Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

XI Sesja Rady Miejskiej w Baborowie - 9 grudnia 2019 r.

 

Protokół  nr XI/2019
z sesji Rady Miejskiej w Baborowie odbytej w dniu 9 grudnia 2019 r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Baborowie

 

1. Otwarcie i stwierdzenie prawomocności obrad (16:05:00)

Obrady rozpoczęto 2019-12-09 o godz. 16:05:19, a zakończono o godz. 18:46:43 tego samego dnia.

Nastąpiła zmiana quorum (16:05:00)

Ilość radnych obecnych na sali obrad: 15

Do sesji dołączyli radni:

  1. Roman Kraszewski
  2. Wojciech Śliwiński
  3. Kamila Bartman
  4. Irena Biegus
  5. Marian Bliźnicki
  6. Magdalena Bradel
  7. Dorota Fitzoń
  8. Dagmara Fryzel-Kalita
  9. Michalina Jakubowska
  10. Jadwiga Kowalczykowska
  11. Kazimierz Morys
  12. Jarosław Ronczka
  13. Wiesław Sobczyk
  14. Ewa Stanulewicz
  15. Krzysztof Tokarz


2. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji (16:08:00)

Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z X Sesji RM z dnia 29 października 2019 r. (16:09:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (15):
    Roman Kraszewski, Dorota Fitzoń, Wojciech Śliwiński, Irena Biegus, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Wiesław Sobczyk, Magdalena Bradel, Kamila Bartman, Marian Bliźnicki, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz, Jadwiga Kowalczykowska

Przewodniczący RM odczytał treść pisma skierowanego do Rady Miejskiej dot. pokrycia części straty finansowej za 2018 r. Sp.z o.o. Szpitala Powiatowego w Głubczycach.

Starosta Powiatu Głubczyckiego Piotr Soczyński odnosząc się do przedmiotowej prośby przedstawił sytuację finansową Szpitala Powiatowego w Głubczycach na tle sytuacji Państwa uchwalanych aktów prawnych, z którymi samorządy muszą się zmierzyć, a na które nie ma pokrycia finansowego z Budżetu Państwa.

Burmistrz Gminy Tomasz Krupa wskazał, że otrzymał również pismo , w którym  odpowiedział, że sytuacja jest jak najbardziej zrozumiała, jednak koszty jakie w przyszłym roku musi ponieść Gmina na swoje zadania uniemożliwia udzielenie w/w wsparcia.]Gmina Baborów do funkcjonowania oświaty w 2020 roku będzie musiała dopłacić ok. 3mln 600 tys zł. z 2 mln 100 tys w 2019r.  W związku z taką sytuacją nie można w ciągu roku wysuwać roszczeń w stosunku do Powiatu, Gminy z uwagi na sytuację finansową.

Wiceprzew. RM Wojciech Śliwiński – zapytał czy była przeprowadzana analiza przez P.Skarbnik możliwości Gminy w tym zakresie pomocy dla Powiatu

Skarbnik Gminy Irena Jazłowiecka – odpowiedziała, że analiza była przeprowadzona i na ten moment Gmina nie ma takich środków by przekazać pomoc dla Powiatu.

Starosta Powiatu – stwierdził, że na rok 2020 Powiat ma zabezpieczone środki w budżecie. Pismo miało na celu bardziej uświadomienie wszystkim jak wygląda sytuacja. Nie liczył na te środki, bo zdaje sobie sprawę w jakiej sytuacji jest każdy samorząd. Ta informacja jest po to, by wszyscy wiedzieli w jakiej sytuacji samorządy się znajdują.


3. Podjęcie uchwał w sprawach: (16:30:00)

a) wieloletniej prognozy finansowej - projekt uchwały druk nr 122/19; (16:30:00) - projekt stanowi zał. nr 1 do protokołu.

Opinia Wspólnej Komisji-  pozytywna.

Przew. RM odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej Opolu w sprawie opinii o przedłożonym projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Baborów zał. nr 2 do protokołu.

głosowanie w sprawie wieloletniej prognozy finansowej - projekt uchwały druk nr 122/19 (16:39:00)

Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.

