XV Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 19 sierpnia 2020 r.
Protokół nr XV/2020
z sesji rady Miejskiej w Baborowie
odbytej w dniu 19 sierpnia 2020r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Baborowie
Obrady rozpoczęto 2020-08-19 o godz. 16:01:36, a zakończono o godz. 18:47:43 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 10 członków:
- Roman Kraszewski
- Wojciech Śliwiński
- Kamila Bartman
- Irena Biegus
- Magdalena Bradel
- Dorota Fitzoń
- Michalina Jakubowska
- Jadwiga Kowalczykowska
- Jarosław Ronczka
- Krzysztof Tokarz
1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad. (16:01:00)
Nastąpiła zmiana quorum (16:02:00)
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 11
Do sesji dołączyli radni:
- Wiesław Sobczyk
2. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. (16:03:00)
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z obrad XIV sesji (16:04:00)
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Wojciech Śliwiński, Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Roman Kraszewski, Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Dorota Fitzoń, Wiesław Sobczyk, Kamila Bartman - BRAK GŁOSU(4):
Marian Bliźnicki, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz
Nastąpiła zmiana quorum (16:04:00)
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 13
Do sesji dołączyli radni:
- Dagmara Fryzel-Kalita
- Kazimierz Morys
3. Debata nad raportem o stanie Gminy Baborów za 2019 rok (16:05:00)
Raport o stanie Gminy Baborów został przekazany radnym w terminie i radni zapoznali się z jego treścią. Nikt z mieszkańców nie zgłosił akcesu do udziału w debacie.
Dyskusja:
Radny Wojciech Śliwiński – w raporcie opisana jest kwota zadłużenia 8 mln 200 tys zł . Jaka z tej kwoty jest kwota dofinansowania ze środków zewnętrznych, bo takiej informacji tam nie ma.
Skarbnik Gminy – w tej kwocie zadłużenia na zadania z udziałem środków unijnych jest kwota 1.993.437, 76 zł
Radny W. Śliwiński - ile Gminie należy się środków ze środków zewnętrznych za wszystkie inwestycje, które zostały wykonane w poprzedniej kadencji. W tym roku budżetowym jest zapis 3.200 tys zwrotu.
Skarbnik Gminy – tyle pieniędzy powinno wpłynąć w tym roku. Na ten rok planowany jest zwrot
z tytułu realizacji zadania kanalizacja sanitarna, remont ratusza i budowa wieży widokowej. Część środków z kanalizacji wpłynęła, na zwrot z ratusza czekamy i czekamy również na zwrot z budowy wieży widokowej.
Wobec braku kolejnych głosów w dyskusji Przewodniczący poddał pod głosowanie poniższy projekt uchwały.
a. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia (nieudzielenia) wotum zaufania Burmistrzowi Gminy Baborów - projekt druk nr 171/20 (16:05:00)
głosowanie w sprawie udzielenia (nieudzielenia) wotum zaufania Burmistrzowi Gminy Baborów - projekt druk nr 171/20 (16:08:00)
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Krzysztof Tokarz, Dagmara Fryzel-Kalita, Kamila Bartman, Wiesław Sobczyk, Magdalena Bradel, Kazimierz Morys, Dorota Fitzoń, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Wojciech Śliwiński, Michalina Jakubowska - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU(2):
Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotowa uchwałę Nr XV/175/20, która stanowi zał. nr 2 do protokołu.
4. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, sprawozdania finansowego za 2019 r., ocena wykonania budżetu za 2019 r. oraz podjęcie uchwały w sprawie absolutorium (16:08:00)
a. przedstawienie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu za 2019 r. wraz z informacją o stanie mienia komunalnego (16:08:00)
Radni zapoznali się z przedłożonym sprawozdaniem.
