REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU MIEJSKIEGO W BABOROWIE
Załącznik do Zarządzenia nr OW 59/11
Burmistrza Gminy Baborów
z dnia 08 września 2011 r.
Regulamin organizacyjny
Urzędu Miejskiego w Baborowie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin organizacyjny określa zakres działania i zadania oraz organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego w Baborowie - zwanego w dalszej części Regulaminem Urzędu.
§ 2.
Urząd działa na podstawie:
-
ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.)
-
ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale, zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z późn. zm. ).
-
ustawy z dnia 21 listopada 2008r. r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz.1458, z późn. zm.).
-
Statutu Gminy Baborów.
-
Kodeksu Pracy, przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (tekst jednolity z 1998 roku Dz. U. Nr 21, poz.94 z późn. zm.).
-
porozumień z organami administracji rządowej i innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
-
instrukcji kancelaryjnej.
§ 3.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Baborów,
-
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Baborowie,
-
Burmistrzu, Sekretarzu, Skarbniku, Kierowniku Urzędu Stanu Cywilnego – należy przez to rozumieć odpowiednio Burmistrza Gminy Baborów, Sekretarza Gminy Baborów, Skarbnika Gminy Baborów oraz Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Baborowie.
§ 4.
-
Urząd jest jednostką budżetową Gminy.
-
Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
-
Siedzibą Urzędu jest budynek położony w Baborowie przy ul. Dąbrowszczaków 2a.
Rozdział II
Zakres działania i zadania Urzędu
§ 5.
-
Urząd stanowi aparat pomocniczy Burmistrza, Rady i jej komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy.
-
Do zakresu działania Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania spoczywających na Gminie zadań własnych i zleconych, zadań przekazanych w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej lub innymi jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 6.
Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom Gminy w wykonywaniu ich zadań
i kompetencji, a w szczególności:
-
przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowania innych czynności prawnych przez organy Gminy,
-
wykonywanie, na podstawie udzielonych upoważnień, czynności faktycznych wchodzących w zakres zadań Gminy,
-
zapewnienie organom Gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków,
-
przygotowywanie do uchwalenia i wykonywania budżetu Gminy oraz innych aktów organów Gminy,
-
realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz uchwał organów Gminy,
-
zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania sesji Rady, posiedzeń jej komisji oraz innych organów funkcjonujących w strukturze Gminy,
-
prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnego do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu,
-
wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
-
realizacją obowiązków i uprawnień służących Urzędowi jako pracodawcy, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa pracy.
Rozdział III
Organizacja Urzędu
§ 7.
1. W skład Urzędu wchodzi Referat Finansowo-Budżetowy i samodzielne stanowiska pracy:
1) Kierownictwo Urzędu:
a) Burmistrz Gminy (BEK)
b) Skarbnik Gminy – Główny Księgowy Budżetu (SKB)
2) Referat:
b) Referat Finansowo – Budżetowy – stanowiska pracy:
-
-
kasa
- KSA
-
ds. księgowości podatkowej i egzekucji
- PD1
-
ds. wymiaru podatków i opłat
- PD2
-
ds. wymiaru podatków i opłat
- PD3
-
ds. księgowości budżetowej
- KB1
-
ds. księgowości budżetowej
- KB2
-
ds. księgowości budżetowej
- KB3
-
ds. księgowości budżetowej
- KB4
-
ds. księgowości budżetowej
- KB5
-
samodzielne stanowiska pracy:
-
-
Sekretarz Gminy
- SEK
-
ds. ewidencji działalności gospodarczej i ochrony przeciwpożarowej
- DGP
-
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
- USC
-
ds. ochrony środowiska i ewidencji ludności
- OSE
-
ds. gospodarki zasobami gminy
- GZG
-
ds. zasobów lokalowych
- ZMK
-
ds. infrastruktury komunalnej
- IKD
ds. budownictwa i remontów
- BDR
-
ds. gospodarki przestrzennej i inwestycji
- GPI
-
ds. kadr i zatrudnienia
- KDR
-
ds. obsługi informatycznej
- INF
-
ds. obsługi biura Rady Miejskiej i gospodarki nieruchomościami
- BRM
-
ds. obsługi kancelarii ogólnej
- KNO
-
ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy zewnętrznych
- UNI
-
Pracą Referatu Finansowo - Budżetowego kieruje Skarbnik Gminy, który ustala organizację wewnętrzną oraz dokonuje podziału zadań dla poszczególnych stanowisk.
-
Dla pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy szczegółowy zakres czynności zostaje przekazany po uzyskaniu akceptacji Burmistrza przez pracownika ds. kadr i zatrudnienia.
-
Strukturę organizacyjną Urzędu określa schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
-
Pracownicy mogą być zatrudniani w Urzędzie na stanowiskach urzędniczych, w tym na kierowniczych stanowiskach urzędniczych oraz na stanowiskach pracowników obsługi.
