciagnięcie kredytu oraz realizację  zadania port rowerowy. Natomiast głosujac uchwałe w sprawie zmiany wpf ta zmian będzie miała znaczenie dla zaciagniecia kredytu oraz możliwości realizowania zadania inwestycyjnego.

Głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2022 rok - projekt druk nr 355/22 (18:03:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (10):
    Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Kamila Bartman, Dagmara Fryzel-Kalita, Ewa Stanulewicz, Jarosław Ronczka, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Kazimierz Morys, Marian Bliźnicki ( głosował poprzez podniesienie ręki)
  • WSTRZYMUJE SIĘ (2):
    Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński
  • BRAK GŁOSU(3):
     Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXV/357/2022, która stanowi zał. nr 10 do protokołu.

4.7. zmiany wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 356/22 (18:03:00)- zal. nr 11 do protokołu

wniosek formalny - wykreślenie zadania port rowerowy (18:05:00) zgłoszony przez radną E.Stanulewicz

Wyniki imienne:

  • ZA (5):
    Wojciech Śliwiński, Roman Kraszewski, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Kamila Bartman
  • PRZECIW (6):
    Wiesław Sobczyk, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Kazimierz Morys, Irena Biegus
  • WSTRZYMUJE SIĘ (2):
    Krzysztof Tokarz, Marian Bliźnicki
  • BRAK GŁOSU(2):
    Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń

Wniosek został odrzucony

Głosowanie w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 356/22 (18:07:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (7):
    Kamila Bartman, Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Kazimierz Morys
  • PRZECIW (3):
    Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita
  • WSTRZYMUJE SIĘ (3):
    Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski, Marian Bliźnicki
  • BRAK GŁOSU(2):
    Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń

 

Rada Miejska w Baborowie  przyjęła przedmiotową uchwałę nr XXXV/358/2022, która stanowi zał. nr 12 do protokołu.

5. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym, w tym analiza oświadczeń majątkowych radnych; (18:07:00)

Przew.RM- poinformował, że do biura RM wpłyneło pismo z US dot. analizy oświadczeń majatkowych za 2021 r.- nie stwierdzono nieprawidlowości.

Pełnił dyżury w UM w Baborowie.

Spotkał się z mieszkańcami ul. Kolejowej i innymi mieszkańcami Gminy.

Wpłynęło pismo Starostwa Powiatowego   dot. wyboru dyscypliny w ramach Turnieju Samorządowego przez Gminę Baborów. Dotychcas Gmina była organizatorem darta.

Wpyneła petycja odnosnie podjecia uchwały i organizacji uroczystej sesji dot. ustanowienia konstytucji marcowej.

 

6. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym w tym analiza oświadczeń majątkowych złożonych Burmistrzowi; (18:14:00)

Burmistrz Gminy poinformował o nastepujacych  działaniach:

- zwiazanych z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;

- trwają uzgodnienia dotyczace wykonania kolejnego przejazdu kolejowego;

- realizacji wypłat dodatków węgolowych i dystrybucji wegla.

- podpisano umowe na budowę drogi ul. Wiejskiej

- od 5 grudnia br. rozpoczyna się  I etap przebudowy Rynku w Baborowie, kolejny etap rozpocznie się w styczniu.

- zwiazanych z analizą oświadczeń mjatkowych

7. Wolne wnioski i informacje; (18:18:00)

Radny R.Kraszewski – zapytał o ulgę podatkową z dużego przedsiebiorstwa rolnego,
z czego wynika że  Gmina odmówiła ulgi.

Burmistrz Gminy – zapisał wnioski i odpowiedzi zostana udzielone.

Radna M.Jakubowska – złożyła podziękowania radnemu Panu A.Czechowicz za zorganizowanie wycinki drzew przy ul. Głubczyckiej.

Na pyztanie Przew. RM radny Powiatu A.Czechowicz poinformował o planowanych do budżetu Powiatu działaniach na terenie Gminy Baborów.

Radna K.Bartman – poruszyła sprawe wniosku dot. wyprowadzenia ruchu samochodów cięzarowych  poza granice administracyjne miasta Baborów złozonego przez mieszkańców Baborowa przytaczając jego treść. Wszyscy radni wczesniej otrzymali treść w/w wniosku. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji stwierdziła, że chciałaby poznac zdanie całej Rady w tym zakresie co mamy dalej z tym wnioskiem zrobić. Radca Prawny UM stwierdziła, że powinno się wniosek przekazać do Starostwa Powiatowego w Głubczycach.

Przew.RM – stwierdził, że z jednej strony wydaje się zasadne bo wszystkie drogi dojazowe do Baborowa są to drogi powiatowe. Jest za tym, ale całkowite wyprowadzenie jest nierealne. Jakaś część pojazdów musiałaby się poruszać. Wiadomo z czym to się wiąże . Zbudowanie jakiejkolwiek obwodnicy Baborowa, to są lata uzgodnień . Obwodnica Raciborza planowana była 2000 r. a prace ruszyły dopiero kilka lat temu.

Radny R.Kraszewski- stwierdził, że jak będze się mówiło o opini prawnej to dobrze byłoby by była na piśmie. Jego zdaniem można byłoby ten wniosek przekazać do Starostwa.

Radny M.Bliźnicki – jego zdaniem jest to nierealne do wprowadzenia

Przewodniczacy RM – dodał, że na pewno niemożliwe w tej kadencji. Co należy z tym wnioskiem zrobic to obsługa prawna musi  pokierować. Nie jesteśmy do konca kompetentni w tej kwestii.

Burmistrz Gminy – odniósł się do tematu obwodnicy.

Przew. RM – zwrócił, by tę decyzję Radca Prawny UM przygotowal w formie pisemnej.

Radny Powiatu A.Czechowicz – odniósł się co do wyprowadzenia  ruchu samochodów ciężarowych z centrum Baborowa. Również złożył do wiadomości  wniosek do Rady w tej sprawie.

Burmistrz Gminy odniósł się do wniosku w nawiazaniu planu zagospodarowania przestrzennego. Na jednej z komisji Budżetu przedstawi kilka rozwiazań związanych z obwodnicą.

Radny K.Morys – zapytał o dokończenie chodników przy drodze wojewódzkiej w Suchej Psinie

Burmistrz – stwierdził, że z uwagi na działania Zarzadu Wojewódzkiego Dróg nie wie kiedy powróci się do współpracy.

8. Zakończenie obrad; (18:58:00)

Wobec wyczerpania porzadku obrad Przewodniczacy RM zamknał obrady XXXV Sesji.