XIX Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 30 marca 2021
Protokół nr XIX/2021
z sesji Rady Miejskiej w Baborowie odbytej w dniu 30 marca 2021 r.
w trybie zdalnym
W posiedzeniu wzięło udział 12 członków:
- Roman Kraszewski
- Wojciech Śliwiński
- Kamila Bartman
- Irena Biegus
- Marian Bliźnicki
- Magdalena Bradel
- Michalina Jakubowska
- Jadwiga Kowalczykowska
- Jarosław Ronczka
- Wiesław Sobczyk
- Ewa Stanulewicz
- Krzysztof Tokarz
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (16:01:00)
2. Informacja przedstawiciela Głównego Urzędu Statystycznego w Opolu dotycząca Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021 (16:02:00)- radni otrzymali prezentację GUS celem zapoznania się, do której nie zgłoszono pytań
3. Przedstawienie porządku obrad (16:02:00)
3.1. Wprowadzenie zmian do porządku obrad na wniosek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji - rozpatrzenie skargi na pracowników i Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Baborowie - druk nr 221/21 (16:02:00)
głosowanie w sprawie dodania do porządku obrad pkt 5 .13 - rozpatrzenie skargi na pracowników i Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Baborowie - druk nr 221/21 (16:05:00)
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Krzysztof Tokarz, Michalina Jakubowska, Kamila Bartman, Wiesław Sobczyk, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Ewa Stanulewicz, Wojciech Śliwiński, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Roman Kraszewski,Marian Bliźnicki - BRAK GŁOSU(4):
Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys
4. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. (16:06:00)
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XVIII sesji (16:07:00)
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Kamila Bartman, Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Michalina Jakubowska, Roman Kraszewski, Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus - BRAK GŁOSU(4):
Marian Bliźnicki, Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys
Nastąpiła zmiana quorum (16:07:00)
Liczba radnych obecnych na sali obrad: 13
Do sesji dołączyli radni:
- Kazimierz Morys
Rada Miejska przyjęła protokół z obrad poprzedniej sesji tj. 9 lutego 2021r.
5. Podjęcie uchwał w sprawach: (16:08:00)
5.1. uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Baborów - druk nr 200B/21 (16:08:00)
uwaga nr 1 dotycząca naruszenia procedury, o której mowa w art 11 ust 7 i 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - wniosek o nieuwzględnienie uwagi (16:11:00)
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Magdalena Bradel, Ewa Stanulewicz, Irena Biegus, Krzysztof Tokarz, Marian Bliźnicki, Wojciech Śliwiński, Kamila Bartman, Kazimierz Morys, Jarosław Ronczka - PRZECIW (1):
Jadwiga Kowalczykowska - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wiesław Sobczyk - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
uwaga nr 3 dotycząca właściwego ustalenia przebiegu drogi powiatowej nr 1240O - wniosek o nieuwzględnienie uwagi w części (16:12:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Roman Kraszewski, Kazimierz Morys, Magdalena Bradel, Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Irena Biegus, Kamila Bartman, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
uwaga nr 4 dotycząca nieprzeznaczania działki nr 10 pod projektowany zbiornik retencyjny Sułków - wniosek o nieuwzględnienie uwagi (16:13:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Irena Biegus, Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki, Roman Kraszewski, Ewa Stanulewicz, Kamila Bartman, Kazimierz Morys, Jadwiga Kowalczykowska - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
uwaga nr 6 dotycząca włączenia w granice obszaru zabudowy wsi z preferencją zabudowy związanej z rolnictwem - wniosek o nieuwzględnienie uwagi w części (16:13:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki, Jarosław Ronczka, Wojciech Śliwiński, Kazimierz Morys, Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski, Irena Biegus, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
uwaga nr 7 dotycząca włączaniu nowych terenów jako obszarów zabudowy wsi i nie legalizowania zagospodarowania terenów które nastąpiło z naruszeniem prawa i jest nadal z przepisami prawa niezgodne - wniosek o nieuwzględnienie uwagi (16:14:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Wojciech Śliwiński, Magdalena Bradel, Ewa Stanulewicz, Kazimierz Morys, Kamila Bartman, Irena Biegus, Jadwiga Kowalczykowska, Wiesław Sobczyk - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
uwaga nr 8 dotycząca przeznaczenia działek nr 158 (Sułków), 1441 i 1440 (Baborów) i 538 (Raków), wyłącznie pod usługi sportu i rekreacji ścieżkę rowerową wraz z infrastrukturą towarzyszącą - wniosek o nieuwzględnienie uwagi (16:15:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Wojciech Śliwiński, Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Marian Bliźnicki, Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Kazimierz Morys, Jarosław Ronczka, Kamila Bartman, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
głosowanie w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Baborów - druk nr 200B/21 (16:17:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Michalina Jakubowska, Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz, Kamila Bartman, Wojciech Śliwiński, Kazimierz Morys, Irena Biegus, Roman Kraszewski, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/217/21, która stanowi zał. nr 1 do protokołu.
5.2. wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2021 - druk nr 218A/21 (16:18:00)- zał. nr 2 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna
Dyskusja :
Radna K.Bartman – zapytała, na czym ma polegać modernizacja ciągu pieszo-jezdnego
Burmistrz Gminy Tomasz Krupa – jest to kolejny etap koncepcji zagospodarowania terenu od Ratusza w kierunku ZSP. Będą wymienione ławki, kosze na śmieci oraz nowy ciąg niskiej zieleni i elementy małej architektury wraz z połączeniem ciągu między dwoma parkingami o utwardzone przejście.
Radny W.Śliwiński – pojawiła się nowa zmiana do budżetu tj. 15 tys zł. na zabezpieczenie
ul. Kolejowej, na czym ma polegać doraźne zabezpieczenie.
- jaki jest stan instalacji gazowej na ul. Kolejowej i jak wygląda sytuacja związane z transportem ciężkim, w jakim kierunku zmierzamy, by mieszkańcy nie musieli znosić takich uciążliwości jak do tej pory.