W/w sprawozdanie stanowi zał. nr 3 do protokołu.
b. przedstawienie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2019 r. (16:09:00)
Radni zapoznali się z przedłożoną Uchwałą nr 122/2020 z dnia 20 kwietnia 2020r. Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Baborów za 2019, która stanowi zał. nr 4 do protokołu
c. przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gminy Baborów, (16:09:00)
Radni zapoznali się z przedłożonym wnioskiem Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Baborowie wypracowanym na posiedzeniu w dniu 1 czerwca 2020r. - zal. nr 5 do protokołu.
d. przedstawienie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium za 2019 r. , (16:10:00)
Radni zapoznali się z przedłożoną uchwałą nr 243/2020 z dnia 3 lipca 2020 r. Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu nt. opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium za 2019 r. - zał. nr 6 do protokołu.
e. Dyskusja, (16:10:00)
Radni nie podjęli dyskusji.
f. podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Baborów za 2019 r. - projekt druk nr 172/20 (16:10:00)- zał. nr 7 do protokołu.
Wobec braku głosów w dyskusji Przewodniczący RM poddał pod głosowanie w/w uchwałę
głosowanie w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Baborów za 2019 r. - projekt druk nr 172/20 (16:10:00)
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Dagmara Fryzel-Kalita, Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Magdalena Bradel, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Kazimierz Morys, Wojciech Śliwiński, Jarosław Ronczka, Kamila Bartman, Jadwiga Kowalczykowska - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU(2):
Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/176/20, która stanowi zał. nr 8 do protokołu.
g. podjęcie uchwały w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy Baborów za 2019 rok - projekt druk nr 173/20 (16:11:00)- zał. nr 9 do protokołu.
głosowanie w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy Baborów za 2019 rok - projekt druk nr 173/20 (16:13:00)
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Dagmara Fryzel-Kalita, Magdalena Bradel, Wojciech Śliwiński, Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Dorota Fitzoń, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Kamila Bartman, Kazimierz Morys - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Roman Kraszewski - BRAK GŁOSU(2):
Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/177/20, która stanowi zał. nr 10 do protokołu.
5. Podjęcie uchwał w sprawach: (16:16:00)
a. wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony - projekt druk nr 168/20 (16:16:00)- zał. nr 11 do protokołu.
Opinia Komisji- pozytywna
głosowanie w sprawie wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony - projekt druk nr 168/20 (16:17:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Michalina Jakubowska, Wiesław Sobczyk, Kamila Bartman, Irena Biegus, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Dagmara Fryzel-Kalita, Wojciech Śliwiński, Roman Kraszewski, Dorota Fitzoń, Magdalena Bradel, Kazimierz Morys - BRAK GŁOSU(2):
Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/178/20, która stanowi zał. nr 12 do protokołu.
b. wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony - projekt druk nr 169/20 (16:17:00)- zał. nr 13 do protokołu.
Opinia Komisji- pozytywna
głosowanie w sprawie wydzierżawienia nieruchomości na czas nieoznaczony oraz wyrażenia zgody na bezprzetargowe oddanie w dzierżawę nieruchomości na czas nieoznaczony - projekt druk nr 169/20 (16:18:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Kamila Bartman, Roman Kraszewski, Wiesław Sobczyk, Magdalena Bradel, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys, Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Michalina Jakubowska - BRAK GŁOSU(2):
Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/179/20, która stanowi zał. nr 14 do protokołu.
c. wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Baborów do „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – KOLEJ+ do 2028 roku” i zawarcie umowy o partnerstwie w celu ubiegania się o wparcie w ramach tego programu w realizacji inwestycji z zakresu infrastruktury kolejowej – projekt druk nr 170/20 (16:18:00)- zał. nr 15 do protokołu.
Opinia Komisji-pozytywna
głosowanie w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Baborów do „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – KOLEJ+ do 2028 roku” i zawarcie umowy o partnerstwie w celu ubiegania się o wparcie w ramach tego programu w realizacji inwestycji z zakresu infrastruktury kolejowej – projekt druk nr 170/20 (16:19:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Irena Biegus, Kamila Bartman, Roman Kraszewski, Jadwiga Kowalczykowska, Wojciech Śliwiński, Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys, Magdalena Bradel, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka - BRAK GŁOSU(2):
Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/180/20, która stanowi zał. nr 16 do protokołu.
d. wprowadzenia świadczenia pieniężnego „bon żłobkowy” - projekt druk nr 167/20 (16:19:00)- zał. nr 17 do protokołu.