Wyniki imienne:

  • ZA (15):
    Krzysztof Tokarz, Wojciech Śliwiński, Wiesław Sobczyk, Dagmara Fryzel-Kalita, Magdalena Bradel, Marian Bliźnicki, Kazimierz Morys, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Kamila Bartman, Irena Biegus, Jarosław Ronczka, Roman Kraszewski, Ewa Stanulewicz, Dorota Fitzoń

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/124/19, która stanowi zał. nr 3 do protokołu.

b) uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2020 r .- projekt uchwały druk nr 120/19; (16:40:00) zał. nr 4 do protokołu.

Na wspólnym posiedzeniu Komisji radni zawnioskowali, by z projektu budżetu na 2020 r. wycofać: środki na zakup oznakowanego samochodu dla Komendy Powiatowej Policji
w Głubczycach, dofinansowanie zakupu samochodu ratowniczo- rozpoznawczego dla KPPSP w Głubczycach oraz środki na opłacenie dodatkowych patroli policji na terenie Gminy. Wycofane środki przeznaczyć na monitoring miasta.

Opinia Komisji pozytywna z uwzględnieniem powyższego wniosku.

Przew.RM odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2020r. – zał. nr 5 do protokołu.

Radny Jarosław Ronczka – złożył podziękowania P.Skarbnik za przygotowanie projektu budżetu, który był bardzo trudnym do przygotowania.

Radna Dagmara Fryzel- zapytała Burmistrza, czy zgodnie z obietnicą na zebraniach sołeckich czy zostały zaplanowane pieniądze w budżecie na modernizację rowu melioracyjnego w Księżym Polu, w Dzielowie zagospodarowanie dwóch terenów wokół krzyża pokutnego i odrestaurowania mostu

Burmistrz Gminy – odpowiedział, że bardzo ważna inwestycja dla Gminy to wymiana źródeł ciepła w szkole nie ma informacji co do możliwości dofinansowania z WFOŚ. Jeżeli uda się wygospodarować jakieś środki to rozpoczniemy od remontu mostu w Dzielowie. Pozostałe zadania w miarę możliwości finansowych będą realizowane. Na chwilę obecną prawie wszystkie zadania zostały wykreślone.

Radny Krzysztof Tokarz -  uzupełnił, że w budżecie jest zaplanowane do spłaty 2 mln 988 tys zł , ponadto ulga podatkowa fermy w Langowie. Zwracając się do mieszkańców stwierdził, że wszelkie podwyżki to nie na diety dla radnych. W projekcie budżetu na diety na funkcjonowanie rady zaplanowano o 20 tys zł. mniej niż w roku poprzednim.

Burmistrz Gminy – uzupełnił, że Gmina Baborów nie ma żadnych środków na wkład własny, by wystąpić o jakiekolwiek dofinansowanie. Do dzisiaj nie jest rozliczona kanalizacja w Dziećmarowie i Ratusza. Są kolejne informacje o problemach z rozliczeniem. Czynione są starania, by zachować ciągłość działań samorządu .

głosowanie w sprawie uchwały budżetowej Gminy Baborów na 2020 r .- projekt uchwały druk nr 120/19 (16:57:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (15):
    Magdalena Bradel, Roman Kraszewski, Dorota Fitzoń, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys, Irena Biegus, Wiesław Sobczyk, Kamila Bartman, Michalina Jakubowska, Jarosław Ronczka, Krzysztof Tokarz, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/125/19, która stanowi zał. nr 6 do protokołu

Przew. RM ogłosił 5 min. przerwę w obradach.

Po przerwie wznowił obrady i przystąpiono do realizacji porządku.

c) wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów - projekt uchwały druk nr 125B/19; (16:57:00)- zał. nr 7 do protokołu.

Opinia Wspólnej Komisji – pozytywna

Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.

głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Baborów - projekt uchwały druk nr 125B/19 (17:09:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (15):
    Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński, Wiesław Sobczyk, Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka, Ewa Stanulewicz, Dagmara Fryzel-Kalita, Kazimierz Morys, Marian Bliźnicki, Michalina Jakubowska, Kamila Bartman

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/126/19, która stanowi zał. nr 8 do protokołu

            d) zmiany wieloletniej prognozy finansowej - projekt uchwały druk nr 126B/19; (17:09:00)- zał. nr 9 do protokołu.