Burmistrz Gminy – będzie to tylko uzupełnienie ubytków w nawierzchni. Prace inwestycyjne można będzie rozpocząć po uzgodnieniu dokumentacji projektowej. Instalacja gazowa była sprawdzana w ostatnim czasie przez pracowników gazowni. Jest w dobrym stanie.
Radny W.Śliwiński – czy została wykonana ekspertyza tej instalacji gazowej.
Burmistrz Gminy – powtórzył, że gazownia stwierdziła, że instalacja jest w dobrym stanie technicznym.
Radny W.Śliwiński – zwrócił się o odniesienie do zwiększonej kwoty na wykonanie uzbrojenia terenu na ul. Wiejskiej, gdzie sprzedano działki pod zabudowę
Burmistrz Gminy - Gmina jest po otwarciu ofert w postępowaniu przetargowym na uzbrojenie terenów mieszkaniowych przy ul. Wiejskiej. Najniższa oferta jest znacznie pomniejszona od tej , która jest w kosztorysie inwestorskim i opiewa na 500 tys zł. Oferta wpłynęła na kwotę nieco więcej niż 240 tys zł. W ramach ustawy prawo zamówień publicznych wszczęto postępowanie w przypadku podejrzenia na rażąco niską cenę. Postępowanie nie jest zakończone. Kwota była planowana przed otwarciem ofert. Jeżeli trzeba będzie odrzucić ofertę najniższą to kolejna oferta to 340 tys zł na prace budowlane , do tego dochodzą nadzory. Na pewno nie w kwocie 400 tys zł. Chodzi o to by nie zwoływać kolejnej sesji w celu zwiększania środku. Ma nadzieję, że kwota 240 tys zł się utrzyma
i z tym wykonawcą Gmina zawrze umowę na realizację.
Radny W.Śliwiński – jaki jest zakres tych prac, czy na tej nowej drodze można coś robić
z uwagi na wykonanie jej w ramach projektu.
Burmistrz Gminy – szkoda, że na etapie projektowania, wykonywania drogi nikt nie zaplanował już instalacji do podłączenia do osiedla domków. Obecnie wszelkie konsultacje zostały przeprowadzone, jest trwałość projektu, wszystkie zgody zostały uzyskane na ingerencje w pas drogowy. Trzeba rozebrać część istniejącego, nowego chodnika, aby rozbudować sieć. Gdyby wcześniej było to zaplanowane, nie trzeba byłoby odtwarzać drogi itd. Jeżeli uda się zrobić odwiertem nie będzie śladu po inwestycji. Wzdłuż drogi wyznaczono pas techniczny na miejsca postojowe w przyszłości. W pasie technicznym będzie zlokalizowana sieć wodociągowa, sieć kanalizacji deszczowej, sanitarnej oraz zostały wytyczone ścieżki technologiczne pod uzbrojenie gazowe i sieć elektryczną zasilającą budynki. W zadaniu jest również przewidziana rozbudowa oświetlenia ulicznego w kierunku drogi wewnętrznej.
Radny W.Śliwiński- na Komisji zadał pytanie jaką kwotę pozyskano ze sprzedaży
Burmistrz Gminy – Gmina przygotowuje teren pod zabudowę chcąc sprowadzać nowych mieszkańców do Gminy. Wartość netto sprzedanych działek wyniosła ok. 212 tys zł. przy kosztach 21 tys zł. Pozostałe dwie działki zostaną sprzedane za ok. 55 tys zł za jedną. Gmina nie zyska na sprzedaży, ale chodzi o rozwój Gminy w perspektywie długofalowej.
Przew. RM – dodał, że dobrze byłoby, gdyby się równoważyła kwota wydatków z kwotą pozyskaną ze sprzedaży, natomiast wartością dodaną będzie to, że młodzi ludzie zamieszkają, będą mieli dzieci, które pójdą do przedszkoli, szkół.
Radny R. Kraszewski – czy było więcej chętnych na działki, czy zgłosiło się tylko 6.
Burmistrz Gminy – było 6 chętnych, jedna osoba nie zdążyła wpłacić wadium. Pozostałymi dwoma jest kilka osób zainteresowanych
Radna K.Bartman – co jest powodem, że te działki nie zostały sprzedane
Burmistrz Gminy – dwie działki zostały zablokowane przez postępowanie sądowe. Jeden
z sąsiadów złożył wniosek o zasiedzenie. Sądzimy, że w tym roku postępowanie się zakończy, nastąpi korekta granic i zostaną przeznaczone do sprzedaży.
głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2021 - druk nr 218A/21 (16:36:00)
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Magdalena Bradel, Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski, Irena Biegus, Ewa Stanulewicz, Michalina Jakubowska, Kazimierz Morys, Kamila Bartman, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Jadwiga Kowalczykowska, Wiesław Sobczyk - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/218/21, która stanowi zał. nr 3 do protokołu.
5.3. zmiany wieloletniej prognozy finansowej - druk nr 219A/21 (16:36:00)- zał. nr 4 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
głosowanie w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej - druk nr 219A/21 (16:37:00)
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Kamila Bartman, Irena Biegus, Ewa Stanulewicz, Michalina Jakubowska, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/219/21, która stanowi zał. nr 5 do protokołu.
5.4. przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Baborów" - druk nr 213A/21 (16:37:00)- zał. nr 6 do protokołu.
Opinia Komisji Oświaty, Zdrowia i Porządku Publicznego - pozytywna
Radny R.Kraszewski – na jakich zasadach odbywało się postępowanie ugodowe w stosunku do właściciela ostatniego psa.
Burmistrz Gminy – nie wie czy można mówić o szczegółach dot. osób fizycznych. Poprosił radnego o telefon, jeżeli chce się czegoś dowiedzieć. Musimy sprawdzić, czy na forum można udzielić takich informacji
Radny R.Kraszewski – dlaczego zostało wdrożone te postępowanie ugodowe, czy Gmina żądała zapłaty za tego psa od właściciela.