Opinia Komisji - pozytywna
głosowanie w sprawie wprowadzenia świadczenia pieniężnego „bon żłobkowy” - projekt druk nr 167/20 (16:23:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Kamila Bartman, Wiesław Sobczyk, Irena Biegus, Wojciech Śliwiński, Dorota Fitzoń, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Kazimierz Morys, Roman Kraszewski, Magdalena Bradel, Jadwiga Kowalczykowska, Dagmara Fryzel-Kalita - BRAK GŁOSU(2):
Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/181/20, która stanowi zał. nr 18 do protokołu.
e. zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej - projekt druk nr 174/20 (16:23:00)- zał. nr 19 do protokołu.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Michalina Jakubowska przedstawiła plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2020r.
głosowanie w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej - projekt druk nr 174/20 (16:26:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Magdalena Bradel, Wojciech Śliwiński, Krzysztof Tokarz, Jadwiga Kowalczykowska, Kamila Bartman, Wiesław Sobczyk, Roman Kraszewski, Irena Biegus, Dagmara Fryzel-Kalita, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka - BRAK GŁOSU(2):
Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz
Nastąpiła zmiana quorum (16:27:00)
Ilość radnych obecnych na sali obrad: 14
Do sesji dołączyli radni:
- Marian Bliźnicki
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/182/20, która stanowi zał. nr 20 do protokołu.
f. udzielenia dotacji celowej dla Województwa Opolskiego z przeznaczeniem na realizację zadania o nazwie "Remont chodnika w miejscowości Sucha Psina w ciągu drogi wojewódzkiej nr 416 - I etap" - projekt druk nr 175/20 (16:27:00)- zał. nr 21 do protokołu.
Opinia Komisji - pozytywna
głosowanie w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Województwa Opolskiego z przeznaczeniem na realizację zadania o nazwie "Remont chodnika w miejscowości Sucha Psina w ciągu drogi wojewódzkiej nr 416 - I etap" - projekt druk nr 175/20 (16:29:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Magdalena Bradel, Wiesław Sobczyk, Dagmara Fryzel-Kalita, Michalina Jakubowska, Kamila Bartman, Krzysztof Tokarz, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys, Marian Bliźnicki, Jadwiga Kowalczykowska, Roman Kraszewski, Jarosław Ronczka - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU(1):
Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/183/20, która stanowi zał. nr 22 do protokołu.
g. wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2020 r. - projekt druk nr 176A/20 (16:29:00)- zał. nr 23 do protokołu.
Opinia Komisji- pozytywna
Skarbnik Gminy omówiła zmiany, które nie były omawiane na Komisji, a zostały zaproponowane w projekcie 176A.
Burmistrz szczegółowo omówił stopień zaawansowania prac związanych z przygotowaniem i opracowaniem projektu technicznego na remont ul. Kolejowej.
głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów na 2020 r. - projekt druk nr 176A/20 (17:00:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Jadwiga Kowalczykowska, Jarosław Ronczka, Kamila Bartman, Irena Biegus, Dorota Fitzoń, Dagmara Fryzel-Kalita, Michalina Jakubowska, Magdalena Bradel, Roman Kraszewski, Kazimierz Morys, Marian Bliźnicki - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU(1):
Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/184/20, która stanowi zał. nr 24 do protokołu.
h. zmiany wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 177/20 (17:00:00)- zał. nr 25 do protokołu.
Opinia Komisji - pozytywna
głosowanie w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej - projekt druk nr 177/20 (17:01:00)
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Wiesław Sobczyk, Dagmara Fryzel-Kalita, Jarosław Ronczka, Marian Bliźnicki, Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń, Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Irena Biegus, Jadwiga Kowalczykowska, Kamila Bartman, Kazimierz Morys, Magdalena Bradel - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Wojciech Śliwiński - BRAK GŁOSU(1):
Ewa Stanulewicz
Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę Nr XV/185/20, która stanowi zał. nr 26 do protokołu.