-
Liczba osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy (liczba etatów) dotycząca stanowisk urzędniczych, określona została w załączniku nr 2 do niniejszego Regulaminu. Nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze określą procedury naboru ustalone w drodze odrębnego Zarządzenia Burmistrza.
-
Wykaz stanowisk pracy oraz liczba etatów pracowników zatrudnionych w Urzędzie na stanowiskach pracowników obsługi określone zostały w załączniku nr 3 do niniejszego Regulaminu.
Rozdział IV
Zasady Funkcjonowania Urzędu
§ 8.
Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadach: praworządności, służebności wobec społeczności lokalnej, racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym, jednoosobowego kierownictwa, planowania pracy, a także podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu i poszczególne stanowiska pracy oraz wzajemnego współdziałania.
§ 9.
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania dla dobra Gminy i Państwa.
§ 10.
-
Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny, z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.
-
Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 11.
-
Jednoosobowe kierownictwo opiera się na zasadzie jednolitości wydawanych poleceń i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
-
Urzędem kieruje Burmistrz przy pomocy Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Burmistrzem za realizację swoich zadań.
-
Kierownik Referatu Finansowo-Budżetowego kieruje i zarządza nim w sposób zapewniający optymalną realizację zadań Referatu i ponosi za to odpowiedzialność przed Burmistrzem.
-
Kierownik Referatu Finansowo-Budżetowego jest bezpośrednim przełożonym podległych mu pracowników i sprawują nadzór nad nimi.
-
Bezpośrednim przełożonym dla samodzielnych stanowisk pracy jest Burmistrz Gminy.
-
Zasady podpisywania pism przez Burmistrza określone są w Rozdziale VIII.
§ 12.
-
Referat Finansowo-Budżetowy i samodzielne stanowiska pracy realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
-
Referat Finansowo-Budżetowy jest zobowiązany do współdziałania z pozostałymi stanowiskami pracy Urzędu w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
Rozdział V
Zakresy zadań Burmistrza, Sekretarza i Skarbnika
§ 13
Do zakresu zadań Burmistrza należy w szczególności:
-
reprezentowanie Urzędu na zewnątrz,
-
podejmowanie bieżących spraw Gminy,
-
podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy i wyznaczanie innych osób do podejmowania tych czynności,
-
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego wobec wszystkich pracowników Urzędu,
-
zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkich pracowników Urzędu,
-
koordynowanie działalności poszczególnych pracowników Urzędu oraz organizowanie ich współpracy,
-
rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi pracownikami Urzędu w szczególności dotyczącymi podziału zadań,
-
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
-
czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu,
-
przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym pracowników samorządowych upoważnionych przez Burmistrza do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,
-
wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza przez przepisy prawa i Regulamin oraz uchwały Rady.
§ 14.
Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu, a w szczególności:
-
opracowywanie projektów zmian Regulaminu,
-
nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie oraz prowadzeniem spraw związanych z doskonaleniem kadr,
-
nadzór nad przygotowywaniem projektów uchwał Rady oraz zarządzeń Burmistrza,
-
koordynacja i nadzór nad pracami remontowymi w Urzędzie i zakupem środków trwałych,
-
przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
-
wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Burmistrza
-
zapewnienie zgodności wydawanych decyzji i działań Urzędu z obowiązującymi przepisami prawa,
-
organizowanie pracy Urzędu i koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególnych pracowników,
-
opracowywanie projektów Statutu Gminy i Regulaminu Organizacyjnego Urzędu
-
przygotowanie uchwał w formacie XML,
-
zapewnienie skutecznego sposobu publikacji aktów prawa miejscowego w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i w sposób zwyczajowo przyjęty,
-
organizowanie współdziałania z sołectwami i jednostkami organizacyjnymi Gminy,
-
zapewnienie właściwego obiegu informacji i dokumentów w Urzędzie Miejskim,
-
wykonywanie czynności związanych z organizacją wyborów, referendów, konsultacji społecznych i spisów powszechnych,
-
dbałość o sprawną obsługę interesantów i dobry wizerunek Urzędu.
-
zastępstwo Burmistrza podczas jego nieobecności,
§ 15.
Do zadań Skarbnika należy:
-
wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
-
kierowanie pracą Referatu Finansowo – Budżetowego,
-
nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu Gminy,
-
kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,
-
współdziałanie w opracowywaniu budżetu,
-
współdziałanie w sporządzaniu sprawozdawczości budżetowej,
-
wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych,
-
wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Burmistrza.
Rozdział VI
Podział zadań pomiędzy referatem finansowo-budżetowym i samodzielnymi stanowiskami
§ 16.
Do wspólnych zadań Referatu Finansowo-Budżetowego oraz samodzielnych stanowisk należy przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby organów Gminy, a w szczególności:
-
prowadzenie postępowania administracyjnego o przygotowywanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych, a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
-
pomoc Radzie Miejskiej, właściwym rzeczowo komisjom Rady, Burmistrzowi i jednostkom pomocniczym Gminy w wykonywaniu ich zadań,
-
współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu Gminy,
-
przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
-
współdziałanie ze stanowiskiem ds. kadr i zatrudnienia w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników Urzędu,
-
stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt,
-
stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt oraz ich przechowywanie,
-
usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy,
-
wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Burmistrza.