Burmistrz Gminy – jesteśmy w temacie Programu opieki nad zwierzętami. Nie wprowadziliśmy mieszkańców oglądających w sprawę i temat o czym rozmawiamy. Pan wie o co pyta, więc wypadałoby całą sytuację naświetlić, tylko czy teraz czy później to decyzja Przew. RM. Dodał, że postępowanie toczy się wg sytuacji, które miały miejsce w Gminie
w latach poprzednich. Jako mieszkańcy jesteśmy odpowiedzialni za psy, zwierzęta. Jeżeli coś się dzieje nie ma właściciela psy były oddawane do schroniska. Gmina Baborów prowadziła postępowanie w przypadku dwóch psów, które trafiły do schroniska i ich właściciele obciążeni zostali kwotą przed 2019r. w poprzedniej kadencji. Gmina nic nowego nie zrobiła, takie praktyki były realizowane. Gmina przekazała psa do schroniska, o czym była już rozmowa na komisji.
Przew. RM – biorąc pod uwagę to, że było wypisywane, że Przew. nie daje możliwości zabierania przez radnych głosu podczas sesji , stwierdził, że po to są podejmowane tego typu uchwały, żeby pewne sprawy regulować. Każdy, kto posiada swojego psa jest za niego odpowiedzialny. W nawiązaniu do rozmowy na komisji w tej sprawie, gdyby nie było interwencji pracowników Urzędu i odpowiednich służb i pies pogryzł by kogoś na ulicy, to pewnie byłaby awantura a gdzie były służby, pracownicy Urzędu. Podejmowane uchwały regulują wszystkie sprawy zwierząt i ich bezdomności.
Radny R. Kraszewski – szczegóły zostawmy na wolne wnioski. Czy schronisko wpisane do projektu zostało w ramach oferty z wolnej ręki czy przetargu. Czy są opinie lekarza weterynarii, Towarzystwa Opieki nad zwierzętami.
Burmistrz Gminy – wszelkie uzgodnienia wymagane przepisami zostały uzyskane, ponieważ uchwała nie zostałaby przedłożona radnym do uchwalenia. Schronisko było wybierane
w takiej formie jak w latach poprzednich poprzez konsultacje ze schroniskami. Ofertę najtańszą dało to schronisko ujęte w uchwale
Radna K.Bartman – w budżecie zabezpieczono 15 tys zł. na wykonanie kojców dla psów
a w uchwale mamy stworzenia miejsca tymczasowego dla zwierząt do 15 dni, czyli jak to miejsce będzie już utworzone to te psy będą tam mogły przebywać do 15 dni.
Burmistrz Gminy – jest to wykonanie przechowalni dla psów, które zostaną znalezione
i przekazane Gminie na 15 dni. W tym czasie Gmina będzie starała się znaleźć właścicieli bądź inne miejsce dla psów. Nigdy wcześniej Gmina takim miejscem nie dysponowała.
W ubiegłym roku z uwagi na ograniczone możliwości finansowe taki punkt nie powstał. Wykonanie tego znacząco usprawni działanie Gminy i ułatwi życie mieszkańcom. Pies o którym mówił P.Kraszewski niedaleko domu leżał w rowie przemoknięty i przemarznięty. Zgłosiła to osoba, która przez kilka dni dojeżdżała tą trasą do Głubczyc do pracy. Leżał tam kilka dni i nikt tego psa nie szukał.
Przew.RM – za zwierzęta głównie odpowiadają właściciele i po to jest ta uchwała podjęta.
Sekretarz Gminy – odnośnie pytania o opinie na końcu projektu uchwały jest zapis do kogo zostały wysłane zapytania o opinie. Jedna opinia została zamieszczona pozostałe opinie nie przyszły w ustawowym terminie i traktowane jest to jako zgoda.
Radny R.Kraszewski – ja nie negowałem, czy wysłano o opinie tylko czy przyszły opinie.
Sekretarz – zacytował treść uchwały, że w ustawowym terminie pozytywne opinie przesłało Koło Łowieckie Sokół, pozostałe organizacje nie przesłały opinii.
głosowanie w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Baborów" - druk nr 213A/21 (16:47:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Marian Bliźnicki, Jarosław Ronczka, Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Wiesław Sobczyk, Irena Biegus, Wojciech Śliwiński, Ewa Stanulewicz, Michalina Jakubowska, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/220/21, która stanowi zał. nr 7 do protokołu.
5.5. wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Baborów na lata 2021-2026 - druk nr 212/21 (16:47:00)- zał. nr 8 do protokołu.
Opinia Komisji Oświaty, Zdrowia i Porządku Publicznego – pozytywna
Radny W.Śliwiński – wiadomo, że powiększono deficyt na 2021r. o 90 tys zł. Jakie są dalsze plany Burmistrza, czy ten deficyt będzie wzrastał czy w miarę bilansował. Jaką strategię finansową Burmistrz zaplanowała
Burmistrz Gminy – patrząc, na to co dzieje się na rynku gospodarki nieruchomościami coraz więcej mieszkań potrzebujemy. Deficyt wynika z dotychczas prowadzonej polityki mieszkaniowej. Księże Pole jest dobitnym przykładem tego, że Gmina płaci duży wkład do tej wspólnoty. Przykładów jest więcej i zastanawiamy się jak zmniejszyć koszty. Należy sprawdzić jaki jest standard gminnych mieszkań, by wiedzieć w którą stronę należy zmierzać, czy budować coś nowego, czy też pozbywać się kolejnych mieszkań, czego w niektórych przypadkach konsekwencją są duże dopłaty do wspólnot mieszkaniowych. Odbyły się rozmowy z pracownikami w zakresie dwóch wspólnot mieszkaniowych, trzeba zastanowić się nad zdolnością kredytową lub możliwościami finansowymi Gminy, co do remontu tych mieszkań. Na pewno będziemy z radnymi rozmawiali o tych wydatkach i o tym w którą stronę iść. Na chwilę obecną nie ma złotego środka jak zminimalizować koszty.
głosowanie w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Baborów na lata 2021-2026 - druk nr 212/21 (16:53:00)
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Jarosław Ronczka, Magdalena Bradel, Wiesław Sobczyk, Kamila Bartman, Krzysztof Tokarz, Ewa Stanulewicz, Michalina Jakubowska, Marian Bliźnicki, Irena Biegus, Roman Kraszewski, Kazimierz Morys, Jadwiga Kowalczykowska - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/221/21, która stanowi zał. nr 8 do protokołu.