Przewodniczący ogłosił 10 min. przerwę.
Po przerwie Przew.RM wznowił obrady .
6. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym (17:01:00)
Przewodniczący poinformował, że :
- pełnił dyżury w UM w Baborowie
- uczestniczył w spotkaniach z Burmistrzem i W-ce Przew RM u Starosty Powiatu w sprawie omówienia współpracy między samorządami i planów na najbliższy okres;
- brał udział w spotkaniach z Burmistrzem nt. planów na II półrocze i kolejne lata
- brał udział w wręczeniu pucharów dla klubów na pierwszym meczu klasy A, który rozegrany był w Suchej Psinie, za awans do wyższej klasy rozgrywkowej.
7. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym (17:14:00)
Burmistrz poinformował o następujących realizowanych działaniach i planowanych zadaniach:
- pracy nad uzgodnieniami w sprawie przebudowy Rynku, remontu ul. Kolejowej
- Gmina jest na etapie zakończenia II przetargu dot. budowy kotłowni w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Baborowie. Jest to budowa nowej kotłowni . Dotychczasowa 20-letnia kotłownia już się wyeksploatowała. Kotłownia będzie gazowa.
- podpisaniu umowy na dofinansowanie stołówki . Zakres prac w najbliższym czasie zostanie radnym przedstawiony. Umowa została podpisana z Kuratorem opolskim w imieniu Wojewody. Są to prace związane z wymianą urządzeń oraz prace remontowe m.in. wymiana okien, odmalowanie pomieszczeń.
- dofinansowaniu do inwestycji przebudowy parku
- licznych spotkaniach na terenie Dzielowa, Baborowa i Rakowa dot. stanu technicznego mostów, ich remontu. Na już zachodzi potrzeba opracowania dokumentacji technicznej na remont mostu w Dzielowie, dwa Rakowie. Prowadzone są rozmowy z Kombinatem Rolnym w Kietrzu nt. przystąpienia do wspólnego działania.
- prowadzonych działaniach z PKP dotyczących nie tylko ul. Kolejowej ale na szerszą skalę tj. na całej linii 187, która ma być poddana remontowi.
- gmina zdecydowała się na mniejsze zadania inwestycyjne, aby nie znalazła się w całkowitej stagnacji – ul. Strażaków, ul. Piaskowa. Te drogi są ostatnimi w zabudowie osiedlowej. Są na nie opracowane wnioski. Ma nadzieję, że uda się pozyskać dofinansowanie. W planie nie ma wymiany podbudów, bo są to drogi typowo lokalne.
-we współpracy ze Starostwem wskazana została najbardziej newralgiczna droga wyjazdowa w kierunku Dobrosławic. Droga stanowi połączenie Gminy Baborów z drogą wojewódzką a następnie z drogą krajową. Prowadzone były rozmowy nt. dokończenia drogi Czerwonków-Księże Pole, połączenia Czerwonkowa z Suchą Psiną.
Radny Roman Kraszewski – zapytał, czy przy modernizacji ul. Wiejskiej w kierunku działek będzie przewidziany parking?
Burmistrz Gminy – zakres związany z budową drogi z dofinansowaniem środków z PROW nie przewiduje dofinansowań do parkingów. Jedyny zakres do punktowania uzasadnionych kosztów to jest pas drogowy. Dlatego parking nie jest brany pod uwagę. Były rozmowy z Proboszczem Parafii nt. potrzeby obsługi cmentarza i pasa drogowego ul. Wiejskiej na wysokości Kościoła.
Radny R. Kraszewski – czy linia kolejowa na Pawłowiczki , K-Koźle będzie rewitalizowana, czy zostanie tak jak jest
Burmistrz Gminy – były prowadzone rozmowy z przedstawicielami PKP z Wrocławia i Raciborza oraz stowarzyszeniami działającymi na rzecz rozwoju kolei. Uzgodniono, że spróbuje się stworzyć plan w którą stronę należy pójść, jakie działania podjąć w związku z linią Baborów-K-Koźle. Dodał, że na terenie Gminy Reńska Wieś powstała bardzo dobra trasa rowerowa.