§ 17.
Do zadań Referatu Finansowo - Budżetowego należy w szczególności:
-
opracowywanie materiałów zbiorczych do projektu budżetu Gminy oraz do projektu przychodów i wydatków zakładów budżetowych, funduszy celowych i środków specjalnych.
-
koordynacja opracowania przez Referat Finansowo-Budżetowy, samodzielne stanowiska pracy i jednostki podległe planów finansowania inwestycji i remontów.
-
w oparciu o wnioski gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników Urzędu opracowanie projektu układu wykonawczego budżetu Gminy.
-
przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej i zarządzeń Burmistrza dotyczących zmian budżetu Gminy,
-
instruowanie i koordynacja prac w zakresie opracowania, realizacji i sprawozdawczości z wykonania budżetu.
-
sporządzanie wymaganych przepisami sprawozdań z wykonania budżetu.
-
realizacja wydatków w oparciu o dokumentację zatwierdzoną przez upoważnione do tego celu osoby.
-
czuwanie nad prawidłowym przebiegiem wykonania budżetu i planu funduszy celowych oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej.
-
sprawowanie kontroli nad prawidłową gospodarką finansową jednostek podległych powiązanych z budżetem Gminy.
-
prowadzenie wymiaru, pobór oraz windykacja należności z tytułu podatków i opłat lokalnych oraz podatku rolnego i podatku leśnego.
-
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg i umorzeń należności wymienionych w pkt.10, rozkładaniem ich na raty lub odraczaniem spłaty
-
sporządzanie, kompletowanie i przekazywanie do Oddziału ZUS wniosków o świadczenia pieniężne.
-
naliczanie wynagrodzeń za pracę pracownikom Urzędu, prowadzenie ewidencji analitycznej tych wynagrodzeń, ich wypłata oraz sporządzanie innej niezbędnej w tym zakresie dokumentacji,
-
nadzorowanie rachunkowości budżetowej prowadzonej przez jednostki organizacyjne objęte budżetem Gminy,
-
prowadzenie rachunkowości budżetowej i pozabudżetowej,
-
prowadzenie rachunkowości z tytułu należnych Gminie dochodów,
-
współdziałanie z Bankami i Urzędami Skarbowymi w zakresie spraw finansowo-księgowych,
-
prowadzenie bieżącej analizy realizacji dochodów i wydatków budżetowych,
-
współdziałanie z Sekretarzem Gminy oraz stanowiskiem ds. kadr i zatrudnienia w zakresie prognozowania osobowego funduszu płac Urzędu,
-
prowadzenie pełnej dokumentacji w zakresie podatku od towarów i usług,
-
prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej środków trwałych, pozostałych środków trwałych w używaniu, wartości niematerialnych i prawnych oraz dokonywanie stosownych umorzeń i amortyzacji,
-
prowadzenie gospodarki kasowej.
§ 18
Do osoby na stanowisku inspektora ds. kancelarii ogólnej należy w szczególności:
-
prowadzenie rejestru przesyłek wpływających do urzędu,
-
prowadzenie kancelarii ogólnej, archiwum zakładowego, kierowanie rozmów telefonicznych,
-
przyjmowanie korespondencji z zewnątrz, otwieranie przesyłek za wyjątkiem poufnych i adresowanych imiennie,
-
wydawanie potwierdzeń przyjęcia pisma,
-
przekazywanie korespondencji dla Burmistrza lub Sekretarza Gminy w celu rozdysponowania na stanowiska,
-
rozdzielanie na stanowiska korespondencji za pokwitowaniem odbioru,
-
przyjmowanie podań, pism od interesantów,
-
przyjmowanie do protokołu skarg i wniosków zgłaszanych do Burmistrza,
-
dostarczanie wychodzących przesyłek z Urzędu oraz odbiór przychodzącej korespondencji z poczty,
-
prowadzenie list obecności,
-
prowadzenie książek wyjść pracowników w celu służbowych i prywatnych,
-
obsługa organizowanych przez Urząd spotkań, narad, konferencji, sesji,
-
prowadzenie rejestru umów oraz rejestru zarządzeń Burmistrza Gminy,
-
prowadzenie rejestru delegacji oraz wydawanie poleceń wyjazdu służbowego,
-
sporządzanie zeznania świadków i oświadczenie wnioskodawcy.
§ 19
Do osoby na stanowisku inspektora ds. obsługi Rady Miejskiej i gospodarki nieruchomościami należy w szczególności:
1) Obsługa Rady Miejskiej w Baborowie:
-
obsługa techniczno-biurowa Rady Miejskiej i jej organów na podstawie planu pracy Rady lub poleceń Przewodniczącego Rady,
-
prowadzenie rejestru uchwał Rady Miejskiej,
-
udostępnianie dokumentacji z zakresu działania Rady, komisji.