5.6. wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony - druk nr 211/21 (16:53:00)- zał. nr 10 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
głosowanie w sprawie wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony - druk nr 211/21 (16:54:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Marian Bliźnicki, Krzysztof Tokarz, Ewa Stanulewicz, Irena Biegus, Wojciech Śliwiński, Michalina Jakubowska, Magdalena Bradel, Kamila Bartman, Kazimierz Morys, Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/222/21, która stanowi zał. nr 11 do protokołu.
5.7. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oraz udzielenie bonifikaty- druk nr 220/21 (16:54:00)- zał. nr 12 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości oraz udzielenie bonifikaty- druk nr 220/21 (16:55:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki, Magdalena Bradel, Krzysztof Tokarz, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Kamila Bartman, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys, Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/223/21, która stanowi zał. nr 13 do protokołu.
5.8. wyrażenia zgody na odpłatne nabycie na rzecz Gminy Baborów prawa własności nieruchomości - druk nr 214/21 (16:55:00)- zał. nr 14 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego – pozytywna
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie na rzecz Gminy Baborów prawa własności nieruchomości - druk nr 214/21 (16:56:00)
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Wiesław Sobczyk, Magdalena Bradel, Kamila Bartman, Krzysztof Tokarz, Ewa Stanulewicz, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys - WSTRZYMUJE SIĘ (2):
Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/224/21, która stanowi zał. nr 15 do protokołu.
5.9. wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie na rzecz Gminy Baborów prawa własności nieruchomości - druk nr 215/21 (16:56:00)- zał. nr 16 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego - pozytywna
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie na rzecz Gminy Baborów prawa własności nieruchomości - druk nr 215/21 (16:57:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz, Kamila Bartman, Krzysztof Tokarz, Wojciech Śliwiński, Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/225/21, która stanowi zał. nr 17 do protokołu.
5.10. wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie na rzecz Gminy Baborów prawa własności nieruchomości - druk nr 216/21 (16:57:00)- zał. nr 18
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie na rzecz Gminy Baborów prawa własności nieruchomości - druk nr 216/21 (16:58:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka, Ewa Stanulewicz, Irena Biegus, Marian Bliźnicki, Wojciech Śliwiński, Kamila Bartman, Krzysztof Tokarz, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/226/21, która stanowi zał. nr 19 do protokołu.
5.11. wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Baborów - druk nr 217/21 (16:59:00)- zał. nr 20 do protokołu.
Opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego- pozytywna
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiących własność Gminy Baborów - druk nr 217/21 (16:59:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka, Magdalena Bradel, Marian Bliźnicki, Wojciech Śliwiński, Kazimierz Morys, Kamila Bartman, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Roman Kraszewski, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/227/21, która stanowi zał. nr 21 do protokołu.
5.12. zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej - druk nr 222/21 (16:59:00)
Przew. Komisji Rewizyjnej odczytała plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2021r.
głosowanie w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej - druk nr 222/21 (17:04:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Wojciech Śliwiński, Kazimierz Morys, Irena Biegus, Kamila Bartman, Ewa Stanulewicz, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Marian Bliźnicki, Michalina Jakubowska - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/228/21, która stanowi zał. nr 22 do protokołu.
5.13. rozpatrzenie skargi na pracowników i Kierownika OPS (17:04:00)
Z-ca Przew. Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Magdalena Bradel przedstawiła przebieg prac Komisji w sprawie złożonej skargi proponując projekt uchwały o uznanie skargi za bezzasadną.
Radny W. Śliwiński – stwierdził, że nie wie czego dotyczy ta skarga, nie wie co jest przedmiotem sporu.
Przew. RM – skarga została złożona i na ostatniej sesji mówił, że nie będzie jej czytał,
z uwagi na to, że jest w niej dużo wrażliwych danych, których upublicznienie na forum sesji spowodowałoby być może straty moralne wśród osób, które zostały tam wymienione. Skarga była przekazana do wiadomości radnych. Nie wie dlaczego radny W. Śliwiński nie wie.
Radny W. Śliwiński – można było przesłać na skrzynkę tę skargę, bo gdzie miał jej się doszukiwać. Skarga nie była w planie obrad dzisiejszej sesji i nie miał możliwości przygotowania się do tego. Trudno mu się odnieść do czegokolwiek. Wprowadzono do porządku, a on nie ma pojęcia o czym rozmawiamy.
Przew. RM – ja sam wprowadziłem i sam przegłosowałem, przecież to radni przegłosowali. Zaproponował wprowadzenie projektu do porządku na wniosek Komisji.
Sekretarz Gminy W.Kozyra – od tego są powoływane komisje, które m.in. w takich drażliwych sprawach pracują. Komisja to zbadała i przedstawiła propozycje rozwiązania. Jeżeli Państwo uważacie, że macie za małą wiedzę, to można wstrzymać się od głosu lub nie zagłosować za tą uchwałą. Po to mamy komisje, by wszyscy radni nie musieli się tym zajmować.