Radny R.Kraszewski – czy w rozmowach ze Starostą był poruszany temat drogi w kierunku Szczytów
Burmistrz – ze Starostwem rozmawiano nt. wszystkich dróg również drogi na Szczyty. Będzie spotkanie z Nadleśnictwem Rudy Raciborskie nt . odwodnienia przy skrzyżowaniu dwóch dróg wojewódzkich oraz drogi powiatowej Baborów-Szczyty.
8. Zapytania, wolne wnioski. (17:28:00)
Przew. RM – dodał, że do Rady wpłynęły m.in. pisma od Wojewody Opolskiego nt. analizy oświadczeń majątkowych – nie stwierdzono żadnych błędów ponadto odpowiedzi na wnioski radnego R.Kraszewskiego i W. Śliwińskiego. Wskazał, że składając wnioski do Burmistrza należy je składać przez biuro rady, po czym będą one przekierowywane do odpowiednich osób.
Wpłynęły pisma od mieszkańców ul. Kolejowej. Wszystkie pisma znajdują się w biurze Rady i można się z nimi zapoznać.
W związku z ostatnimi wydarzeniami dotyczącymi olbrzymich opadów, które spowodowały podtopienia, zalania, mieszkaniec ul. Opawskiej zwrócił się z wnioskami dot. braku przepustowości pod mostem na ul. Opawskiej oraz zatoru spowodowanego przez roślinność na wysokości kładki. Ponadto na wysokości mostu są dwa rurociągi, jednym z nich jest gazociąg, który jest w bardzo złym stanie, mieszkańcy boją się z uwagi na korozję jego nieszczelności.
Radny M.Bliźnicki – w Boguchwałowie są dwa drzewa na terenie gminnym, których korzenie powodują podwyższenie gruntu i niszczenie mostku, wymagają jak najszybszego usunięcia.
Nawiązał do potrzeby usunięcia drzewa w Czerwonkowie w kierunku na Księże Pole, bo może się wydarzyć nieszczęście. Większość konarów jest uschnięta. Radny powiatu zobowiązał się do załatwienia sprawy.
Czy odbędą się dożynki Gminne w związku z Covid 19 i co z dożynkami sołeckimi?
Burmistrz Gminy – przepustowość mostu na ul. Opawskiej: most jest w drodze powiatowej i to Powiat za niego odpowiada. Nie chodzi o osuwanie tematu. Most w Dzielowie jest w dużo gorszym stanie. Po ostatnich nawałnicach są uszkodzenia chodników, części jezdni. Most jest do remontu przy ul. Opawskiej . Pojawiają się środki krajowe na remont mostów, są programy rządowe na remont dróg lokalnych. Omówił stan mostu drewnianego. Podkreślił, że podjęto działania, by wyremontować most w Dzielowie przy OSP, by nie doprowadzić do braku dojazdu do miejscowości.
Pan Adrian Jaksik zajmujący się wycinką drzew zna sprawę dwóch akacji w Boguchwałowie i zostaną one wycięte w najbliższym czasie.
Gmina nie będzie organizować żadnej imprezy dożynkowej, natomiast będzie rozmawiał z proboszczem Parafii nt. mszy dziękczynnej za zebrane plony przez rolników.
Można organizować dożynki sołeckie z zachowaniem wszystkich obostrzeń i środków ostrożności analizując aktualną sytuację w województwie, by nie było z tego kłopotów.