2) Gospodarka Nieruchomościami:
-
przygotowanie projektów uchwał i zarządzeń z zakresu gospodarki nieruchomościami,
-
przygotowanie lokali mieszkalnych do zbycia (podział, wznowienie granic nieruchomości, wycena, zbycie na zasadach zawartych w Ustawie o Gospodarce Nieruchomościami),
-
prowadzenie ewidencji mienia Gminy,
-
prowadzenie ewidencji budynków,
-
współpraca z ewidencją gruntów w Starostwie Powiatowym w Głubczycach,
-
przekształcanie gruntów użytkowania wieczystego w prawo własności,
-
prowadzenie rejestrów sprzedanego bądź oddanego w użytkowanie wieczyste mienia Gminy,
-
występowanie z wnioskiem w sprawie ujawnienia w KW przejścia nieruchomości na rzecz mienia Gminy,
-
wydawanie decyzji dot. podziału nieruchomości gruntowych.
§ 20
Do osoby na stanowisku inspektora ds. działalności gospodarczej i ochrony przeciwpożarowej należy w szczególności:
-
ochrona przeciwpożarowa,
-
przygotowanie i prowadzenie dokumentów o powołaniu komendanta straży pożarnych.
-
współdziałanie w organizowaniu ochotniczych straży pożarnych na terenie gminy .
-
zapewnienie zasobów wody do gaszenia pożarów przez budowę zbiorników i utrzymanie już istniejących w należytym stanie – współpraca w tym zakresie z inspektorem ds. budownictwa i rolnictwa.
-
zapewnienie OSP środków alarmowych i łączności, sprzętu, umundurowania i pomieszczeń .
-
przyjmowanie zgłoszeń o powołaniu zakładowej straży pożarnej i prowadzenie rejestru terenowych jednostek i Naczelników OSP .
-
czuwanie nad przebiegiem prac wykonywanych w ramach inicjatyw społecznych na obiektach ochrony ppoż
-
-
organizowanie i koordynowanie działalności gospodarczej,
-
przyjmowanie zgłoszeń na prowadzenie działalności gospodarczej od osób fizycznych.
-
prowadzenie rejestru ewidencji działalności gospodarczej.
-
wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji.
-
zawiadamianie właściwego Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Statystycznego ( wysyłanie kopii zaświadczenia o wpisie do ewidencji) .
-
przyjmowanie zgłoszeń zmian stanu faktycznego i prawnego podmiotu gospodarczego i działalności gospodarczej powstałe po wpisie do ewidencji.
-
prowadzenie całości spraw związanych z funkcjonowaniem „Jednego Okienka” w Urzędzie Miejskim.
-
prowadzenie spraw związanych z profilaktyką i rynkiem alkoholowym,
-
przyjmowanie wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zgodnie z limitem i obowiązującymi przepisami.
-
wydawanie jednorazowych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
-
naliczanie opłat za zezwolenia i za korzystanie z zezwoleń .
-
prowadzenie dokumentacji dotyczącej profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
-
obsługa administracyjna Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
-
wdrażanie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
-
bieżące kontrolowanie i przestrzegani prawa w tym zakresie.
-
pełnienie obowiązków pełnomocnika burmistrza ds. profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych :
-
prowadzenie spraw dotyczących: zbiórek publicznych i zgromadzeń publicznych.
-
prowadzenie spraw obrony cywilnej.
-
realizacja przedsięwzięć obrony cywilnej na terenie Gminy w oparciu o dokładną znajomość aktów prawnych dotyczących obrony cywilnej;
-
opracowywanie i aktualizowanie planów obrony cywilnej,
-
planowanie i organizacja systemu kierowania obroną cywilną w Gminie,
-
zorganizowanie i przygotowanie do działania gminnych struktur OC,
-
aktualizacja planów działania gminnych formacji OC,
-
planowanie i utrzymanie w gotowości do używania sił i środków OC do likwidacji skutków klęsk żywiołowych, awarii i katastrof,
-
sprawowanie nadzoru nad przechowywaniem i konserwacją sprzętu obrony cywilnej.