Przew. RM – skarga była do zapoznania się, potraficie Państwo radni upominać się o różne dane, które później niczego nie wnoszą i nie mają znaczenia podczas prac komisji. Po to wybraliśmy te komisje, by w naszym imieniu komisje pracowały. Może radny złożyć wniosek o przesunięcie i będziemy głosować i być może rozmawiać na kolejnej sesji.
Radny W.Śliwiński – w tej chwili mówimy już o rozstrzygnięciu tego tematu, gdyby to było w planie sesji to by się tematem zainteresował. Myślał, że będzie jakieś uzasadnienie , a tu komisja powiedziała sobie, że uznaje skargę za bezzasadną. Jako radny nie wie na jakich zasadach ma podejmować decyzję, czy była zasadna czy bezzasadna.
Przew. RM – zachęcał radnego do zapoznania się ze skargą i na sesji w lutym i wtedy powiedział, że nie będzie odczytywał tej skargi, ponieważ zawiera ona dużo danych szczegółowych i mogłaby dotknąć osoby, które w tej skardze zostały wymienione. W skardze było więcej podmiotów Komisja rozpatrywała tylko w zakresie pracowników i Kierownika OPS w Baborowie. Skarga, która poszła do Wojewody zawierała więcej podmiotów. Z uwagi, że była to tylko opinia skarżącego nie mogliśmy publicznie przedstawiać, ponieważ mogłoby to wywołać zamieszanie w społeczeństwie.
Radna K.Bartman – po ostatniej sesji zapoznała się ze skargą jako Przew. Komisji i po konsultacji z P.Mecenas podjęła decyzję, że nie będzie uczestniczyła w pracach, by nikt nie zarzucił braku wiarygodności w związku z pokrewieństwem z Kierownikiem OPS.
W dokumentach było dużo informacji nt. małoletnich dzieci i sesja nie jest miejscem, by cytować tę skargę. Każdy z radnych, który mógł się zapoznać ze skarga mógł to zrobić. Sama była w biurze rady i się z nią zapoznała.
Przew.RM – nie których rzeczy nie można ujawniać. Radni są przedstawicielami mieszkańców i spośród rady wybrano komisje. Nie chodzi o ukrywanie przed mieszkańcami pewnych rzeczy, tylko o ochronę osób.
Sekretarz Gminy – odczytał uzasadnienie do projektu uchwały, które jest krótkie, ale oddaje w czym jest problem.
Radny W. Śliwiński – ma szacunek do wykonywanej pracy przez komisję , ale spotkaliśmy się z sytuacją, gdzie wprowadzamy punkt do porządku, gdzie nie był świadomy, że będzie się o tym na sesji rozmawiać. Poprosił, by na przyszłość takie sytuacje nie miały miejsca, by
w dniu sesji do porządku dokładać takie projekty.
Przew.RM – informacje, które dotyczą sesji, czy komisji zwykle docierają na czas statutowy, są rzeczy, które składają osoby będące członkami tej rady i było to na wniosek komisji
i wówczas mógł Pan to zakwestionować.
Sekretarz Gminy – komisji udało się zorganizować spotkanie ze skarżącym 23 marca br.
w godzinach popołudniowych. W tym dniu wysłano zgodnie wymaganym terminem informację o terminie sesji. Komisja nie miała jeszcze wypracowanego stanowiska,
w związku z czym nie można było dołączyć już w tym momencie do porządku obrad.
Wiceprzew. RM J.Ronczka – komisja ma prawo złożyć wniosek przed samą sesją i należy zaufać komisji.
głosowanie w sprawie rozpatrzenie skargi na pracowników i Kierownika OPS (17:26:00)
Wyniki imienne:
- ZA (9):
Magdalena Bradel, Wiesław Sobczyk, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Kazimierz Morys, Michalina Jakubowska, Roman Kraszewski, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska - WSTRZYMUJE SIĘ (4):
Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki, Irena Biegus, Kamila Bartman - BRAK GŁOSU(2):
Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita
Rada Miejska przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XIX/228/21, która stanowi zał. nr 23 do protokołu.
6. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym (17:26:00)
Przewodniczący RM poinformował o pełnionych dyżurach w UM.
W miedzyczasie do biura Rady wpłynęła skarga na bezczynność Burmistrza Gminy Baborów, która została odczytana i stanowi zał. nr 24 do protokołu.
Brał udział z Burmistrzem w okrojonych uroczystościach z uwagi na pandemię upamiętniających wydarzenia w Hucie Pieniackiej.
7. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym, w szczególności z wykonania uchwał Rady (17:40:00)
Burmistrz Gminy złożył sprawozdanie w trakcie którego poinformował o następujących sprawach dot.:
- etapu prac budowy skateparku, placu zabaw wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Baborowie
- inwestycji w Księżym Polu- uzbrojenie stacji uzdatniania wody w Suchej Psinie, tranzytu wodociągowego, robót instalacyjnych związanych z wymianą sieci wodociągowej , wodomierzy i nawierzchni drogi w Księżym Polu.
- ustaleń w sprawie utworzenia trasy rowerowej z Krowiarek przez Amandów, Raków, Baborów z udziałem partnera czeskiego.
- spotkania z przedstawicielami Nadleśnictwa Rudy Raciborskie nt. utworzenia 3,5 km ścieżki pieszo-rowerowej połączonej z terenem przy świetlicy wiejskiej w Rakowie, przebudowy odwodnień w niezbędnych miejscach.
- spotkania w zakresie realizacji Doliny Złotnika, sposobu i możliwości zagospodarowania.
- uczestniczył w spotkaniu dot. remontu kapliczki w Dziećmarowie
- brał udział w uroczystości 100 rocznicy urodzin mieszkanki Czerwonkowa
-uczestniczył w Babicach w uroczystości upamiętniającej 77 rocznicę mordu w Hucie Pieniackiej
- współpracy Pań radnych z ogrodnikami w sprawie realizacji program pod hasłem „Gmina Baborów kwiatem słynąca”
- Lokalnego Programu Osłonowego przy gospodarce odpadami- trwają uzgodnienia, które wydłużyły się z uwagi na ograniczenia związane częściowo z pracą hybrydową w UM.