Radny W. Śliwiński – odczytał treść uzasadnienia projektu uchwały z maja br. w sprawie zmian do budżetu i stwierdził, że nie ma wątpliwości, że zostały wycofane środki na remont ul. Kolejowej, a zostało mu zarzucone, że przekazuje kłamliwe informacje
Burmistrz Gminy – odnosząc się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że 25 maja br. na komisji poinformował, że ul. Kolejowa jest nadal realizowana, natomiast wycofanie środków jest przeniesieniem terminu realizacji zadania. Umowa została podpisana w 2019r. . jeżeli było coś niejasnego należało zapytać. Umowa jest w trakcie realizacji. W żadnym przypadku nie było możliwości zrezygnować z tak trudnego tematu i problemu. Musimy umożliwić, zabezpieczyć drogę, by w miarę bezpiecznie mieszkańcy mogli z niej korzystać. Zmiana realizacji zadania to przeniesienie terminu wykonania dokumentacji, o czym niejednokrotnie rozmawiał z P. Śliwińskim. Z uwagi na pozyskanie odpowiednich dokumentów, materiałów Gmina nie jest w stanie fizycznie utrzymać terminu. Nawiązał do poprzedniego projektu przebudowy ul. Kolejowej, który radnym przedstawiał. Wskazał nie nieprawidłowości, które zawierał projekt przebudowy ul. Kolejowej i Rynku. Zaapelował, by pytać, wyjaśniać i rzetelnie przekazywać informacje mieszkańcom, a nie wprowadzać ich w błąd.
Przew. RM – mieszkańcy poprzez swoją niewiedzę piszą niejednokrotnie obraźliwe komentarze często pod pseudonimami. Dodał, że w poprzedniej kadencji nie było takiej współpracy i radni często nie posiadali wiedzy, wglądu w dokumentację w niektórych sprawach podejmując decyzje. Stwierdził, że jest wiele buli. Kiedy radni wnioskowali
o remont przedszkola mówiono, że nie ma takiej potrzeby, a potem otrzymywali listę inwestycji na przedszkolu. Rozpoczynając remont Ratusza koszty po przetargowe były o wiele niższe niż się potem okazało, że należy dokładać ok. 1,5 mln zł, o czym radni nie byli informowani a potem okazało się np. że zapomniano zrobić klatkę schodową. Do wyborów inwestycja miała być zakończona, a do dzisiaj Ratusz jest nie otwarty. Bubli projektanckich jest bardzo dużo. Wyraził nadzieję, że mieszkańcy Baborowa dowiedzą się ile wydano środków na projekty, których nie można realizować, albo których realizacja ośmieszyłaby naszą radę. Jest wiele złych projektów, a niektóre niezgodnie są z planem zagospodarowania przestrzennego jak np. dot. byłego ośrodka zdrowia.
Burmistrz Gminy – odnośnie złych decyzji nawiązał do projektu na plac zabaw przy ul. Kościuszki, gdzie radni zostali poinformowani o kwocie, a nigdy nie została radnym pokazana dokumentacja projektowa. Z przykrością zrezygnował w LGD z przyznanej dotacji na dofinansowanie tego zadania. W odebranym projekcie przez Gminę było wpisane zamiast chodników z kostki stare chodniki z płyt chodnikowych, pod parafią zaprojektowano ławkę dla matek, które będą karmić dzieci, a można to było zrobić w bardziej ustronnym miejscu. Są to małe tematy, które rodzą duże konsekwencje. Jak przeliczono koszty tego zadania po najniższych stawkach dla urządzeń zabawowych, to w tym projekcie zapomniano dostawić urządzenia zabawowe. Czyli byłaby podpisana umowa, a na kolejnej sesji trzeba byłoby dokładać kolejne środki.
Poinformował, że Gmina miała prawo pierwokupu działki na ul. Głubczyckiej, która dałaby duże perspektywy. Jednak po weryfikacjach, rozmowach uznał, że pomysł może był słuszny, ale trzeba było z tego zrezygnować, bo środki niezbędne są na inne zadania. Odnośnie Ratusza stwierdził, że próbowano wyłączyć pochłaniacze wilgoci i po jednym dniu były rozlewiska wody w piwnicy. Na etapie przebudowy Ratusza nie zrobiono drenaży. Na komisjach, gdzie będzie temat budżetu na przyszły rok pojawi się temat przebudowy Ratusza w Baborowie. Jest to związane z wykonaniem opasek drenażowych wraz ze studniami chłonnymi. Tynki w piwnicach Ratusza w 100 % są do zbicia na wysokości ok. 0,5 m. Tynki zaczęły odpadać, pojawiły się wykwity wilgoci. Obecnie został zamontowany największy pochłaniacz. Będą rozmowy ze specjalistami co do zamontowania przemysłowego pochłaniacza wilgoci. Na piętrze pojawiły się szczeliny. Remont Ratusza to była trudna decyzja dla poprzednich władz, ale należało rozmawiać i podejmować rozsądne decyzje.