Opinia Wspólnej Komisji – pozytywna

Nie podjęto dyskusji nt. uchwały

głosowanie w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej - projekt uchwały druk nr 126B/19 (17:10:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (15):
    Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Wojciech Śliwiński, Jarosław Ronczka, Jadwiga Kowalczykowska, Dorota Fitzoń, Wiesław Sobczyk, Magdalena Bradel, Dagmara Fryzel-Kalita, Irena Biegus, Krzysztof Tokarz, Kazimierz Morys, Marian Bliźnicki, Ewa Stanulewicz, Kamila Bartman

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/127/19, która stanowi zał. nr 10 do protokołu

e) przyjęcia programu współpracy Gminy Baborów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami realizującymi zadania publiczne w 2020 r. - projekt druk nr 119A/19; (17:10:00)- zał. nr 11 do protokołu.

Opinia wspólnej Komisji – pozytywna

Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.

głosowanie w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Baborów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami realizującymi zadania publiczne w 2020 r. - projekt druk nr 119A/19 (17:10:00)

Wyniki imienne:

ZA (15):
Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Jadwiga Kowalczykowska, Wojciech Śliwiński, Dorota Fitzoń, Magdalena Bradel, Irena Biegus, Ewa Stanulewicz, Krzysztof Tokarz, Kazimierz Morys, Marian Bliźnicki, Kamila Bartman, Wiesław Sobczyk, Dagmara Fryzel-Kalita, Jarosław Ronczka

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/128/19, która stanowi zał. nr 12 do protokołu

f) ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia udzielających schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Baborów - projekt druk nr 121A/19; (17:11:00)- zał. nr 13 do protokołu.

Opinia Wspólna Komisji – pozytywna

Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.

głosowanie w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia udzielających schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Baborów - projekt druk nr 121A/19 (17:12:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (15):
    Jarosław Ronczka, Roman Kraszewski, Michalina Jakubowska, Wojciech Śliwiński, Kamila Bartman, Jadwiga Kowalczykowska, Irena Biegus, Ewa Stanulewicz, Dorota Fitzoń, Kazimierz Morys, Magdalena Bradel, Marian Bliźnicki, Wiesław Sobczyk, Dagmara Fryzel-Kalita, Krzysztof Tokarz

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/129/19, która stanowi zał. nr 14 do protokołu.

 

g) uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2020 r. - projekt druk nr 123/19; (17:12:00)- zał. nr 15 do protokołu.

Opinia Wspólnej Komisji – pozytywna

Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.

głosowanie w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2020 r. - projekt druk nr 123/19 (17:12:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (15):
    Wiesław Sobczyk, Roman Kraszewski, Dagmara Fryzel-Kalita, Jadwiga Kowalczykowska, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Irena Biegus, Kazimierz Morys, Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki, Dorota Fitzoń, Kamila Bartman, Magdalena Bradel, Krzysztof Tokarz, Jarosław Ronczka

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/130/19, która stanowi zał. nr 16 do protokołu

             h) zmiany uchwały w sprawie przyjęcia zasad udzielania z budżetu gminy dotacji na wymianę źródeł ciepła w celu ograniczenia zanieczyszczeń powietrza na terenie Gminy Baborów - projekt druk nr 130/19; (17:13:00)- zał. nr 17 do protokołu.

Opinia Wspólnej Komisji – pozytywna

Nie podjęto dyskusji nt. projektu uchwały.

głosowanie w sprawie zmiany uchwały w sprawie przyjęcia zasad udzielania z budżetu gminy dotacji na wymianę źródeł ciepła w celu ograniczenia zanieczyszczeń powietrza na terenie Gminy Baborów - projekt druk nr 130/19 (17:13:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (15):
    Wojciech Śliwiński, Dagmara Fryzel-Kalita, Roman Kraszewski, Wiesław Sobczyk, Magdalena Bradel, Irena Biegus, Kazimierz Morys, Michalina Jakubowska, Ewa Stanulewicz, Marian Bliźnicki, Jarosław Ronczka, Kamila Bartman, Krzysztof Tokarz, Dorota Fitzoń, Jadwiga Kowalczykowska

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/131/19, która stanowi zał. nr 18 do protokołu

       i) wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty - projekt druk nr 124A/19 (17:14:00)- zał. nr 19 do protokołu.