§ 21
Do Kierownika USC należy w szczególności:
-
rejestracja urodzin, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
-
sporządzanie aktów stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg stanu cywilnego,
-
sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
-
przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
-
przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
-
wykonywanie zadań wynikających z Konkordatu,
-
pełnienie obowiązków pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych ,
§ 22
Do osoby na stanowisku inspektora ds. obsługi informatycznej należy w szczególności:
-
sprawowanie obowiązków obsługi informatycznej Urzędu Miejskiego w Baborowie oraz jednostek podległych,
-
nadzór na prawidłową eksploatacją sprzętu komputerowego i oprogramowania,
-
instalowanie, konfigurowanie i konserwacja urządzeń komputerowych, oraz wszelkiego oprogramowania w urzędzie, załatwianie spraw serwisu i gwarancyjnych,
-
nadzór legalności stosowanego oprogramowania i właściwego zabezpieczenia danych (archiwizacja danych, kontrola antywirusowa itp.),
-
dbanie o nowoczesność rozwiązań planowanych do zastosowania w urzędzie i spójność z modelem przyjętym w JST,
-
wdrażanie oprogramowania, koordynowanie, nadzorowanie i dokonywanie odbioru prac wdrożeniowych,
-
administrowanie serwerami, siecią i systemami informatycznymi,
-
przygotowanie oraz realizowanie umów z podmiotami zewnętrznymi na dzierżawę łączy i korzystanie z linii teleinformatycznych,
-
archiwizowanie, przechowywanie i ochrona danych, w tym danych osobowych, gromadzonych i przetwarzanych w Urzędzie w formie elektronicznej,
-
opracowanie instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych,
-
zapewnienie bezpiecznej wymiany informacji między Urzędem a Internetem,
-
rozbudowa i dbałość o poprawę funkcjonalności portalu internetowego i Biuletynu, uwzględniając technologiczny postęp systemów teleinformatycznych,
-
współredakcja strony głównej portalu internetowego Gminy Baborów oraz działów tematycznych (podstron), w oparciu o materiały własne bądź przygotowane przez pracowników Urzędu i jednostki organizacyjne Gminy,
-
zamieszczanie ogłoszeń w sprawach dotyczących Urzędu
§ 23
Do osoby na stanowisku inspektora ds. kadr i zatrudnienia należy w szczególności:
-
prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,
-
organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników,
-
przygotowywanie i wydawanie świadectw pracy,
-
prowadzenie spraw rentowych i emerytalnych pracowników.
-
planowanie i realizacja wydatków osobowych i rzeczowych administracji.
-
prowadzenie spraw związanych z zachowaniem porządku i dyscypliny pracy w Urzędzie.
-
wykonywanie czynności kontrolnych w zakresie spraw kadrowych na polecenie Burmistrza.
-
organizowanie szkolenia, kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników Urzędu.
-
prowadzenie innych spraw pracowniczych wynikających z kodeksu pracy i ustawy o pracownikach samorządowych.
-
współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w sprawach zatrudniania pracowników skierowanych w ramach prac interwencyjnych i robót publicznych oraz opracowywanie wniosków o organizacje w/w prac.
-
zamawianie oraz prowadzenie ewidencji pieczęci urzędowych i tablic.
-
gospodarka środkami rzeczowymi, drukami i formularzami, zaopatrzenie materiałowo-techniczne na cele administracyjne. Zakup inwentarza ruchomego i pomocy biurowych.
-
prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem przepisów bhp i p.poż. w obiektach Urzędu.
-
nadzór nad ochroną mienia społecznego oraz utrzymanie czystości i porządku w obiektach Urzędu.
-
prowadzenie spraw promocji gospodarczej Gminy.
-
realizacja zadań w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych w tym: opracowywanie i aktualizowanie planu zarządzania kryzysowego, planu operacyjnego funkcjonowania gminy, udział w pracach zespołu zarządzania kryzysowego, realizacja zadań stałego dyżury w ramach gotowości obronnej państwa, zarządzanie, planowanie i organizowanie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego Gminy.
-
prowadzenia spraw o udzielenie dotacji w zakresie rozwoju sportu podmiotom nie zaliczanych do sektora finansów publicznych w tym: ogłoszenie naboru, udział w pracach komisji do rozpatrywania ofert, przechowywanie dokumentacji, sporządzanie umów z klubami o dotację oraz jej realizację.
§ 24
Do osoby na stanowisku inspektora ds. gospodarki zasobami gminy należy w szczególności:
-
sprawy ogólne rolnictwa.
-
nadzór weterynaryjny w gminie.
-
ochrona zwierząt gospodarskich i domowych: zapobieganie bezdomności, rejestr psów agresywnych.
-
przesyłanie komunikatów o ochronie roślin do sołectw i wywieszanie na tablicach ogłoszeń w mieście.
-
współpraca z ROD Łosiów i innymi jednostkami pracującymi na rzecz rolnictwa.
-
koordynowanie prac związanych z programem Odnowa Wsi w Województwie Opolskim.
-
nadzór nad Funduszem Sołeckim: przyjmowanie wniosków od sołectw, spisywanie umów z wykonawcami, sprawdzanie zgodności realizacji zadań z wnioskiem pod względem merytorycznym i finansowym.
-
nadzór nad spółką wodną.
-
darowizny i spadkobrania.
-
nadzorowanie prac spisowych spis rolny i ludności i mieszkań.
-
utrzymanie terenów zielonych i nasadzeń.
-
powołanie i udział w pracach Komisji szacującej straty w rolnictwie spowodowane wystąpieniem klęski żywiołowej.
-
wydawanie decyzji dot. podziału nieruchomości gruntowych.
-
ewidencja majątku gminnego przeznaczonego do sprzedaży.
-
prowadzenie rejestrów sprzedanego bądź oddanego w użytkowanie wieczyste mienia Gminy.