Przew. RM – podkreślił, że Ratusz to inwestycja za 3 mln zł.
Radny R.Kraszewski – zapytał, czy jest szansa, by zamknąć inwestycję w tym roku i co trzeba byłoby zrobić, czy przenosimy ją na następny rok. Poprosił o przygotowanie na następną komisję kosztów związane z użytkowaniem tego obiektu tj. osuszanie, ogrzewanie.
Burmistrz Gminy – stwierdził, że dobrze, że budynek Ratusza został wyremontowany, bo jest to wizytówka miasta i nie zgodzi się z opinią , że budynek należało rozburzyć, ale należało uzgodnić ten remont. Na komisjach należało przedstawić plany działania. Dodał, że na ostatnim piętrze-poddaszu mamy dwa lokale, które są wykonane jak mieszkania. W jednej części jest prysznic a w drugiej części wanna. W ubiegłym roku Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie na umeblowanie Ratusza, ponieważ obecnie umeblowanie jest znikome. Gmina otrzymała środki i do 20 września mają być dostarczone meble łącznie z wyposażeniem dodatkowym- elektronicznym. Może z końcem roku uda się prowadzić zajęcia w Ratuszu. Będzie również do propozycja do budżetu prac związanych z zegarem. Koszt remontu zegara to ok. 70 tys zł, co również nie było uwzględnione w projekcie.
Radny W.Śliwiński – zapytał o przebudowę Rynku, bo na początku miała się odbyć przy współpracy z Powiatem, czy coś się zmieniło?
Burmistrz Gminy – pojawił się nabór z PROW, gdzie każdy z samorządów ma określony limit i dla dróg lokalnych wynosi dla samorządu jakim jest Gmina Baborów 3 mln zł. Część tej kwoty ok. 1 ml 400 tys zł. zostało wykorzystane jako dofinansowanie do przebudowy ul. Wiejskiej w Baborowie, zostaje do wykorzystania pozostała kwota. W międzyczasie zmieniło się rozporządzenie dot. określenia zasad punktacji przy naborach i realizacji zadań inwestycyjnych drogowych w zakresie programu PROW 2014-2020. W tym rozporządzeniu znika punkt współpracy między jednostkami. Kiedyś to było punktowane. Po rozmowie z Urzędem Marszałkowskim zakres wniosku został ograniczony o wykonanie projektu od wysokości betonowego słupa ogłoszeniowego przy ul. Kozielskiej do wjazdu na parking przy UM w Baborowie łącznie z poszerzoną linią od 3,5m do 4m w części pasa drogi powiatowej. Na terenie Rynku staramy się usunąć całą infrastrukturę nadziemną, okablowania. Wykonywane roboty ziemne to wymiana sieci wodociągowej i sieci kanalizacji deszczowej. Od 2019r. były prowadzone uzgodnienia i wydawane decyzje przez Gminę Baborów w zakresie przebudowy głównej linii energetycznej od ulicy Witosa poprzez ul. Wiejską, Rynek część ul. Ratuszowej w połączeniu z transformatorem przy ul. Parkowej.
Burmistrz Gminy – przedstawił sytuację po nawałnicy w Gminie Baborów i podjętych działaniach w związku z jej skutkami. Poinformował jakie jednostki OSP oraz inne instytucje brały udział w pomocy mieszkańcom, usuwaniu, szacowaniu szkód. Zdjęcia nie oddają tego, co można było zobaczyć na miejscu tych zdarzeń. Podziękował wszystkim za zaangażowanie i pomoc.
9. Zakończenie obrad. (18:47:00)
Wobec wyczerpania porządku obrad Przew. RM zamknął XIII Sesję Rady Miejskiej w Baborowie
Zakończono sesję (18:47:43)