Opinia Wspólnej Komisji- pozytywna

Dyskusja:

Wiceprzew. RM -  stwierdził, że radni otrzymali trzy informacje z różnymi danymi i nie wiadomo, która z nich jest właściwa. Jest to trudna decyzja i dane powinny być przejrzyste i jasne, bo w ciągu 4 miesięcy podnoszona jest opłata śmieciowa o 9 zł. Zawnioskował, aby Komisja Rewizyjna w trybie pilnym przeprowadziła kontrolę i zajęła się wyjaśnieniem wszystkich informacji, które radnym przedłożono.

Burmistrz – wyjaśnił, że szacowane ilości odpadów, koszty i zasady magazynowania, przekazywania w 2019 r. i w 2020 r. zostały wyjaśnione szczegółowo podczas komisji. Dane pod kontem merytorycznym się zmieniły tylko dlatego, że Zakład przekazuje do recyklingu większą ilość odpadów, po dwóch miesiącach magazynuje i znowu przekazuje w kolejnych miesiącach i tak sytuacja wygląda na rynku. Kiedyś można było magazynować odpady
w okresie 3-letnim teraz jest w 1- rocznym dlatego do końca roku dane się zmieniły. Od czerwca trwają rozmowy o gospodarce odpadami i pracownicy w UM są do dyspozycji przez cały tydzień i można wyjaśnić, jeżeli są wątpliwości, co do rzetelności przekazywania danych. Podkreślił, że rosną ceny zewnętrzne. Zostało to pokazane w ulotce dla mieszkańców. Jak wzrastają ceny odpadów zmieszanych na instalacjach regionalnych i innych. Celowo przekazano radnym zestawienia dot. innych gmin, które pokazują, że w innych gminach również ceny za odbiór odpadów wzrastają. Przedstawił koszty mające wpływ na wzrost stawki za odpady komunalne.

Radny M.Bliźnicki- stwierdził, że rozmawiał z mieszkańcami Boguchwałowa, większość z nich stwierdziła, że jak będzie podwyżka to nie będą płacić. Pytają, czy można dowieźć samemu śmieci na wysypisko.

Radna E.Stanulewicz – stwierdziła, że nie jest za podwyżką opłaty za gospodarowanie odpadam, ale w obecnej sytuacji, jakiej znajduje się Gmina i przy ciągłym wzroście opłaty marszałkowskiej mimo innego zdania na komisjach na sesji będzie głosowała za podwyżką.

Radny K.Tokarz – stwierdził, że wiadomo, że nikt nie chce płacić więcej, wolą dostawać niż wydawać. Z drugiej strony chcieliby mieć dobre drogi, porządek, segregację śmieci, czyste otoczenie i środowisko. Większość opłat jest niezależnych od Gminy, a to one mają wpływ na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami. Gmina nie ma na tym zarobić tylko musi to jakoś zbilansować, ale muszą zapłacić wszyscy ci, którzy te śmieci produkują.

Radna K.Bartman – dodała, że nie jest łatwo głosować nad wzrostem czegokolwiek, bo mieszka się w tym środowisku, jednak trzeba wybrać mniejsze zło. Zwróciła się do Wiceprzewodniczącego o dokładne sprecyzowanie czym Komisja Rewizyjna ma się zająć.

Wiceprzew. RM – wyjaśnić ilość śmieci, która faktycznie jest wywożona do Dzierżysławia, Górażdzy, jakie to są ilości, bo w trzech tabelkach są w każdej inne dane.

Radna K.Bartman – poprosiła, by Wiceprzew. złożył na piśmie zapytania, by Komisja mogła się do tego odnieść .

Radny J.Ronczka – stwierdził, że wniosek skierowany do Komisji Rewizyjnej musi być przegłosowany przez Radę. Dodał, że jego zdaniem nie jest to rozwiązanie, bo Komisja liczy kilku członków, otrzyma te same dokumenty co 15 radnych i nic nowego nie wymyśli.