-
prowadzenie ewidencji i nadawanie numeracji porządkowej nieruchomości,
-
prowadzenie ewidencji nazw ulic i placów oraz zawiadamianie właścicieli nieruchomości o dokonanych zmianach nazw ulic i placów oraz numerów porządkowych nieruchomości,
-
wydzierżawianie i wynajmowanie nieruchomości gminnych.
§ 25.
(skreślony)
§ 26
Do osoby na stanowisku podinspektora ds. ochrony środowiska i ewidencji ludności należy w szczególności:
-
prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska, utrzymaniem czystości i porządku w Gminie,
-
uznawanie terenów zadrzewionych na obszarach wsi za parki wiejskie, ochrony tych parków i zarządzanie nimi wg obowiązujących przepisów w tym zakresie,
-
prowadzenie dokumentacji dotyczących ochrony pomników przyrody,
-
prowadzenie ewidencji i kontroli ruchu ludności tak w odniesieniu do mieszkańców stałych jak i zameldowanych na pobyt czasowy .
-
dokonywanie zameldowania i wymeldowania osób.
-
przyjmowanie zawiadomień o stałym lub czasowym pobycie osób w lokalu oraz opuszczenia przez nie lokalu bez wymeldowania.
-
prowadzenie stałego rejestru wyborców .
-
sporządzanie spisów osób uprawnionych do głosowania i udziału w referendum według wytycznych Krajowego Biura Wyborczego.
-
udostępnianie danych ze zbioru danych osobowych pod nazwą „Ewidencja Ludności „ .
-
dokonywanie czynności związanych z powszechnym obowiązkiem obrony oraz współdziałanie z organami wojskowymi.
-
prowadzenie rejestracji przedpoborowych .
-
opracowywanie planów świadczeń rzeczowych do wykonania w czasie pokoju i w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny
§ 27
Do osoby na stanowisku podinspektora ds. zasobów lokalowych należy w szczególności:
-
sporządzanie projektów umów najmu lokali mieszkalnych, socjalnych i użytkowych,
-
ustalanie wysokości kaucji mieszkaniowych,
-
zawiadamianie najemców o zmianie wysokości stawek czynszowych,
-
sporządzanie i gromadzenie dokumentacji umożliwiającej podjęcie decyzji o umorzeniu należności czynszowych oraz udzielaniu ulg w spłacie należności powstałych z tytułu najmu,
-
realizacja obowiązków wynajmującego związanych z utrzymaniem budynków wynikających z przepisów Prawa budowlanego,
-
sprawowanie nadzoru nad administrowanymi budynkami,
-
potwierdzanie danych dotyczących lokali mieszkalnych we wnioskach o przyznanie dodatków mieszkaniowych,
-
nadzór nad wykonywaniem zadań z zakresu eksploatacji i utrzymania zasobów mieszkaniowych,
-
prowadzenie spraw związanych z remontami budynków mieszkalnych,
-
współpraca z administratorami, zarządami wspólnot mieszkaniowych oraz reprezentowanie Gminy Baborów na zebraniach wspólnot na podstawie odrębnych pełnomocnictw,
-
obsługa i prowadzenie dokumentacji Społecznej Komisji Mieszkaniowej.
§ 28
Do osoby na stanowisku podinspektora ds. infrastruktury komunalnej należy w szczególności:
-
uczestnictwa w odbiorach prac zleconych przez Gminę, ocenianie jakości w zakresie wykonanych prac i robót,
-
nadzór nad remontami wykonywanymi w obiektach administrowanych przez Gminę,
-
realizacja zadań z zakresu utrzymania i eksploatacji dróg, ulic gminnych, obiektów mostowych i przepustów oraz terenów zieleni i cieków komunalnych.
-
nadzór nad eksploatacją oświetlenia drogowego,
-
nadzór nad eksploatacją sieci wod.- kan.
-
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych na realizację inwestycji i remontów oraz innych spraw należących do zakresu działania Gminy.
-
prowadzenie spraw związanych z wydaniem decyzji środowiskowej,
-
prowadzenie inwestycji gminnych (przygotowanie i zawieranie umów określających wzajemne zobowiązania inwestora i wykonawcy dotyczących realizowania inwestycji, nadzorowania i koordynacja prac, uczestnictwo w odbiorach)
-
dokonywanie rozliczeń i odbioru robót realizowanych w ramach inicjatyw społecznych, współdziałanie w tym zakresie z samorządami wiejskimi i prowadzenie niezbędnej dokumentacji i sprawozdawczości.
-
współpraca przy dokonywaniu rozliczeń inwestycji realizowanych przy udziale środków unijnych.