- złożonego wniosku przez samorządy z woj. śląskiego i opolskiego do Programu Kolej Plus
- rekultywacji składowiska odpadów w Baborowie, do końca przyszłego roku należy zakończyć proces rekultywacji
- terenu przy ul. Krakowskiej pod budowę zespołu garażowego. Wykonania kanalizacji deszczowej OSP i terenu przedszkola w uzgodnieniu z Powiatem, który jest właścicielem drogi.
- odbył spotkanie w zakresie kontynuacji współpracy z Opolskim Stowarzyszeniem Przyjaciół Zwierząt
- klastru energetycznego, możliwości złożenia wspólnych wniosków przez samorządy pod ekologiczne źródła energii
- spotkania organizacyjnego dot. organizacji I pikniku militarnego południowa Opolszczyzna. Planowany w Baborowie w systemie cyklicznym. Termin to 31 lipca 2021 r. Na to złożony jest wniosek do EUROREGIONU SILESIA wspólnie z partnerem czeskim Hradec nad Morawicą
- opolskiego dla podstawówek – kolejne laptopy dla szkół podstawowych w ramach pozyskania środków przez Urząd Marszałkowski. W tym przypadku dla nauczycieli szkół podstawowych. Do Gminy Baborów trafiło 18 laptopów w ramach tego projektu.
- monitoringu miasta w miejscach, gdzie jest on najbardziej potrzebny
- udziału w spotkaniu dot. budownictwa mieszkaniowego. Złożył deklaracje o ewentualnym zaangażowaniu mienia gminnego w postaci działki uzbrojonej, niezabudowanej pod budownictwo mieszkaniowe.
- podpisania umowy w zakresie opracowania Miejscowego Planu Zagospodarowania Miasta Baborów. Zespół opracowujący został ograniczony do pracowników z uwagi na sytuację,
a konsultacje były przeprowadzane na dodatkowych komisjach Rady.
- podpisania umowy na wykonanie Strategii Gminy Baborów niezbędnej do nowego okresu programowaniu w celu pozyskania środków
- sprzedaży 3 kolejnych działek pod budownictwo mieszkaniowe przy ul. Klonowej, termin sprzedaży w połowie maja. Przygotowywany jest teren przy ul. Głubczyckiej do sprzedaży również pod zabudowę. Zakończyła się koncepcja utworzenia terenu pod czwarte osiedle mieszkaniowe w kierunku Baborowa. Koncepcja zawiera utworzenie 24 działek.
- podpisania umowy na realizację zadania inwestycyjnego Plac zabaw przy ul. Kościuszki. Inwestorem jest Stowarzyszenie Aktywna Szkoła z udziałem środków z PROW. Wykonawcą robót będzie ZUK Baborów.
- rozpoczęcia sezonu piłkarskiego i wysokości przyznanych dotacji. Trwa postępowanie administracyjne w sprawie oświetlenia boiska w Boguchwałowie. Dokumentacja wykonywana jest z oszczędności powstałych w wyniku braku rozgrywek w sezonie poprzednim.
W Baborowie trwają przygotowania do opracowania dokumentacji technicznej do złożenia wniosku w ramach RPO. W programie dot. rewitalizacji jest przewidziana przebudowa stadionu, amfiteatru i doposażenie placu zabaw przy ul. Kościuszki.
- systemu zraszania boiska do piłki nożnej przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym i udostępnienia obiektów kompleksu boisk w okresie wiosenno- letnim.
- konkursów ogłaszanych przez Gminę i GOK pn. „Mały architekt” i utworzenia logotypu Akademii Sportu
- zatwierdzenia przez Marszałkowskiej Inicjatywy Sołeckiej w ramach tych środków będą realizowane zadania w świetlicy wiejskiej w Suchej Psinie, zagospodarowanie terenu przy świetlicy wiejskiej w Rakowie, w Szczytach – budowa wiaty przy świetlicy i Tłustomostach – budowa przepustu drogowego.
-przetargów na realizację inwestycje : uzbrojenie działek pod zabudowę mieszkaniową przy ul. Wiejskiej, rewitalizacja części parku wraz z zagospodarowaniem terenu przy
ul. Moniuszki, rewitalizacji terenu przy wieży widokowej
- przebudowy kolektora kanalizacji deszczowej od ul. Głubczyckiej do stadionu
- przebudowy przedszkola przy ul. Krakowskiej
-zakończonego odtworzenia rowów melioracyjnych, odbudowy przepustu drogowego, rozbudowy oświetlenia w Tłustomostach,
-modernizacji drogi wewnętrznej w Czerwonkowie Osiedlu
- przebudowy ul. Kolejowej – omówił cały proces przygotowania do inwestycji.
Gmina w ciągu ostatnich dwóch lat złożyła wnioski na 14 mln zł z tego na prawie 7 mln są pewne do realizacji.
Odnosząc się do złożonej skargi stwierdził, że na tych terenach od wielu lat nic się nie zmieniło ,a tym samym w gospodarce wodnej odprowadzenia wod opadowych i roztopowych. Z mieszkańcami, którzy złożyli tę skargę systematycznie rozmawia czy w rozmowach osobistych czy telefonicznych. Rożne instytucje, do których mieszkańcy ul. Kolejowej piszą zgłaszają sprawy zwracają się do Gminy o odpowiedzi i chyba już były to wszystkie możliwe instytucje, które pytały o ul. Kolejową. Już kilkanaście lat temu pojawił się temat ul. Kolejowej i wówczas już P.Tokarz zgłaszał, że powinna być sprawą newralgiczną.