Wiceprzew.RM – zapytał, który z przekazanych dokumentów radnym jest ważny

Radny J.Ronczka – stwierdził, że widząc różnice pytał, a Wiceprzew. czekał na sesję. Na jego miejscu pytałaby Burmistrza czy też P.Prezes ZUK

Burmistrz Gminy – zaproponował sprecyzowanie zapytań na piśmie i złożenie do Rady Miejskiej w celu podjęcia stosownej decyzji i ukierunkowanie Komisji Rewizyjnej na kontrolę.

Radna D.Fryzel-Kalita – stwierdziła, że wybrana została, by działać dla dobra mieszkańców, ale należy patrzeć zdroworozsądkowo i dzisiaj nie ma podstaw myśleć, że przedstawione dane są błędne, przygotowane nierzetelnie bądź są to fałszywe dane. Dlatego zagłosuje za podwyżką.

Radna K.Bartman – zwróciła się z prośbą do Bumistrza, by w miarę możliwości finansowych Echo Baborowa wydawane było częściej, bo nie wszyscy korzystają z internetu, mediów społecznościowych bo z wielu rzeczy nie zdają sobie sprawy.

Burmistrz Gminy – odpowiedział, że Echo Baborowa w 2020 r. będzie wydawane cyklicznie co 2 miesiące. W najbliższym Echu Baborowa ponownie zostanie poruszony temat gospodarki odpadami.

Radny J.Ronczka – zapytał Burmistrza, czy będąc Prezesem ZUK monitował do Gminy o to, by była jakakolwiek podwyżka za odpady, bo radnym nie było przekazywane nic w tym temacie.

Burmistrz Gminy – stwierdził, że w 2013 roku został ogłoszony przetarg, zgłosiły się 3 firmy w tym ZUK dał realną cenę , która okazała się najwyższą. Został unieważniony i ogłoszony kolejny przetarg i druga oferta ZUK była mocno zaniżona, ale nie dlatego, że ZUK miał oszczędności na pierwszej ofercie i mógł sobie na to pozwolić. Wówczas przeliczono koszty odpraw dla pracowników, wliczenia w koszty ZUK pełnej amortyzacji sprzętu, rozdzielenia kosztów ogólnozakładowych na pozostałe gałęzie działalności jako spółki. Uznano, że mniejszym złem będzie znaczące obniżenie kosztów działalności na stracie przez pierwszy rok. Po zakończonej umowie wynikającej z postępowania przetargowego Gmina przychyliła się do przeprowadzenia całego procesu w oparciu o umowę in house i od tego czasu  ZUK wskazywał, że kwoty są zupełnie inne. Była P.Burmistrz przed każdym spotkaniem rady nadzorczej, Walnym Zgromadzeniem Wspólników w ZUK otrzymywała komplet dokumentów, z których wynikało ile ZUK musi dopłacać do całego systemu. Wielokrotnie w rozmowach, ZUK zwracał się o podjęcie działań zmierzających do podniesienia stawki.
W 2018 r. zmieniła się ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, która wskazała, że zyski osiągane na działalności wodno-ściekowej nie mogą w żaden sposób pokrywać innych gałęzi niż wodno-ściekowe. Obecnie zysk na gospodarce wodno-ściekowej może służyć jedynie rozwojowi spółki w tym zakresie. Dlatego w 2018 r. ZUK wystąpił do Gminy z wnioskiem o podniesienie stawki. Od tego czasu zaczęło się oficjalne przekazywanie informacji o podniesienie stawki, gdzie Gmina nie wyrażała zgody mając oszczędności, gdzie pobierała przez lata kwoty wyższe niż były koszty w Gminie Baborów.

Radny K.Tokarz – stwierdził, że w tym okresie mówiono o nadwyżce, ale te środki nie zostały wykorzystane na gospodarkę śmieciową.

głosowanie w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty - projekt druk nr 124A/19 (18:10:00)

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Dorota Fitzoń, Wiesław Sobczyk, Michalina Jakubowska, Kamila Bartman, Irena Biegus, Jadwiga Kowalczykowska, Kazimierz Morys, Ewa Stanulewicz, Magdalena Bradel, Jarosław Ronczka, Dagmara Fryzel-Kalita, Krzysztof Tokarz
  • PRZECIW (3):
    Roman Kraszewski, Wojciech Śliwiński, Marian Bliźnicki

Rada Miejska w Baborowie przyjęła przedmiotową uchwałę nr XI/132/19, która stanowi zał. nr 20 do protokołu.