-
dokonywanie adnotacji na fakturach i rachunkach pod względem ich zgodności z wymogami Ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
§ 29
Do osoby na stanowisku inspektora ds. budownictwa i remontów należy w szczególności:
-
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym :
-
opracowywanie i kompletowanie materiałów i dokumentów niezbędnych dla urbanisty w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy,
-
wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Baborowa oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy,
-
współpraca z urbanistami przy opracowywaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy,
-
wykonuje czynności związane z uzgodnieniem, wnioskami i uwagami projektów studium oraz planów gmin sąsiednich,
-
wykonuje czynności związane z uzgodnieniem planu zagospodarowania przestrzennego województwa opolskiego,
-
prowadzenie analizy wniosków i propozycji do planu zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy,
-
prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem projektów koncepcyjnych przy lokalizacji inwestycji Gminnych,
-
prowadzenie spraw zlecania opracowań dla potrzeb planowania przestrzennego.
-
Współpracuje w sprawach związanych z opiniowaniem projektów podziałów geodezyjnych gruntu,
-
wykonywanie czynności z realizacji obowiązków i zadań, a w szczególności:
-
uczestnictwa w odbiorach prac zleconych przez Gminę i jednostki podległe, oceniania jakości w zakresie wykonanych prac i robót,
-
prowadzenie sprawozdawczości związanej z zakresem obowiązków,
-
dokonywanie adnotacji na fakturach i rachunkach pod względem ich zgodności w stosunku do prowadzonych spraw,
-
nadzór nad remontami wykonywanymi w obiektach administrowanych przez Gminę i jednostki podległe,
-
prowadzenie książki budowlanej, dokonywanie wpisów i okresowych przeglądów obiektów gminnych,
-
prowadzenie nadzoru w przypadku (drobnych) remontów i inwestycji dla, których nie został wyznaczony inwestor zastępczy.
§ 30
Do osoby na stanowisku podinspektora ds. gospodarki przestrzennej i inwestycji należy w szczególności:
-
wykonuje czynności związane z realizacją obowiązków i zadań przy opracowywaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy,
-
prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem projektów koncepcyjnych przy lokalizacji inwestycji Gminnych,
-
współpracuje z opolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie ochrony zabytków, pomników przyrody i stanowisk archeologicznych,
-
współpracuje z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego w zakresie polityki przestrzennej,
-
współpracuje z Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego,
-
prowadzenie inwestycji gminnych (przygotowanie i zawieranie umów określających wzajemne zobowiązania inwestora i wykonawcy dotyczących realizowania inwestycji, nadzorowania i koordynacja prac, uczestnictwo w odbiorach),
-
prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem przygotowania i zawierania umów określających wzajemne zobowiązania inwestora i wykonawcy dotyczące: realizowania inwestycji,
-
prowadzenie procedur związanych z ochroną środowiska w tym wydawanie decyzji środowiskowych,
-
prowadzenie sprawozdawczości związanej z zakresem obowiązków,
-
prowadzenie i koordynacja całokształtu procedury związanej z realizacją Ustawy o Zamówieniach Publicznych przy zleceniach przez Gminę robót budowlano montażowych, dostaw i usług.
-
dokonywanie adnotacji na fakturach i rachunkach pod względem ich zgodności z wymogami Ustawy o Zamówieniach Publicznych.
§ 31
Do osoby na stanowisku podinspektora ds. pozyskiwania i rozliczania funduszy zewnętrznych należy w szczególności:
-
przygotowywanie wniosków aplikacyjnych o pozyskiwanie funduszy UE we współpracy z innymi stanowiskami Urzędu,
-
współpraca z jednostkami organizacyjnymi Gminy w zakresie korzystania ze środków pozabudżetowych,
-
bieżące monitorowanie możliwości pozyskiwania środków pozabudżetowych,
-
pełna realizacja i zarządzanie projektami przygotowywanymi przez Gminę, które uzyskały dofinansowanie ze środków pozabudżetowych, w tym w szczególności: przygotowywanie i czuwanie nad przestrzeganiem harmonogramu rzeczowo-finansowego projektu; przygotowywanie sprawozdawczości okresowej, rocznej i końcowej; właściwe gromadzenie i przechowywanie dokumentacji projektu; przygotowywanie wniosków o płatność,
-
prowadzenie procedury związanej z realizacją Ustawy o Zamówieniach Publicznych.
§ 32.
-
Obsługa prawna Urzędu oraz innych jednostek organizacyjnych Gminy, prowadzona jest przez uprawniony podmiot – kancelarię radcy prawnego na zasadzie zlecenia.
-
Do zadań Biura należy w szczególności:
-
opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów normatywnych Burmistrza i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
-
opiniowanie pod względem prawnym projektów uchwał kierowanych na sesję Rady oraz uczestnictwo w sesji z głosem doradczym,
-
udzielanie pracownikom Urzędu i innym jednostkom organizacyjnym Gminy opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
-
informowanie Burmistrza o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie objętym działalnością Gminy,
-
uczestniczenie w prowadzonych przez Gminę rokowaniach,
-
występowanie w charakterze pełnomocnika Burmistrza w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
-
opiniowanie projektów wiążących ustaleń dotyczących w szczególności:
-
spraw indywidualnych skomplikowanych pod względem prawnym,
-
zawierania umowy długoterminowej lub nietypowej, albo dotyczącej rozporządzania mieniem znacznej wartości,
-
rozwiązywania umów o pracę bez wypowiedzenia,
-
odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
-
spraw związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi,
-
zawieranie i rozwiązywanie umów z kontrahentami zagranicznymi,
-
umarzanie wierzytelności,
-
sporządzanie zawiadomień do prokuratury o stwierdzeniu czynu noszącego znamiona przestępstwa.