Radny K.Morys – zapytał o skrzyżowanie, drogę i chodniki w Suchej Psinie do boiska
Burmistrz Gminy – było zaplanowane spotkanie, ale z uwagi na sytuację covidową zostało przełożone na termin po 9 kwietnia, wtedy będzie więcej wiadomo. Obecnie trwają uzgodnienia dot. zatoczki autobusowej, lewostronnej części chodników. Trwa konflikt dot. przeniesienia słupów telefonicznych
Radna K.Bartman – czy wykonanie kanalizacji deszczowej i chodnika na ul. Krakowskiej jest zaplanowane na ten rok
Burmistrz Gminy – będą wyliczone wszystkie koszty i wówczas wspólnie zostanie podjęta decyzja kiedy będzie wykonywane. W tym roku Gmina Baborów chce dokonać wpięcia kanalizacji sanitarnej do trzech budynków zlokalizowanych przy Osiedlu Akacjowym.
Radny W.Śliwiński – czy jest aktualna ekspertyza instalacji gazowej na ul. Kolejowej, biorąc pod uwagę ciężki transport, który tam przejeżdża, to, że Burmistrz mówi że tam jest to w porządku to go nie uspokaja. Na czym ma polegać doraźne zabezpieczenie ul. Kolejowej za te 15 tys zł.
Burmistrz Gminy - jest to najważniejsza inwestycja, mimo, że pojawiły się sprzeczne informacje, że Gmina odstępuje od tego zadania. Zadanie jest od stycznia 2019 roku realizowane przez Gminę. Jest uzgadniane i tam, gdzie jest możliwe składane są wnioski
o dofinansowanie. Złożono wniosek o spotkanie z przedstawicielami gazowni odnośnie stanu wypłycenia w jednym punkcie sieci gazowej. Pracownicy po zweryfikowaniu wszystkich informacji stwierdzili, że podczas prac inwestycyjnych zobowiązują się do pogłębienia,
a sieć gazowa jest w stanie dobrym, jest to nowa sieć. Punktowe wypłycenie wynikało tylko z kolizji ze stara infrastruktura, która nie była ujęta na mapach a musiała być w pewnym momencie ok. 05 m pod ziemia w jednym miejscu. Można wystąpić po raz kolejny do zakładów o przedstawienie na piśmie stanu instalacji gazowej, która jest w ul. Kolejowej.
Radny W.Śliwiński - do 2018 r. nie jeździł tam żaden sprzęt ciężki . Wcześniej ta droga nie była w najlepszym stanie ale nikt nie przypuszczał, że tam coś takiego będzie się działo . Obecnie to już stanowi zagrożenie dla rzeczy i ludzi.
Przew. RM – już przed 2018 r. ustawiały się duże kolejki ciągników na zdanie zboża, jak była piekarnia ciężarowe auta jeździły, auta dowoziły nawozy itp. do gospodarstwa ogrodniczego, które tam się znajdowało. Wówczas mówił o remoncie mając na względzie, że sprzęt rolniczy jest o coraz większym tonażu i będzie się zwiększał. Zgadza się, że coś trzeba zrobić, ale co Radny proponuje
Burmistrz Gminy - nie wie jak można było nie przypuszczać, że jedyna droga do terenów przemysłowych, kopalni piasku, terenów kolejowych nie będzie w przyszłości wykorzystywana pod wysokie obciążenia. Przeraża stwierdzenie, że Burmistrz doprowadził do stanu wysokobudżetowego tej inwestycji. Chce by ta droga służyła mieszkańcom przez wiele lat i nie robić prowizorki pod publikę, a potem do tematu wracać. Wyjaśnił co składa się na koszty tej inwestycji.
Radny W.Śliwiński – czy Burmistrz ma jakiś plan awaryjny, bo droga w każdym momencie może ulec całkowitej degradacji i żaden pojazd nie będzie mógł przejechać.
Burmistrz Gminy – nie było takiego planowania, a teraz zadaje się pytanie co teraz i dalej.
W tamtym roku był temat remontu przepustu w Sułkowie i został wyremontowany
o podwyższonym standardzie. Zastanawiamy się nad przebudową tego przepustu, bo to przekraczałoby zakres jego podstawowego ukształtowania celem bezpiecznego wjazdu ciągników siodłowych z naczepami. Z tyłu jest kolejny most na rzece Psinie, gmina przez lata nic nie zrobiła mostami i drogami, które teraz by służyły. Położenie miasta i gminy jest typowo terenem rolniczym i transport jest uciążliwy. Prowadzone są rozmowy
z przedsiębiorcą i kwestia budowy tymczasowego przejazdu kolejowego za terenem byłej cukrowni. Rozmowy we Wrocławiu w sprawie wykonania ewentualnej drogi tymczasowej do przejazdu obok ul. Kolejowej. PKP złożyło już wniosek o wycięcie drzew w pasie
w granicy pasa drogi Kolejowej. Będzie wydawane pozwolenie na wycięcie tych drzew. Pas postojowy jako plan B musi być wykonany, jednocześnie będzie stanowił odciążenie
i możliwość przejazdu podczas remontu ul. Kolejowej.
Radny R.Kraszewski – dobrze w końcu, że będzie przejazd przez tory. Robienie pasa dodatkowego wzdłuż torów znacznie podwyższy inwestycję. Burmistrz wspomniał
o deklaracji pomocy ze strony przedsiębiorcy w bieżącym remoncie drogi, Gmina przeznacza na to 15 tys zł co jest o wiele mniejsza kwota niż w tamtym roku bo przeznaczono 35 tys zł. Czy mamy informacje w jakiej kwocie przedsiębiorca będzie partycypował w tej inwestycji.
Czy Burmistrz deklaruje w projekcie wykonanie izolacji akustycznej od strony torów.