Przew. RM ogłosił 10 min. przerwę w obradach.

Po przerwie wznowiono obrady i przystąpiono do realizacji porządku obrad.

4. Informacja Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym (18:11:00)

Przew. RM poinformował, że do biura RM wpłynęły następujące pisma:
 -pismo Starostwa Powiatowego z prośbą o dofinansowanie strat Szpitala Powiatowego w Głubczycach;
- petycja Renaty Sutor
- pismo Komendanta OSP Baborów dot. podwyżki ekwiwalentu dla członków OSP.

Z treścią w/w pism można zapoznać się w biurze RM.

5. Sprawozdanie Burmistrza Gminy o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym (18:21:00)

Sprawozdanie Burmistrza zostało przekazane radnym w formie pisemnej wraz z zaproszeniem na sesje RM i stanowi zał. nr 21 do protokołu.

6. Zapytania, wolne wnioski. (18:21:00)

Dokonano wyboru członka Gminnej Rady Sportu w osobie Krzysztofa Tokarz.

Za w/w kandydaturą głosowało 14 radnych spośród 14 radnych obecnych na sesji.

Radna E. Stanulewicz – zapytała Wiceprzew. RM, co miał na myśli mówiąc Pomnik Ludzkiej Głupoty o kompleksie boisk przy szkole.

Wiceprzew. RM – stwierdził, że to, że ten obiekt nigdy nie był funkcjonalny. Po nie całym roku były wydawane dokumenty, że nie można było użytkować bo zagraża bezpieczeństwu jego użytkownikom, czyli dzieciom. I od tej pory stoi jako pomnik

Radny K.Tokarz – odnosząc się zapytał Dyr. ZSP czy boiska są użytkowane

Dyr. ZSP - odpowiedziała, że boiska są użytkowane . Wyłączone jest jedynie boisko trawiaste do piłki nożnej.

Radny K.Tokarz – kontynuując stwierdził, że przez ostatnich 8 lat była Burmistrz nieustannie sądziła się z projektantem, wykonawcą, inspektorem nadzoru , z byłym Burmistrzem. Co przez te 8 lat wywalczyła​​? To samo co 8 lat temu można było uzyskać, czyli porozumienie z P.Trawińskim, a tak wydano ok. 70 tys zł. na procesy, ekspertyzy. Sprowadzony był NIK. Zgadza się co do nawierzchni, powinna być sztuczna nie trawiasta, ale nie można powiedzieć, że jest to pomnik ludzkiej głupoty. To w takim razie czym jest wieża widokowa i wydane na nią ok.300 tys zł.

Ponadto stwierdził, że zaskoczyło go głosowanie nad ostatnią uchwałą. Radni mieli prawo do zagłosowania przeciw. Wiceprzew. zabierał głos, natomiast Przew. RM nie zabrał głosu w  ogóle i nie pytał o nic. Na początku kadencji zarzucono kilku radnym brak współpracy, a współpracują, bo widzą taką potrzebę niezależnie z jakiego komitetu się wywodzili.