-
prowadzenie i aktualizowanie przepisów powszechnie obowiązujących.
Rozdział VII
Skargi i Wnioski
§ 33.
-
Skargi i wnioski są przyjmowane i rejestrowane przez Sekretarza Gminy lub innego upoważnionego pracownika, który jednocześnie koordynuje sposób ich rozpatrywania.
-
Skargi i wnioski zgłaszane ustnie do protokołu mogą być przyjmowane przez każdego z pracowników Urzędu, który niezwłocznie po sporządzeniu protokołu przekazuje go Sekretarzowi Gminy do zarejestrowania i nadania sprawie dalszego biegu.
-
Osoby, którym powierzono załatwienie skargi lub wniosku powinny przystąpić do ich rozpatrzenia bez zbędnej zwłoki i z należytą starannością, a postępowanie zakończyć w możliwie najkrótszym czasie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od daty wpływu skargi lub wniosku do Urzędu.
-
Szczególnie skomplikowane skargi i wnioski wymagające uzgodnień, porozumień lub przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt powinny być rozpatrzone najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy.
-
Skargi i wnioski złożone przez posłów na sejm, senatorów i radnych, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień - także o stanie rozpatrzenia skargi, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej wniesienia albo przekazania.
-
W razie niemożności załatwienia sprawy w terminie, osoba rozpatrująca skargę jest zobowiązana zawiadomić skarżącego lub wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia sprawy oraz o przewidywanym terminie jej załatwienia.
-
Załatwienie skargi lub wniosku polega na:
-
zebraniu materiałów, dowodów i informacji dotyczących przedmiotowej sprawy
-
rozpatrzeniu wszystkich okoliczności
-
ustaleniu treści i sposobu rozstrzygnięcia sprawy
-
wydaniu poleceń lub podjęcia innych stosownych środków w celu usunięcia stwierdzonych uchybień i w miarę możliwości przyczyn ich powstawania
-
zawiadomieniu skarżącego lub składającego wniosek o wynikach rozpatrzenia sprawy, wydanych poleceniach lub podjętych innych działaniach.
8. Pracownicy winni niewłaściwego i nieterminowego załatwiania skarg i wniosków, podlegają odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej.
§ 34.
W sprawach skarg i wniosków obywateli przyjmują:
-
Burmistrz Gminy w każdy poniedziałek w godzinach 13.00 – 15.00,
-
Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy oraz pozostali pracownicy Urzędu codziennie w godzinach urzędowania.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 55.
-
Do osobistej aprobaty Burmistrza zastrzeżone są sprawy:
-
kierowane do Urzędów Centralnych, Posłów i Senatorów, oraz organów szczebla powiatowego i wojewódzkiego,
-
wynikające ze sprawowania funkcji organu wykonawczego Gminy,
-
wydawania zarządzeń i postanowień,
-
obronności Kraju i obrony cywilnej w zakresie ustalonym dla Burmistrza,
-
powierzanie i wypowiadanie stanowiska kierowników referatów,
-
odpowiedzi na skargi wnioski dotyczące kierowników referatów,
-
inne, zastrzeżone przepisami prawa do decyzji Burmistrza,
2. Sekretarz Gminy może wydawać decyzje i podpisywać pisma w imieniu Burmistrza na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa lub upoważnienia. W sytuacji o której mowa w art. 28g ustawy o samorządzie gminnym wydaje wszystkie decyzje i podpisuje pisma zastrzeżone do osobistej aprobaty Burmistrza.
-
Sekretarz może wydawać decyzje i podpisywać pisma w imieniu Burmistrza na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa lub upoważnienia oraz na podstawie odrębnych przepisów (np. przyjmowanie oświadczeń woli spadkodawców).
-
Skarbnik może wydawać decyzje w imieniu Burmistrza na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa oraz na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych budżetów.
-
Pracownicy Urzędu mają prawo do podpisywania pism związanych z zakresem obowiązków, nie zastrzeżone do podpisu Burmistrza, oraz wydawania decyzji zgodnie z udzielonym im przez Burmistrza upoważnieniem.
-
Pracownicy Urzędu zobowiązani są do protokolarnego przekazania stanowiska pracy w przypadku jego zmiany, zwolnienia lub likwidacji. Przekazanie stanowiska następuje pomiędzy pracownikami lub przekazującym, a bezpośrednim przełożonym.
-
Zaznajomienie się z postanowieniami Regulaminu pracownicy potwierdzają pisemnie.
FPlik w formacie doc (184,84KB)
ZB-022-07 Regulamin - Załącznik nr 1.pdf (14,21KB)
ZB-022-07 Regulamin - Załącznik nr 2.doc (30,50KB)