Burmistrz Gminy – taki przejazd powinien być już dawno temu wykonany jako połączenie. Teren po cukrowani należy do wielu spółek, z którymi trudno się skontaktować. Kwestia przejazdu nie jest prostym tematem, ocenianie że w końcu- to nie są łatwe sprawy. Jeżeli chodzi o pas zapasowy, to musimy mieszkańcom zapewnić dojazd. Część wykonanego pasa może potem służyć pod to, co chcemy zrobić w układzie docelowym. Nie ma alternatywnego przejazdu na czas remontu, a muszą jakoś dojechać. Czekamy na informacje z firmy drogowej która mogłaby wykonać te prace i wtedy będziemy rozmawiać.
Radny R.Kraszewski – gdyby Burmistrz powiedział, że pas zapasowy będzie częścią tej drogi nie byłoby tematu. Czy spotkanie gazowników w UM zakończyło się jakimś protokołem, czy są to tylko słowne ustalenia.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że już na tej sesji mówił o zakresie działań tj.o poszerzeniu pasa chodnika do 2 m, poszerzeniu jezdni do 6 m oraz wykonaniu pasa technicznego postojowego. Odnośnie gazowników protokół został sporządzony podczas spotkania. Poprosił o sprecyzowanie pytania dot. pasa zieleni, akustycznego
Radny R.Kraszewski – chodzi o pas akustyczny, który się robi przy drogach o natężonym ruchu
Burmistrz Gminy – celowo zaplanowaliśmy pasy akustyczne z zieleni niskiej i wysokiej ponieważ jest to proces łatwiejszy do uzgodnienia i bardziej efektywny. Jeżeli zieleń będzie wystarczająco wysoka można w terminie późniejszym pomyśleć o ekranach dźwiękochłonnych. Jeżeli postawimy ekrany, to cały hałas ruchu samochodowego będzie się odbijał od paneli i wracał do zabudowy mieszkaniowej. Obciążenie hałasem będzie podwojone. W przyszłości można pomyśleć o ekranach w celu zniwelowania hałasu kolei.
Radny R.Kraszewski – w projekcie budżetu na 2021 r. w punkcie budowa sieci kanalizacyjnej odcinka przy ul. Wiejskiej przeznaczono 203 tys zł., w kolejnym dokumencie zwiększono plan na tym zadaniu na uzbrojenie działek . Burmistrz powiedział, że kosztorys był wyceniony na 540 tys zł. Wstępnie udało się uzyskać mniejsza ofertę na wykonanie tego zadania. Skoro planujemy 203 tys zł skąd suma 221 tys zł.
Burmistrz Gminy – na jednym ze spotkań przedstawił sytuację, gdzie trzeba było obniżyć koszty przy kilku inwestycjach i wtedy informował radnych, że czekamy na postępowania przetargowe, nie wiemy jakie będą dofinansowania. Nie chcieliśmy rezygnować z kilku zadań, chcieliśmy rozpocząć procedurę przetargową . Odnośnie ul. Wiejskiej próbowaliśmy ogłosić procedurę przetargową bez oświetlenia ulicznego. Dopiero podczas rozpoczęcia prac przez nowych właścicieli chcieliśmy przystąpić do budowy oświetlenia. Jednak przy konsultacjach z projektantami, kierownikami nadzorów przeliczyliśmy i uzgodniono, że spróbujemy to ująć i ogłosić w jednym przetargu. Zawsze jest możliwość unieważnienia przetargu w związku z brakiem możliwości finansowych i odstępujemy od realizacji, któregoś z zadań. Budżet zakładał pomniejszone koszty, a kosztorysy są wykonane na podstawie odpowiedniej dokumentacji. Oszczędności przetargowe pozwoliły na realizację tego zdania.
Radny R.Kraszewski - w planie budżetu jest napisane sieć energetyczna, oświetlenie a Burmistrz mówi, że nie było planowane oświetlenie.
Burmistrz na ostatniej komisji powiedział, że nie zrealizowano wykonania kojców dla psów
z uwagi na brak funduszy. Zwrócił się o przygotowanie kosztów jakie poniosła Gmina
w latach2019 i 2020 związane z odłowieniem i przekazywaniem zwierząt do schronisk.
Burmistrz Gminy – chętnie przedstawi sytuację nie tylko w wnioskowanych latach ale i wcześniejszych, jest to temat rozległy. Taką informację na Komisje można przygotować. Jeżeli są pytania wątpliwości można codziennie zadzwonić i zapytać.
8. Wolne wnioski i informacje. (19:11:00)
Burmistrz – poinformował, że w dniu wczorajszym Starostwo Powiatowe zleciło dla Zakładu Usług Komunalnych pozimowe posprzątanie miasta.
Echo Baborowa będzie wydane w najbliższy czwartek i będzie wydawane cyklicznie.
Przew.RM -poinformował, że sprawa mieszkańców odnośnie drogi do Dzielowa za Baborowem została zgłoszona do Burmistrza i będziemy monitować do Starostwa i radnego powiatu z terenu Gminy Baborów.
Radny W.Śliwiński – czy w 2021 r. jest planowana podwyżka wody i ścieków Gminie Baborów
Burmistrz Gminy – została udostępniona informacja odnośnie cen za usługi wodno-ściekowe Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Większość gmin, przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych przystąpiła do zmiany swoich taryf. Pierwszy rok to jest podwyżka, w drugim i trzecim wzrost o stopień inflacji. Tak od wielu lat to wszystko przebiega. W 95% Gminach planowana jest podwyżka. Średni wzrost cen według wniosków przedsiębiorstw gospodarki wodno-ściekowej to jest ponad 20%, niektóre przedsiębiorstwa chcą podnieść
o 40%. Natomiast ZUK Baborów na początku roku podniósł stawki o stopień inflacji zgodnie z obowiązującą taryfą. W przyszłym roku również będzie wzrost o stopień inflacji.
Przew.RM i Burmistrz Gminy złożyli życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych.
9. Zakończenie obrad. (19:18:00)
Wobec wyczerpania porządku obrad Przew. RM zamknął XIX sesje RM