Burmistrz Gminy – odniósł się do kompleksu boisk . Z Dyr. ZSP przeglądał kompleks boisk.
Są dwie możliwości : nawierzchnia sztuczna bądź naturalna. W najbliższym czasie Gmina nie ma szans na pozyskanie jakichkolwiek środków finansowych, bo trzeba mieć wkład własny, a na samym początku należy posiadać całość środków, by realizować zadanie. Boisko zostanie przygotowane i od okresu wiosennego będzie mogło być wykorzystywane. Pokażemy, że brak właściwego utrzymywania doprowadził do takiego stanu w jakim jest obecnie.
Wieża widokowa- temat powstał w 2016 r.  Wówczas Gmina zamierzała przystąpić do projektu bioróżnorodności, który bardzo się rozrósł w część infrastrukturalną. Do dzisiaj trudno mu odpowiedzieć, co stało się z tym projektem w wersji ostatecznej. Rotacja pracowników w Urzędzie była tak duża i żaden nie kojarzy, czy wniosek był złożony czy nie. Na ten projekt wydatkowano ponad 50 tys zł. Później pojawił się w EURO-REGIONIE temat wież widokowych. Była burmistrz zapytała, czy nie mógłby pomoc w konsultacjach na co się zgodził. Temat wieży widokowej nie był chyba do końca przemyślany w sytuacji jakiej Gmina się znajdowała. W większości gdy był ogłoszony nabór, to Gmina nie analizowała potrzeb tylko składała wniosek i brała.
Odniósł się również do:
-remontu ul. Witosa, która jest ulicą osiedlową, a wykonano betonowa podbudowę. Wystarczyło sfrezować nawierzchnię asfaltową, zrobić wodociąg i położyć chodniki. Inwestycja kosztowała ok. 1 mln zł.
- remontu ul. Wodnej – zastosowana kostka brukowa zaczyna się rozchodzić, widoczne są już zapadnięcia. Kostkę położono na podbudowie betonowej i znowu ogromne środki wydane na drogę osiedlową, a Gmina ma potężny problem z ul. Kolejową. Gmina wykonała projekt wodociągu na tę drogę, jednak okazało się, że pozwolenie na jego budowę straciło ważność na początku roku. Zwrócono się do firmy wykonującej projekt o aktualizację, jednak odmówiła wskazując na potrzebę wykonania projektu od początku z uwagi na procedury uzgodnień z PKP itp., a wystarczyło tylko w tamtym roku zawiadomić nadzór budowlany o rozpoczęciu inwestycji i przez 10 lat można było coś robić w temacie.
- dokumentacji technicznej dot. przebudowy byłego ośrodka zdrowia w Baborowie. Mając plan zagospodarowania przestrzennego Gminy były Burmistrz zleca wykonanie dokumentacji projektowej niezgodnej z zapisami miejscowego planu, gdzie teraz Gmina nie może realizować żadnej inwestycji. 
Wszystkie powyższe tematy są do analizy przez Komisję Rewizyjną RM.

Przew. RM – stwierdził, że podwyżka za odpady jest kolejną i nie jedyną mając na uwadze sytuację, jaka się rozwija w kraju i Gmina stanie przed tym problemem kolejny raz.  Zarzucono mu, że nie interesuje się, nie przychodzi na spotkania, nie wymienia się pomysłami. W sierpniu została uchwalona segregacja do kubłów, wówczas zwrócił uwagę Burmistrzowi, że jest grudzień, a informacji dla mieszkańców w tym temacie nie ma. Jest zbyt słaby przepływ informacji do mieszkańców.

Burmistrz Gminy – odpowiedział, że podczas ostatniej rozmowy powiedział, że z uwagi na  kolejne zmiany nie chciano puszczać kilku informatorów, by nie spowodować zamieszania wśród mieszkańców. Jeżeli chodzi o odbiór odpadów z pojemników to w ulotce  jest napisane, że będzie to od 1 lutego, nie od 1 grudnia. Przew. RM głosował przeciw podwyżce mówiąc, że nie jest to koniec podwyżek u nas.

Przew. RM – stwierdził, że dotyczyło to kraju ale sądzi, że u nas też tak będzie. Ma nadzieję, że jest złym prorokiem i się myli, ale nie chciałby straszyć mieszkańców.

Radna K.Barman – stwierdziła, ze nie rozumie wypowiedzi Przew., bo z jednej strony rozumie Pan, że podwyżki są odgórnie narzucane, a głosuje Pan przeciw.

Przew. RM – zagłosował na Komisji przeciw i kontynuował ten głos by być konsekwentnym.

Burmistrz Gminy – stwierdził, że głosuje Pan przeciw podwyżce wiedząc, że sytuacja w Polsce jest taka a nie inna i podwyżki będą. To co Gmina ma wyłączyć, zlikwidować by pokryć cenę za odpady, pomimo tego, że Pan wie, że odpady mają być droższe

Przew.RM stwierdził, że źle się wyraził i wycofuje swoja wypowiedź

Na zakończenie Przew. RM złożył życzenia z okazji Świat Bożego Narodzenia.

7. Zakończenie obrad. (18:45:00)


Zakończono sesję (18:46:43)